מפלגת הבית היהודי
מפלגת הבית היהודיצילום: פלאש 90

ביום שני השבוע, כמה דקות לאחר השעה תשע בבוקר, נשלחה לכתבים הפוליטיים בכלי התקשורת המגזריים הודעה על מכתב ששיגר מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך למנכ"ל תקומה אופיר סופר.

במכתב נפרשה הצעת הבית היהודי למתווה של אחדות בין המפלגות, הכוללת מיזוג מלא של המפלגות לישות משפטית ופוליטית אחת - לא עוד ניהול כלכלי, משפטי וציבורי כפול של המפלגות. על פי ההצעה, יו"ר תקומה ישוריין מראש במקום השני ברשימה המאוחדת. בנוסף לכך, כל חברי תקומה יוכלו להתמודד לרשימה ללא הגבלה.

ההצעה מבטלת באופן גורף את תקופת האכשרה לאנשי מפלגת תקומה שירצו להתמודד בבחירות המקדימות לכנסת ה‑20, כך שלכאורה תתאפשר השתלבותם בבית היהודי ועמידתם לבחירת הציבור. ההצעה מתייחסת גם לאיוש מוסדות התנועה. בבית היהודי מציעים שריון ל‑120 חברי תקומה במרכז המפלגה, שיגדל ויורחב לצורך כך ל‑1,300 חברים. יש לציין כי מדובר ביותר חברי מרכז מאלו שקיימים היום בתקומה. לסיום מוצעת לתקומה הבטחת ייצוג בכל מוסדות הבית היהודי בקדנציה הקרובה, על פי מפתח שייקבע בין נציגי הבית היהודי ונציגי תקומה.

המטה החילוני דורש ייצוג

פרסום המכתב בכלי התקשורת יצר את התחושה שמדובר בחלק ממשא ומתן סדיר שמתנהל בין שתי המפלגות לקראת מיזוג. אולם בירור מעט יותר מעמיק מגלה כי מדובר במכתב שנשלח למנכ"ל תקומה כחצי שעה בלבד לפני שהועבר לעיתונאים.

כשעתיים וחצי לפני פרסום המכתב בתקשורת, פרסם המטה החילוני בבית היהודי הודעת התנגדות למתווה שהוצע במכתב. יו"ר המטה, ענבל ליבר, טענה בהודעתה כי "ההצעה לשריין את המקום השני ברשימה לשר אורי אריאל זהו צעד לא דמוקרטי, המאפשר את עליונותו של גורם בודד שחף מכל מאמץ להעמיד עצמו לבחירת הציבור, בעוד שכל האחרים נאלצים להשקיע זמן, כסף ועמל רב בתקווה לזכות בקולות הבוחרים. אם יו"ר המפלגה מעמיד עצמו לבחירת המתפקדים, לא ברור מדוע אריאל לא יעשה זאת גם".

ליבר הביעה התנגדות גם למתכונת השריונים לאנשי תקומה במוסדות המפלגה, והסבירה כי "הבית היהודי חרתה על דגלה את ערך האחדות ואת השאיפה להפוך למפלגה של כל עם ישראל. נכון להיום, אין מספיק חברים לא דתיים במוסדות הפנימיים. שריון לחברי תקומה, שהם דתיים כולם, משמעו הרחבת המוסדות מדתיים לדתיים יותר, ולכן אין זו אחדות אמיתית כאשר אין ייצוג למגזרים נוספים. אם רוצים בית יהודי אמיתי, יש לדאוג להכניס גם את חברי המטה החילוני למוסדות, במסגרת אותם שריונים, עם דגש על מרכז המפלגה".

בתקומה לא התרגשו מהמכתב, והעריכו כי לא מדובר בהצעה של ממש שנועדה להוות בסיס למשא ומתן שיתנהל בהמשך. מנכ"ל תקומה, אופיר סופר, אף העריך בשיחה עם 'בשבע' כי התזמון של פרסום ההודעה מטעם המפלגה ופרסום הודעת ההתנגדות מטעם המטה החילוני זמן קצר לאחר מכן אינו מקרי: "זה חלק מהמשחק. לדאוג שההצעה תתפרסם ולאחר מכן תצא הודעה מתנגדת מטעם המטה החילוני. המטה החילוני הוא התנזים של הבית היהודי, וברור שהוא מהווה בעצם שופר של הנהגת המפלגה. מי שמסתכל על הדברים בעין אובייקטיבית רואה את זה".

