אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (שלישי) בדו"ח מבקר המדינה על הביקורת ברשויות המקומיות ובמגזר הציבורי.

במהלך הדיון, בו השתתפו עשרות מבקרי-פנים של משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ונציגי המשרדים, אמר יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) כי על מנכ"ל משרד הפנים להבטיח את עצמאותם של מבקרי הפנים ברשויות המקומיות, כדי שיוכלו לפעול לטובת הציבור, ללא מורא.

כהן גם קרא לפרסם לציבור ברשויות המקומיות את הדו"ח של מבקר הפנים של אותה הרשות.

"לאחר 24 שנים מאז החלטת הממשלה על קידום מעמד הביקורת הפנימית, על נציב שירות המדינה, ליישם את ההמלצות ולא לכרוך אותן בהחלטות ממשלה או בסיום החקיקה. אני דורש ממשרד המשפטים להעביר את תזכיר החוק מבקרים פנימיים ויחידות הסמך תוך 30 יום לוועדת השרים לחקיקה, ולעדכן את הוועדה באשר לתזכור החוק בנושא התאגידים הציבוריים", אמר כהן, שאף פנה למנכ"ל רשות החברות הממשלתיות בבקשה לקבל עדכון לגבי מעמדם של המבקרים הפנימיים בחברות אלו.

בנוסף פנה יו"ר הוועדה לחשבת הכללית במשרד האוצר, בבקשה לחייב גוף חיצוני שנותן שירות למשרד ממשלתי, להיות כפוף לביקורת ההתקשרות ותוכנה.

אלי מרזל, מנכ"ל משרד מבקר המדינה הגדיר את המבקרים הפנימיים כ"שומרי-הסף של הרשויות, ושליחי הציבור", ואילו משה דיין, נציב שרות המדינה אמר כי "אנחנו מקבלים את הצורך בשינויים במצב מבקרי הפנים בשירות הציבורי, ובתקופה האחרונה השלמנו מהלך של מינוי מבקרי-פנים בבתי החולים הממשלתיים".

לדברי רוני פרידמן, מחבר הדו"ח בעניין מעמד המבקרים הפנימיים במגזר הציבורי, חשוב שהממשלה תחליט כי מבקרי הפנים הם חלק מהנהלת הארגון או המשרד, וחובה גם לקבוע תקן בסיסי לביקורת מינימלית, שאין לגרוע ממנה.

אייל זנדברג, נציג משרד המשפטים ציין כי כבר קיים נוסח מוגמר של חוק המבקרים הפנימיים, שיוצע לשרת המשפטים, אך עדיין צריך לברר מיהו הגורם במשרד שאמור לרכז את עבודת כל המבקרים הפנימיים במשרדי הממשלה. זאת, כיוון שמדובר בתפקיד חדש, ויש להבין ולברר היטב את מעמדו ותפקידו.

שוקי עמרני, מנכ"ל משרד הפנים הוסיף כי התקיימו הכשרות למבקרי הרשויות המקומיות, ואף הוקם צוות לבדיקת תקנים, משכורת ומעמד המבקרים, והדגיש כי הדו"חות שלהם פומביים כיוון שהם נידונים בישיבות מועצת העיר – ואלו פתוחות לציבור, והוא אף יעודד את פרסום הדו"ח המלא באתר הרשות.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) קרא למשרד הפנים, להקים מנגנון שיפתור בעיות סכסוכים וחיכוכים בין ראשי רשות למבקרי הפנים שלהם. הוא אף קרא לחשב הכללי באוצר, להכניס סעיף בחוזה לקניית שירותים ע"י משרדי הממשלה, כי הגוף שיעניק שירותים אלו - יהיה נתון לפיקוח מבקר המדינה.

יו"ר הוועדה הודה לנציב שירות המדינה משה דיין על הקמת הוועדה בראשותו של רוני פרידמן שהגישה המלצות בנושא הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה וביחידות הסמך בחודש מרץ 2014.