מזהיר. חנין
מזהיר. חניןפלאש 90

מליאת הכנסת תצביע היום (רביעי) על הצעתו של ח"כ דב חנין להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית אשר תבחן את הטיפול הכושל בניהול משאבי הטבע, תיצור תשתית מידע על כלל משאבי הטבע בישראל ותמליץ על חלוקת הסמכויות והניהול הנכון של אותם משאבים.

"ועדת חקירה פרלמנטרית תוכל לחקור ולהעמיק, בין היתר, בהיבטים שהועלו בדוח האמור ואשר לא באו לידי ביטוי במסקנות של וועדת ששינסקי 2 כגון: בחינה מקיפה של כלל ההיבטים של סוגיית ניהול משאבי הטבע בישראל, אי עדכון תמלוגי החצץ במחצבות הפטור והיעדר אמצעי בקרה של אמיתות הדיווחים של כמויות הפוספטים הנכרה והיעדר פיקוח על כמויות חומרי החציבה הנכרים", נכתב בפניית הארגונים לחברי הכנסת.

בין חברי הכנסת שהודיעו על תמיכתם בהקמת ועדת החקירה: ח"כ איתן כבל, יו"ר סיעת העבודה, ח"כ סתיו שפיר, ח"כ עומר בר לב, ח"כ מיקי רוזנטל, ח"כ מיכל רוזין, ח"כ תמר זנדברג ועוד.

יוזם ההצעה, ח"כ דב חנין, (חד"ש), המכהן כיו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת ומוביל המאבק הפרלמנטרי בנושא משאבי הטבע אמר כי: "הגיע הזמן להפסיק את שערוריית הפקרת משאבי הטבע של ישראל לידי טייקונים ומקורבים לצלחת. אזרחי ישראל הם הבעלים האמיתיים של משאבי הטבע ולא יתכן שימשיכו להסתפק בפירורים מהרווחים אך להמשיך לשלם את מלוא העלויות החברתיות, הסביבתיות והבריאותיות של הפקת המשאבים. נדרש כאן מבט כולל ומקיף שיתייחס לכל משאבי הטבע. נדרשת התייחסות לא רק לשאלות של מיסוי אלא גם לשאלות של ההפקה וצורת הניהול, כך שיעשו במחשבה לטווח ארוך, מתוך האינטרס של החברה הישראלית ולא רק מתוך האינטרסים של בעלי הון ברווחים מהירים. ועדת חקירה פרלמנטרית שתקיים דיון מעמיק ומקיף היא הדרך הראוייה לקבלת אחריות על משאבי הטבע לידי הציבור ונציגיו".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין', אמר כי גיבוש תמונת מצב עדכנית על משאבי הטבע הינו תנאי בסיסי לתחילת ניהול כולל, ראוי ואפקטיבי של משאבי הטבע. "אנו נעקוב וניידע את הציבור בנוכחות ובאופן ההצבעה של חברי הכנסת שיגיעו מחר למליאה. חלה על נבחרי הציבור חובה מוסרית לתמוך בהצעה ולהבטיח חקירה יסודית ושינוי כולל באופן ניהול אוצרות הטבע בישראל".