סוללת תותחים בפעולה, מלחמת יום הכיפורים
סוללת תותחים בפעולה, מלחמת יום הכיפוריםארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

בראיון ליומן ערוץ 7 מבקר בחריפות ההיסטוריון הצבאי אריה יצחקי את דבריו בראיון ל'ידיעות אחרונות' של אלי זעירא, ראש אמ"ן בתקופת מלחמת יום כיפור.

לדברי יצחקי מחקרים שביצע הוא עצמו במסגרת הצבא ומחוצה לה שוללים מכל וכל את ניסיונו של זעירא לטעון שלא היו בידיו הנתונים המעידים על מלחמה מתקרבת.

בראשית הדברים מזכיר יצחקי כי הוא עצמו חקר את הכשלים וההצלחות של צה"ל במרוצת שבע שנים שכללו את ההיערכות המודיעינית של צה"ל למלחמת ששת הימים ומתוך כך גם את ההיערכות המודיעינית למלחמת יום כיפור. הוא מזכיר כי את המינוי לניהול החקירה קיבל בשעתו מאל"מ דאז מוסה פלד שביקש אותו לחקור את לקחי מלחמת ששת הימים.

על מנת לבצע את משימתו קיבל יצחקי צוות של קצינים צעירים מכל החילות ומהמחקר "הסתבר שהיו הרבה כשלים והאלופים לא רצו לשמוע על הדברים הללו", הוא אומר ומוסיף כי הלקחים שגילה הצוות "יכולים היו להזהיר על המלחמה המתקרבת".

בין מכלול הלקחים ממלחמת ששת הימים עלו גם לקחים על הערוץ המודיעיני. "כתבתי שהיו אז כשלים מודיעיניים חמורים ביותר והאחראי הוא ראש אמ"ן אהרל'ה יריב", אומר יצחקי ומספר כי הוא עצמו שטח את הדברים באופן ישיר מול מי שהיה אז אלוף פיקוד צפון, האלוף דוד אלעזר (דדו) ומפקד הגייס ישראל טל (טליק). "הישיבה פוצצה על ידי האלופים שאמרו שלא מוכנים לשמוע דברי בלע מהבחור הזה...".

"אמרתי שלמרות הניצחון היה כשלים חמורים במודיעין ובאמל"ח. ראש אמ"ן אמר שלא תהיה מלחמה", הוא מספר ומציין את סופה של הישיבה ההיא: "כל אחד מהאלופים הקים צוות הפקת לקחים משלו, צוות שישכתב ויחפף. למרות סיכון הקריירה הצבאית שלי הגעתי עד רבין הרמטכ"ל שאמר לי שהדברים מרתקים אבל יש מה לפתור ביחסי האלופים שטוענים שמי שמפעיל אותך זה ראש מחלקת הדרכה שרון והוא גנז את המחקר".

יצחקי מחריף את דבריו כשהוא קובע כי בראיון שהעניק זעירא ל'ידיעות אחרונות' ובטענתו ולפיה לא ידע על איומו של סאדאת שייצא למלחמה אם לא יקבל את השטח במו"מ מדיני, בדברים אלה, קובע יצחקי, "אלי זעירא משקר במצח נחושה. הוא משכתב את ההיסטוריה. הוא היה בלפחות ארבע ישיבות שדנו במגעים עם מצרים בתיווכו של קיסינג'ר. סאדאת נתן אולטימאטום שאם לא יוחזר לו חצי האי סיני בדרכי שלום הוא ייצא למלחמה. זעירא מכחיש אבל הוא היה בישיבת הממשלה שבה גלילי דיווח על כך, הוא היה בישיבה של השירותים החשאיים על הנושא ובישיבות נוספות", קובע יצחקי.

"הוא אומר שלא ידע מה היה בפגישת חוסיין גולדה – זו הבדיחה המצחיקה ביותר", הוא קובע ומציין כי במפגש בין המלך לגולדה היו נוכחים כמאזינים ראש ענף ירדן, זיזי, ואל"מ אלזון, ראש מחלקת ביטחון שדה. "הוא ידע בפרטי פרטים. הכול צולם ותועד".

