מדינה מפולגת. ברזיל
מדינה מפולגת. ברזילגילי יערי. פלאש 90

דילמה רוסף, נשיאת ברזיל, זכתה בקדנציה נוספת בבחירות החוזרות לנשיאות מדינתה, אך נדמה שהפער הזעום בינה לבין מועמד הימין אאסיו נווס, שני אחוזים בלבד, מציבים בפניה משימה לא פשוטה – לנהל מדינה מפולגת ולהצעיד אותה לשורת הישגים שהתחייבה עליהם.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס פרופ' אריה קצוביץ', איש המחלקה ליחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית ומומחה לדרום אמריקה, להישגה של רוסף ולמשימה העומדת בפניה מכאן והלאה.

על השלכתו של הפער הזעום בין שני המחנות לתפקודה של רוסף אומר פרופ' קצוביץ' ומזכיר כי "בכל מקרה המשטר בברזיל הוא משטר נשיאותי ולא פרלמנטארי ועם זאת הקונגרס שם בנוי מקואליציות".

"העם בחר בנשיאה מכהנת שזה הדפוס באמריקה הלטינית אבל היא תצטרך לעבוד קשה", אומר קצוביץ' ומזכיר את נתוני הירידה בפופולאריות שהוכיחה מערכת הבחירות הברזיליאנית כמו גם מעשי שחיתות שהתגלו בחברת הנפט שרוסף כיהנה בה בעבר כיו"ר. לאלה ניתן להוסיף גם טענות לשחיתות ובזבוז כספים במהלך כהונתה סביב ניהול המונדיאל שהתקיים בברזיל.

"היא צריכה לשנות כיוון", אומר קצוביץ' ומעיר כי הבוחרים בברזיל מסתכלים על התמונה באופן כולל יותר. "היו אינדיקטורים של ירידה בפופולאריות, פערים ואי שוויון. היא תצטרך לשתף פעולה עם האופוזיציה וזה אפשרי".

לטעמו של קצוביץ' לשיתוף הפעולה בין הפלגים השונים במדינה יש סיכוי בעיקר לנוכח היותה של ברזיל אחת הכלכלות החשובות בעולם והמדינה החמישית בגודלה בעולם, מדינה התופסת נתח משמעותי בדרום אמריקה, מדינה חסרת אויבים שאינה מעצמה צבאית ואת השפעתה על סובביה השיגה ומשיגה באמצעים דיפלומטיים. "מבחינת האזרחים מה שחשוב זה המצב הכלכלי חברתי, ובמובן הזה דין הבוחר נותן לרוסף הזדמנות נוספת, אבל היא תצטרך לאמץ מדיניות כלכלית עם בריתות שונות עם מפלגות אופוזיציה כשהפערים לא כל כך גדולים ביניהם".