מתיחות צבאית באוקראינה
מתיחות צבאית באוקראינהרויטרס

מצבה חדשה הוצבה על קברו של רבי ליבר הגדול בברדיטשוב שבאוקראינה, זאת לאחר שפורעים הרסו את המצבה שהקים רב העיר הרב שלמה יו"ט ברייער במקום לפני כ־20 שנה, מקום אשר רבים בו נושעו והוא מסוגל להיפקד בדבר ישועה ורחמים.

מזה כעשרים וחמש שנים שאגודת אהלי צדיקים בראשות הרב ישראל מאיר גבאי פועלת עבור בית הקברות היהודי העתיק, שם מנוחתו כבוד של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב. בית החיים עובר נקיון בשנים האחרונות באופן קבוע מדי חודש בחודשו על ידי פעילי הארגון, וכאשר בעבר מקומים חיללו קברים או ניתצו את הגדר, פעלה האגודה על מנת לתקן את הנזקים.

מאז הגיע למקום הרב גבאי ופעילי הארגון שבראשותו,  הם מתחזקים באופן קבוע את בית החיים וקברי גדולי עולם הטמונים בו, ונר התמיד באוהל קיים במקום כבר למעלה מעשרים שנה.

לפני 16 שנה, כשהעליה למקומות הקדושים היתה בתחילת דרכה, הכניסה אגודת אהלי צדיקים ספר תורה לבית הכנסת בעיר, על מנת שהמגיעים למקום יוכלו להתפלל ואף לקרוא בתורה בימי הקריאה, שבתות וחגים ואף בימי שני וחמישי, העולים בשנים הראשונות נתקלו בבית החיים שרב בו הלכלוך ומצבות שנעקרו ממקומם.

במהלך השנים פועלת האגודה על מנת לשמר את בית החיים, רוב המצבות בבית החיים עברו חיזוק, וכאמור המקום עובר נקיון, העשבים והעצים הגדלים בשטח בית החיים נגזמים על מנת לשמור על קדושת המקום. גרישא, שומר בית החיים הידוע, מקבל את משכורתו מהאגודה ופותח את האוהל שעל הציון בעת שבאים בתוכו להתפלל.

כמו כן לפני מספר שנים הוקמה ושוקמה על ידי האגודה המצבה של רבי שמערל ברסלבר מברדיטשוב זצ"ל, גדול תלמידיו של רבי אברהם ב"ר נחמן מטולטשין זצ"ל, מגדולי חסידי ברסלב שחיו ופעלו בעיר.