לוחמי צה"ל בדרום הארץ
לוחמי צה"ל בדרום הארץדובר צה''ל

בשורה ללוחמים במוצבים הקדמיים: בחודשים הקרובים ייכנס לשימוש שק"ם נייד, שיהיה למעשה נגרר שיחובר להאמר או לפורד ובכך יוכל להגיע למוצבים אליהם לא הגיעו בעבר.

"יחסית למשאית זה הרבה יותר זול", הסביר בשיחה לאתר צה"ל ראש ענף ציוד ייעודי בחטיבה הטכנולוגית, סא"ל בני זפס. "למעשה, החיבור לכלי רכב יאפשר להגיע לגדודים הקדמיים לראשונה. נקלוט כ-25 יחידות שיחולקו בין הפיקודים, כולן מכספי תרומות".

למעשה, תחום הנגררים הפך לאחרונה לטרנד צה"לי. "אנשים גילו שלנגרר יש מספר יתרונות: הוא מאוד זול והוא לא משריין את הרכב שלך", סיפר סא"ל זפס. "קיבלנו בקשות לכל מיני סוגים של נגררים, החל מנגררים עבור יחידות מיוחדים ועד לכאלו להובלת כלבים".

יתר על כן, נגרר נוסף שצפוי לשפר את הפעילות של כלי הרכב בצה"ל הוא נגרר אחזקה. בשנים האחרונות הגיעו בצבא להבנה כי יש צורך בנגרר שיכלול את כל מה שצריך כדי לטפל בטנק בשטח, מעין מוסך נייד. בעבר היו משתמשים במספר פלטפורמות כדי להביא את כל המכשור שצריך, דבר אשר סירבל ועיכב את העבודה.

"התבססנו בעבר על פלטפורמות נגררים אזרחיים, אבל הם לא מספיק עמידים לנסיעה בשטח", הסביר סא"ל זפס. "המוסך הנייד החדש יהיה מבוסס על נגרר שטח צבאי מעודפים של הצבא האמריקאי. הנגרר יהיה עמיד, כך שיחזיק מעמד בערך 20-30 שנה".

מהנדסים עם גריז על הידיים

מאחורי הפיתוחים עומדים מהנדסי המכונות של החטיבה הטכנולוגית. לפני כשבועיים הסתיים קורס מהנדסי המכונות הצבאי הראשון, אותו עברו כעשרות קצינים כהכשרה אחרונה לפני תחילת שירותם ביחידה, וזאת לאחר יותר מארבע שנים של לימודים גבוהים וקורסי קצונה.

במהלך הקורס הכירו הקצינים לעומק את כל הפלטפורמות הצבאיות והטכנולוגיות המגוונות הייחודיות לצה"ל. "הייתה לנו התלבטות איך להכשיר מהנדס צעיר שמגיע מהאוניברסיטה עם תואר", שיתף סא"ל זפס. "הוא למד הרבה לימודי תיאוריה ולא מכיר את המישור הצבאי. עד עכשיו ההכשרה הייתה בלימוד עצמי ולא ממוסדת. הבנו שצריך לשנות את זה".

וכך, התלמידים החרוצים עזבו את הכיתות לטובת סדנאות מעשיות בשטח, בהן הם עלו על מדי ב', הפשילו שרוולים, פירקו וריתכו חלקים בכלים ואפילו פרסו זחל. "את זה באוניברסיטה לא לומדים", אמר סא"ל זפס בחיוך.

"בסוף הקצין יכתוב את ההוראות הטכניות למשתמש ולמאחזק וחשוב שהוא יבין מה הוא עושה, צריך לחבר אותם לשטח". בזכות הקורס, יכולים הקצינים הצעירים להבין את המורכבות של כל כלי וכלי עוד לפני שהם יתיישבו לתכנן ולפתח שדרוגים.