הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

שמחת הבית וברכתו.

הלכות אישות, מצוות עונה ופרו ורבו. אליעזר מלמד, רב היישוב וראש הישיבה בהר ברכה. מכון הר ברכה, תשע"ד. יב+286 עמ'

(9709588‑02)

הרב אליעזר מלמד שליט"א, מחבר סדרת 'פניני הלכה' המפורסמת ושאר ספרים, אינו ידוע דווקא כיְרא-הוראה. הוא פוסק לרבים ומכריע בכתב ובעל פה בענייני הפרט והכלל, ופסקיו אף גרמו לא פעם לדיונים ציבוריים משמעותיים.

אולם דווקא את הספר החשוב ביותר הזה החליט הרב מלמד, בחוכמה רבה, להוציא לאור בהוצאה ישיבתית-פנימית ובעטיפה לבנה ופשוטה. זאת משתי סיבות עיקריות: להדגיש שמדובר בהלכות שהצניעות יפה להן, וכדי להוריד את עוצמת הביקורת של תלמידי חכמים שכלל לא נראה להם שנושאים אלו ראוי להם להיות מודפסים בספר ומופצים בציבור.

לי הקטן אין ספק שקיום שלום הבית כפי שתיארו אותו חז"ל מחייב את ידיעת ההלכה בכל הנושאים שבהם עוסק הספר. זה כולל את הלכות קיום מצוות עונה ושמירת הברית, ענייני פריון והיריון, היחס לקשיים בהבאת ילדים לעולם ולצערם של חשוכי ילדים ועוד ועוד. כדי לדעת מהו הדין - והיכן עובר הקו שמעבר לו מדובר בהידור מצווה שנדחה בשעת הדחק, וכדי לדעת מה לשאול ומתי לשאול. שהרי לא כל יהודי שחפץ להקפיד בהלכות אלו, שלעתים קרובות חומרתן קולתן, נמצא בקירוב מקום ונפש לרב נגיש ומבין.

יש הרבה מה להאריך בענייני ספר חשוב זה, ויש גם לדון על כמה מפסקיו כדרכה של תורה (כמו למשל אם צדק הרב המחבר בהבאת הסברה הדחויה שמצוות "לערב" מחייבת רק הבאת בן ובת נוספים). אך אין תחליף לפירוט הרב שבספר, שכתוב תוך שמירה על עדינות וצניעות ובירידה לפרטים - אך עם שמירת המסגרת והדגשת הכללים, כולל מקורות מדויקים ולשון ברורה ומפתח מפורט. כל אלו עניינים שחשובים בכל נושא הלכתי המוגש לציבור – ובאופן מיוחד בדיונים בנושאים עדינים אלו.

יישר כוחו של הרב מלמד שליט"א על היוזמה ועל האומץ הציבורי וההלכתי ועל הביצוע המצוין.

***

האַרְגָּמָן.

פורפורה וארג'ואן במקורות ישראל, ועוד בירורים בענייני התכלת. זֹהר עמר. מכון הר ברכה, תשע"ד. 283 עמ' (9709588‑02)

על צבע הארגמן ועל חילזון הארגמון, על הצבע הערבי ארג'ואן - שהוא צבע אדום שזהה כנראה לארגמן הקדום, על התכלת על גווניה השונים ועל הגוון המדויק של הארגמן ויחסו לצבע התכלת - כל הקשור לנושאים המסובכים האלה כלול בספר החדש והמהודר הזה.

מוצגת בו השורה התחתונה במחקר בעניין התכלת והארגמן ותולעת השני בדורנו, על פי ידיעותיו התורניות והמדעיות הרחבות והדייקניות של פרופ' זהר עמר.

הנספחים כוללים מבחר מהמקורות הקלאסיים היווניים והלטיניים, תיאור דרך הפקת הצבע ארגמן מכנימת הלכה - דרך שנשארה פעילה ומתועדת עד היום (בניגוד לדרך הפקת התכלת מהארגמונים שמסורתה אבדה והיא שוחזרה בדורנו), ומדריך לפיצוח ארגמונים, שימורם והפקת הצבע מהם.

הספר כולו רצוף תמונות צבעוניות שממחישות את כל הנאמר בו, וכמובן שבסופו לא נעדר מפתח מפורט. עוד מלאכת מחשבת למופת מבית מדרשו של פרופ' עמר.

[email protected]