צוערים בונים סוכה
צוערים בונים סוכהצילום: דו"צ

חיילים רבים משרתים בבה"ד 1, הבסיס המרכזי להכשרת קציני זרוע היבשה של צה"ל, ובתוכם הקצינים העתידיים של צה"ל הצריכים לשבת בסוכה וליטול ארבע מינים.

רב הבסיס, רב סרן הרב גיל גלעד, מספר בראיון חג על ההכנות.

איך בונים סוכות לכל כך הרבה חיילים?

"בבה"ד 1 ישנה מסורת ארוכת שנים, מסורת שנקבעה על ידי הרס"ר האגדי רב נגד יצחק טאיטו עוד בשנת 1968, מאז הוא מפקח על בניית הסוכות בבה"ד. את ה-'ילכו מחיל אל חיל' הוא מתחיל כבר שבועיים לפני ר"ה. טאיטו נותן את האפשרות לכל צוערי בבה"ד להשתתף במצוות בניית הסוכה. היום, בסיום פרויקט בניית הסוכות ישנן שלוש סוכות ענק- כל סוכה נועדה לגדוד (300 חיילים). בשביל שלא נשכח את עברו של הבה"ד, היו שנים שהיו חמש סוכות בבסיס. ביו"ט הראשון של החג תתקיים בסוכה סעודת חג חגיגית בהשתתפות כל צוערי הבה"ד ובהנחיתם הדתית של אנשי הרבנות הצבאית. בימי חול המועד, מניסיון, כמעט כולם אוכלים בסוכה".

ישנם חיילים שיוצאים לשטח, מה הם עושים בחג?

"כחלק מהכנה לחג ובחג עצמו, אנו שולחים את אנשי הרבנות הצבאית לדאוג ולוודא שלכל חייל יש את האפשרות ליטול לולב ולקיים את מצוות הסוכה. אציין כי אנשי הרבנות עסקו לא פעם בבניית הסוכה ממש".

'סוכה ניידת', יש לכם בבה"ד?

"לנו אין סוכה ניידת. הסוכה הזאת מצויה ברוב המקרים בחטמרי"ם ובאוגדות. במקומות אלה, בשביל שלכל חייל, גם לזה הנמצא בשטח, תהיה האפשרות ליטול לולב בסוכה קיימת הסוכה הניידת".

כמה סטים של ארבעת המינים קיבל הבסיס?

"אנחנו קיבלנו 65 סטים של ארבעת המינים. סטים בכשרות מהודרת. בנוסף להידור הקיים כל סט עבר שתי בדיקות על ידי ענף ההלכה של הרבנות הצבאית. כשהגיעו הסטים ביום ראשון, אספנו את צוערי הבסיס לבית המדרש - שם קיימנו שיעור הלכתי בעניין ארבעת המינים וכן הדרכנו את החיילים איך אוגדים את ארבעת המינים".

הרב גם עוסק בהנחלת הזהות היהודית לצוערי הבה"ד

"אנחנו עוסקים בכמה דברים, גם בהנחלת הזהות היהודית. מדריכים את הצוערים להאמין בצדקת הדרך. אנחנו מכניסים תוכנית של הנחלת הזהות היהודית על פי מקורות ישראל. לא מזמן התחלנו  בסדרה של ביקורים בחברון, מקום קבורת של האבות. מטרתו של הביקור הוא ללמד את הצוערים מהו מקור שורשם – שאנחנו המשכה של שרשרת שמקורה הוא אבות האומה".

מה הרב מאחל לעם ישראל בטרם התקדש החג?

"אחד מערכיו של מפקד הבה"ד הוא 'אחדות'. אחדות בין המגזרים השונים הנמצאים במדינת ישראל בכלל ובבה"ד עצמו בפרט. אני מאחל לעם ישראל שהאחדות שהייתה בחודשים האחרונים בעם ישראל תמשיך. באחדות ננצח".