בית כנסת
בית כנסתאילוסטרציה. פלאש 90

ארגון רבני בית הלל יוצא בקמפיין ציבורי בקרב קהילות דתיות לעידוד חגיגות בר מצווה עבור בעלי מוגבלויות שכליות התפתחותיות בבתי הכנסת ברחבי בארץ.

במשך שנים בתי כנסת רפורמים בישראל היוו אלטרנטיבה נוחה להורים לילדים מוגבלים שביקשו לערוך לילדיהם מסיבת בר מצווה. כעת ארגון רבני ”בית הלל“ מבקש לשנות את התמונה. 

במבוא לנייר העמדה ההלכתי שפורסם על ידי הארגון בבתי הכנסת ברחבי הארץ מסבירים רבני בית הלל את החשיבות בפעולה זו. "חלק משכלול עולמו של הקב"ה הנדרש מאתנו, הוא לתקן עוולות ולצרף חברים תחת כנפי השכינה.....עלינו להחמיר ככל שנוכל במימוש מצות 'ואהבת לרעך כמוך' על ידי הכלת הילד כחבר בקהילה ככל חבר אחר.

"במקרים בהם מצבו של הילד איננו מאפשר לו לחגוג את בר המצווה שלו כמו כל הילדים – מוטל עלינו למצוא דרכים חלופיות משמעותיות לחגיגת בר המצווה. בין כך ובין כך עלינו 'לתפור חליפה אישית' לכל ילד, חליפה המתאימה ליכולותיו, כדי שהוא ומשפחתו יחגגו את בר המצווה שלו בדרך משמעותית המכבדת אותם".

כך למשל, במקרים בהם מסיבות שונות לא ניתן יהיה לחגוג את בר המצווה בדרך המקובלת, ממליצים בארגון על מספר חלופות משמעותיות שמותאמות ליכולותיו של הילד ומכבדות אותו ואת משפחתו בדוגמת כיבוד הנער באחיזה בספר תורה, בקריאת פסוק לפי יכולותיו או מפגש מימי השבוע בו יתקיים מפגש בחבורת משפחה וידידים, "המטרה הראשית היא קביעת זמן שיציין באופן משמעותי את כניסת הנער למצוות." נכתב בנייר העמדה.

יחד עם הקמפיין, ארגון רבני בית הלל מתכונן להשיק, 'קו חם' באמצעותו קהילות יוכלו לקבל ייעוץ והכוונה מרבני בית הלל שצברו ניסיון בתחום, בתפירת 'חבילה מתאימה' עבור הנער שהגיע למצוות.

במהלך הקמפיין, הארגון יאסוף ויפרסם את רשימת בתי הכנסת בהם מתאפשר לנערים בעלי מוגבלויות שכליות התפתחותיות לחגוג בר מצווה. בתי הכנסת יפרסמו את סיפורם של הנערים שחגגו כניסה לעול מצוות בתיאום עם המשפחות כדי להמשיך ולעורר מודעות לנושא.