ביקור מטה משרד החינוך במכללת חמדת הדרום
ביקור מטה משרד החינוך במכללת חמדת הדרוםמכללת חמדת הדרום

חברי מטה משרד החינוך ביקרו לאחרונה במכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב בראשות פרופ' אבי לוי.

במסגרת הביקור הוצגו מגוון פרויקטים ייחודיים בהם עוסקת המכללה. בפגישה נכחו נשיא המכללה פרופ' אבי לוי, רקטור המכללה פרופ' זכריה מדר, סגנית נשיא המכללה דר' צביה בר שלום, ראש מנהל עובדי הוראה וסמנכ"ל משרד החינוך אייל רם, מנהל תחום תכנון וניהול תקציב במנהל עובדי הוראה עדי קורסיה, ראש אגף הכשרת עובדי הוראה הרב נח גרינפלד ונציג האגף להכשרת עובדי הוראה במכללה דוד בוסקילה.

הביקור עסק בקשרי הוראה-שדה של המכללה והחל בביקור בבית הספר בית הגדי המאומץ על ידי המכללה. במהלך הביקור הציגו אנשי הצוות החינוכי בבית הספר את מגוון הפעילויות והפרויקטים החינוכיים שהתקיימו בו משנת הלימודים שחלפה, כאשר במהלך הביקור קיבלו האורחים רשמים מההורים, התלמידים והצוות החינוכי כיצד הפכו את בית הספר לסביבה של קהילה לומדת בדרך אינטרדיסציפלינרית וחוץ כיתתית.

בנוסף, הוצגו למבקרים מיצגי אמנויות שונים שדרכם הגיע בית הספר לסביבה לומדת בצורה חווייתית. בחלק זה של הביקור השתתף גם ראש המועצה האזורית שדות נגב עו"ד תמיר עידן שבירך על שיתוף הפעולה הפורה בין המכללה והמועצה, לא רק בביה"ס "בית הגדי" אלא בעוד פרויקטים חשובים אחרים.

בהמשך היום סיירו המבקרים במכללה ושמעו על "ההתנסות המרוכזת" שהחלה בה בחודש שעבר. מדובר בפיילוט ראשון מסוגו שבמסגרתו עברו הסטודנטים חודש של התנסות מרוכזת לשנת הלימודים במקום יום בשבוע כפי שהיה נהוג בשנים קודמות. במסגרת הפרויקט התנסו הסטודנטים בהכנות לשנת הלימודים שכללו ימי היערכות, אספות הורים ומורים וכן חשיפה לעבודה מול עובדים פרא-רפואיים כגון עובדים סוציאליים וקלינאי תקשורת, כתיבת תכנית לימודים יחידנית ותכנית לימודים אישית, וכן קבלת התלמידים בשבוע הראשון ללימודים. ראוי לציין שמכיוון שמדובר בפיילוט ראשוני הוא מלווה במחקר שתוצאותיו יפורסמו לקראת סוף נובמבר 2014 וממנו יוסקו המסקנות לגבי ההמשך.

לקראת סיום הביקור הציג הצוות החינוכי את התכנית ואת ייחודיותו של המסלול התורני-חרדי שמתקיים במכללה, הנחשב למסלול היחידי לחרדים הקיים במכללות לחינוך במרחב דרום. במסגרת זו פגשו המבקרים בוגרים וסטודנטים מהמסלול ושמעו מהם רשמים וחוויות על תכנית הלימודים.

במכללה הוכרז על תחרות יוזמות חינוכיות שפיתחו הסטודנטים, תוך שימוש במיומנויות ה-21, שבמהלכן נדרשים המורים לשלב את הטכנולוגיה העכשווית עם שיטות ההוראה המוכרות. המבקרים הביעו התרשמות רבה מהמגוון הרחב של הפרויקטים במכללה ומחוצה לה, ואף הביעו רצון להעתיק כמה מהדברים למוסדות הוראה נוספים ברחבי הארץ.

סגנית נשיא המכללה, ד"ר צביה בר שלום ציינה כי "היום היה מאוד ופורה ובמסגרתו הצלחנו להעביר לאנשי המטה טעימה מהרוח האקדמית והאווירה הקיימת במכללה. המכללה משופעת בפרויקטים ייחודיים שמשרד החינוך לא מודע להם בצורה מעמיקה, ובמהלך הסיור ניתנה לנו ההזדמנות להראות להם את הייחודיות והרבגוניות שלנו כמוסד אקדמי. גם הנוכחים העבירו לנו את הרושם שהם רואים בנו כחלוצים בתחומים רבים, הדבר המהווה מבחינתנו מקור לגאווה".

נשיא המכללה, פרופ' אבי לוי: "ההכשרה האמיתית והאולטימטיבית להוראה היא של מורה הפתוח לשינויים ורואה את הילד וצרכיו לנגד עיניו, כמו גם של מורה שמתנסה נכון בתהליך הכשרתו במערכת המשלבת שדה ואקדמיה ש'מדברים' ביניהם ומפרים זה את זה בצורה הדדית, תוך שילוב של מחקר חדשני ופרקטיקום בית ספרי. בנוסף, בשנה זו הסטודנטיות גם היו שותפות לחוויה של היערכות ופתיחת שנת הלימודים על כל מורכבותה ומשימותיה לאורך החודש הראשון ללימודים. הדבר גם נתן אפשרות להפחתת העומס מן התלמידים בכיתה על ידי כך שבנוסף למחנך שהתה בכתה או בגן סטודנטית משנה ג'. זהו מערך חדשני של הכשרה שמעצים למידה משמעותית ומשלב טכנולוגיות של המאה ה-21".

סמנכ"ל משרד החינוך, אייל רם הביע התפעלות מפעילותה הברוכה של המכללה וציין כי "התוודענו למתודות ותכניות חדשניות הנוגעות לתפיסת ההכשרה של המורה ואלו היבטים בעלי השראה שנדאג ליישם גם במכללות אחרות. בנוסף, אני רוצה לברך את נשיא המכללה פרופ' אבי לוי ואת כלל אנשי הסגל במכללה על תרומתה הרבה לחינוך במועצת שדות נגב, ועל היותה מוקד משמעותי לכל נושא החינוך באזור".