ברית מילה. אילוסטרציה.
ברית מילה. אילוסטרציה.פלאש 90

בפרלמנט הדני נערך לאחרונה דיון סביב ברית המילה היהודית והאם יש לאסור אותה על פי החוק.

בשנים האחרונות עלה נושא ברית המילה לדיון ציבורי ובכל התקשורת בדנמרק, כאשר פוליטיקאים רבים טענו כי יש להוציא את קיום ברית המילה אל מחוץ לחוק. על פי רישומי משרד הבריאות הדני, מתקיימים מדי שנה בין אלף לאלפיים בריתות במדינה.

לאחר הדיון אומר רבה של דנמרק הרב ברוך לקסנר כי לפי שעה אין סיבה להיכנס לפסימיות שכן מדובר במהלך חקיקתי ארוך, אם בכלל ימשיך להתקדם.

"הדיון יהיה ראשוני", צוטט הרב ברוך לקסנר, "עדיין מוקדם להעריך מה יהיו התוצאות", אמר כשהוא מבהיר כי בכל מקרה הוא לא מתכוון לנוח על זרי הדפנה. "אנו נאבק בכל הכוח נגד כל חוק נגד ברית מילה".

 לפני מספר חודשים נאבק הרב לקסנר ביוזמת חוקה נגד שחיטה יהודית ואף פעל בענין מול שר החקלאות שיזם את החקיקה. "כעת התקוה כי בע"ה יצליח גם בנושא זה ויהודי דנמרק יוכלו למול את ילדיהם ללא בעיה חוקתית", הוא אומר.

העיתון הדני 'מטרו אקספרס' פרסם תוצאות סקר ממנו עלה כי 74 אחוזים מהנשאלים הביעו תמיכה בחקיקה שתאסור קיום ברית מילה בדנמרק. מתוך 1000 נשאלים, רק 10 אחוזים השיבו כי ההחלטה האם לקיים ברית מילה לתינוק צריכה להיוותר בידי ההורים והתנגדו לחקיקה שתאסור על קיום המנהג היהודי.

האנס כריסטיאן שמידט, לשעבר שר הבריאות הדני, התראיין ל'מטרו אקספרס' והודיע כי יתמוך בחקיקה שתאסור על קיום ברית המילה במדינה. "אני אתמוך בחוק כנגד ברית מילה מאחר ולדעתי קיום ההליך הזה מנוגד לאמנת זכויות הילד של האו"ם. אני בעד להותיר את ההחלטה בידי הילד עד אשר יגיע לגיל בגרות", אמר שמידט.

בעקבות הדיון הציבורי סביב ברית המילה, החליטה רשות הבריאות והתרופות בדנמרק לקיים מחקר בענין. אולם בסופו של דבר התברר שאין באפשרותם לפרסם המלצה חד משמעית האם לאפשר או לאסור על המשך קיום ברית המילה לתינוקות יהודים בדנמרק.