יעלון ומזכ''ל האו''ם
יעלון ומזכ''ל האו''םאריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נפגש (שני) עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון.

במהלך הפגישה דנו השניים, בין היתר, במבצע "צוק איתן" והשלכותיו, בסוגיה הישראלית-פלסטינית ובהמשך נוכחות כוחות האו"ם בצפון.

במהלך הפגישה אמר שר הביטחון יעלון, "אנחנו רוצים שתושבי עזה יחיו בכבוד וברווחה, ישקמו את בתיהם ויחזרו לחיים רגילים. אבל אנחנו דואגים מאוד. רק אתמול אמרו אנשי חמאס שהם מתכוונים לשפץ את המנהרות ההתקפיות, וזה במקום לשפץ את בתי תושבי עזה.

''אם זה יהיה המצב לא נוכל לאפשר הכנסת אמצעי שיקום לרצועה", הבהיר, ''אנחנו גם לא נסכים שחמאס יחמש את עצמו מחדש. יש לנו אינטרס שתושבי עזה ישפרו את מצב הכלכלה שלהם ואת חייהם, אבל צריך להיות ברור שהכסף והציוד לא ילכו לטרור, ולכן אנו עוקבים מקרוב אחר כל התפתחות''.

בהתייחס לטענות על הנזק שנגרם ברצועת עזה אמר שר הביטחון למזכ"ל האו"ם, "כשאתה חייב להילחם במשך 51 ימים כדי להגן על אזרחיך, וכשחמאס משתמש באזרחיו כבמגן אנושי ומסתיר נשק במקומות מאוכלסים, התוצאה היא המכה הקשה שהנחתנו. לא נהנינו לפגוע בעזה, אבל היה עלינו להגן על אזרחנו. תהיה לנו תמונה של מקרים כאלו ואחרים שאנחנו בודקים באמצעות צוות של צה"ל בראשות האלוף נועם תיבון, אבל יש לנו ניסיון רע מאוד עם הפלסטינים, שכולל הרבה מאוד עדויות שקר ולכן איננו יכולים לסמוך על כל מה שנאמר על ידם. היו מקרים בהם הואשמנו שתקפנו מקומות אזרחיים, ולבסוף התברר שמדובר היה בירי של חמאס או ג'יהאד אסלאמי.

"הרשות הפלסטינית אמורה לקחת אחריות ברצועה, אבל היא עדיין מהססת למרות הדיבורים מצד ראשיה על חוק אחד ונשק אחד''.

השר יעלון הבהיר כי הוא "משתוקק" לשלום עם הפלסטינים, ''בטח על רקע חוויותיי ממלחמות. אבל יש לנו ניסיון משני העשורים בהם נכשלנו. הדיון עם הפלסטינים צריך להיות בדרך של מלמטה למעלה. לקדם איתם בשיתוף פעולה את כלכלתם, את הביטחון, חוק וסדר ותחומים נוספים, כי אנו מעוניינים שאזרחי הרשות יחיו ברווחה.

''רק אז יהיה אפשרי להתקדם בערוץ המדיני. אבל אבו מאזן מעדיף לקדם באופן חד צדדי צעדים של דה-לגיטימציה נגד ישראל ולפעול נגדנו במוסדות בינלאומיים, במקום לשבת איתנו לשולחן כדי לנסות ולקדם מהלכים", דברי השר.