הרב צוקרמן
הרב צוקרמןישיבת בנ"ע כפר הראה

במלאת שנה לפטירתו של הרב אברהם צוקרמן זצ"ל שוחחנו עם חתנו, ראש ישיבת כרם ביבנה הרב מרדכי גרינברג, המספר על החסר הגדול של השנה שחלפה.

בראשית הדברים סיפר על מפגש משפחתי שהתקיים בשבת שעברה ובה "אמרתי רעיון של הרב סולובייצ'יק על דברי חז"ל שבניו של שם זכו לטלית של מצווה. על פי האר"י לובשים את הטלית מתחת לבגדים ורק הפתילים מחוץ לבגד. בעוד יפת עוסק במראה החיצוני שם אינו כן. שם לא מסתכל על האסתטיקה החיצונית אלא על המוסריות שאצלו היא נוהגת גם בבית, גם כשאף אחד לא רואה".

הרב גרינברג מספר כי בדבריו בפני המשפחה ציין שזה היה אחד המאפיינים את הרב צוקרמן זצ"ל. "התנהגותו בבית הייתה כמו ברחוב. הרבה פעמים אנשים נוהגים בפרהסיה אחרת מאשר בבית. אצלו לא ראינו הבדל. זה היה מוטבע בו כאיש נוברדהוק. לא ראינו אותו אף פעם כועס. בנוברדהוק חינכו אותם לשלוט ברגשות".

"לפני שנה שאלו אותי בערוץ 7 מה ראית, ואמרתי שאומר מה לא ראיתי – לא ראיתי אותו כועס ולא ראיתי בטל, לא ראיתי אותו ללא ספר לימוד בידו", אומר הרב גרינברג וכשהוא נשאל אם כן כיצד ביטא המחנך הגדול את הכלל שאין לחסוך את השבט מהתלמיד ושבט שכזה בא לידי ביטוי גם בכעס לעיתים, מזכיר הרב גרינברג את האופן שבו היה הרב קוק כועס. "הרב קוק כשצריך היה לכעוס נהג להסתובב אל הקיר ולומר לעצמו 'כעס פנים ולא כעס הלב'".

עוד מציין הרב גרינברג כי את הרוגע והשלווה שהקרין הרב צוקרמן לתלמידיו הם ממשיכים ה הלאה לתלמידיהם במוסדות השונים כמו גם לבניהם ונכדיהם האישיים

באשר להנהגתו הציבורית מציין הרב גרינברג כי ביתו היה מלא באופן קבוע במנהלי מוסדות חינוך שנועצו בו באשר להתוויית דרכים חינוכיות כמו גם ניהול מעשי של המערכות השונות. "הם דיברו איתו לא רק בענייני חינוך אלא גם בעניינים מעשיים כמו הנהלת חשבונות. אנשים לא הבינו איך הוא תופס דברים שבעלי מקצוע לא תפסו".

על החסר האישי במרוצת השנה שחלפה מאז פטירת הרב צוקרמן מספר הרב גרינברג כי כל אותה הנהגה אישית חסרה. "הוא היה דמות כל כך מקרינה בהרבה תחומים. היינו מתייעצים אתו בהמון תחומים, גם אני באופן אישי על הישיבה וגם הילדים הקטנים נועצו בו על מוסדות שבהם ילמדו ועל מקומות השירות בצבא".