בדבריו מטיל יצחקי את האחריות המשמעותית יותר לכשלי המודיעין של מלחמת יום כיפור דווקא על כתפי קודמו של זעירא בתפקיד. לדבריו זעירא "מרגיש רגשי אשמה נוראיים, אבל מי שאחראי ליהירות וגסות הלב שגרמה למחדל המודיעיני הוא מפקדו, אהרל'ה יריב, שעמד בראש אמ"ן 8 שנים, בנה את המערכת ואת השיטות. אלי בא מהמוכן". לטעמו האווירה היהירה והבטוחה שהנחיל יריב בקרב אנשי אמ"ן היא שהובילה את זעירא להתנהלותו המזלזלת בהתראות שהתרבו יום אחר יום לקראת פרוץ המלחמה.

כשהוא מציג כמה מהדוגמאות להתראות מציין יצחקי כי ביום חמישי, 4 לאוקטובר, יומיים לפני המלחמה יצא מטוס צילום לצלם את המתרחש במצרים. גיחת הצילום הקודמת הייתה 10 ימים קודם לכן. "זה ביזיון, עשרה ימים לא כיסו את הגזרה החשובה ביותר!", הוא אומר ומוסיף: "התעלה צולמה עד לעומק של 30 ק"מ. כשהמפענחים פענחו את התמונות סמרו שערותיהם. בלקט של אמ"ן נכתב שזו היערכות שלא הייתה כדוגמתה. שר הביטחון אמר שמהנתונים שהוא ראה אפשר לקבל שבץ. הרמטכ"ל קבע שזו היערכות גדולה מאי פעם. למרות כל זאת כותב ראש אמ"ן מחקר שאין סבירות למלחמה...".

עוד מזכיר את יצחקי את דבריו של סא"ל יונה בנדמן, ראש ענף מצרים באמ"ן מחקר שסיפר כי היה בידו "דו"ח מזעזע" ובו רשם 39 התראות חמורות למלחמה. "עמדתי לשגר את זה אבל החלטתי לעכב את המשלוח ולכתוב הערכה שלמרות כל האמור לעיל הסבירות למלחמה נמוכה שבנמוכה".

"היו להם את כל ההתראות. היו מאות התראות. היו 412 התראות למלחמה, מהמרמה הנמוכה ועד הרמה הגבוהה ביותר", אומר יצחקי שריכז במרוצת השנים את ההתראות בספר שהוצאתו לאור טרם אושרה על ידי הצנזורה.

אחת ההתראות, מספר יצחקי, הגיעה לאחת מיחידות ההאזנה הצה"ליות. מדובר בשיחה בין שני קצינים, מצרי וסורי, שדיברו על פינוי משפחות הקצינים הרוסים. ביחידת ההאזנה 'מסרגה' נקלטה שיחה נוספת בין קצינים רוסים בדמשק ולטקייה, שתוך כדי השיח ביניהם פנה אחד מהם לחברו ותהה מדוע הוא אינו מבין שכוונתו לפינוי נשים וילדים. "באותה דקה שרמטכ"ל וששר ביטחון שומעים את זה הם צריכים לגייס את הכוחות", אומר יצחקי. "בישיבות על הגיוס ראש אמ"ן דבק בתפיסה שלא תהיה מלחמה. הייתה להם קונספציה מטומטמת והם הלכו איתה. הם אמרו שלא יקרה כלום עד שלמצרים יהיו מטוסים וטילים ארוכי טווח והם לא יפתחו במלחמה".

יצחקי נשאל אם הפשטות שבדברים אינה מובילה אותו לאמונה בתיאוריית הקונספירציה ולפיה קיסינג'ר רקח את המלחמה במגמה לייצר הישג מצרי שיאפשר את הגעתה של מצרים לשולחן המו"מ מתוך עמדה שוויונית לישראל. יצחקי דוחה את הדברים. "אני לא מאמין בקונספירציה. מה שהיה כאן זה יהירות וזלזול באויב. קצינים מרמת הרמטכ"ל ודרומה התייחסו לערבים כאפסים שלא יעזו לתקוף. דיין אמר שהערבים הם כמו ארבה שמכים בפח ומבריחים אותם".

בתום דבריו קורא יצחקי לצנזורה לשחרר את המידע לציבור הרחב "ולאפשר את פרסום הנתונים האמיתיים", נתונים שכאמור הוא מציג אחד לאחד בספרו '412 התראות למלחמה' ובו הוא מגיע עד לנתוני מודיעין שהגיעו משיחה בין מוכר הפיתות בבשן הסורי לאחראי האפסנאות בצבא הסורי. גם המידע הזה יכול היה ללמד על היערכות צבאית מתקרבת.