סופר כופר בהנחה שרווחת בתקופה האחרונה במערכת הפוליטית, כאילו אנשי תקומה זקוקים לבית היהודי יותר ממה שהבית היהודי זקוק לתקומה. "אני רואה שהצורך הוא הדדי, הם מבינים את זה. ברור גם להם שהם רוצים להגיע להסכם. מי שרוצה להתמודד לראשות הממשלה זקוק לבסיס חזק ולכן ברור לשני הצדדים שצריך להיות פה בסוף הסכם, השאלה היא בשלב זה מה הדרך".

סופר מציין שגם בצד החרד"לי יותר של הציבור נשמעים לא מעט קולות שהוא מגדיר "אמיתיים", אשר מדברים על ריצה בפלטפורמה פוליטית נפרדת. לדבריו מדובר בהתארגנויות הכוללות דמויות מרכזיות מאוד בציבור הדתי-לאומי, שאינן דמויות שוליים ואשר מצפות מתקומה להוביל מהלך שכזה. "דמות רבנית מרכזית ומוכרת מאוד בציבור פנתה אליי בימים האחרונים בנושא הזה. 'אתם היחידים שיכולים ברגע זה למנוע פילוג והקמת מפלגה אחרת', אמר לי אותו רב".

סופר מציין כי משא ומתן על איחוד איננו מחייב מיזוג מלא. "מאז העברת החוקה השפה אצלנו השתנתה. ההבנה היא שאם לא בונים את הבסיס ביחד - לא יכול להיות מיזוג מלא".

מנגד, מציין סופר, בסופו של דבר עומדת על הפרק שאלה ערכית. "יש כאן מתח וקונפליקט בין שתי תפיסות: תפיסה של מפלגה אידיאולוגית ותפיסה של מפלגת שלטון. כשאני מדבר על שתי תפיסות, צריך להיות ברור שלא מדובר בחלוקה דיכוטומית. גם למפלגת שלטון יש בהחלט אידיאולוגיה וגם מפלגה אידיאולוגית שואפת בסופו של דבר לשלטון, השאלה היא מה הוא הדגש ואילו מחירים מוכנים לשלם על מנת להגיע לשלטון".

תקומה – בלי פריימריז, בלי מרכז

בימים אלו מקדם סופר בתוך תקומה מודל בחירה חדש. מדובר במודל שמצד אחד איננו פריימריז אולם מצד שני איננו בחירות במרכז, שנבנה לא פעם בשיטת חבר מביא חבר וחבריו נכנסים אליו פעם אחת ואינם יוצאים עוד. הכוונה היא לשתף בבחירת הנציגים שדרות רחבות של הציבור, נציגים מוניציפליים מהפריפריה, ראשי מוסדות ועוד, באופן שייתן מתכונת ייצוג רחבה ודמוקרטית עד כמה שניתן.

בהקשר זה מזכיר סופר כי התמודדות בפריימריז, בהנחה שהמפלגה תתרחב לכ‑70 אלף חברים, מצריכה מהמתמודדים סכום ששקול לקניית דירה. "אדם נורמלי, שאיננו עשיר ורוצה להמשיך לחיות בכבוד וגם לעזור קצת לילדים, פשוט איננו יכול להרשות לעצמו התמודדות כזאת".

מנכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך, מבהיר מנגד כי מבחינתו מדובר בהצעה רצינית, שמהווה בסיס ראוי לפתיחת משא ומתן בין שתי המפלגות. "שלחתי את זה אחרי הרבה מאוד מחשבה, אני חושב שזו הצעה נדיבה. בהסכם שקיים בין המפלגות כתוב מיזוג תוך 180 יום. לא כל כך משנה מי אשם בזה שהמיזוג לא התרחש במועד שנקבע, מה שחשוב הוא שכרגע אנחנו הולכים למהלך של אחדות. הסיעה עובדת במשך שנתיים בצורה מצוינת, ואין שום סיבה שלא יהיה איחוד מלא בין המפלגות".

אורבך מדגיש כי למרות הטענות שנשמעו באיחוד הלאומי, שליחת המכתב מבטאת רצון כן ואמיתי לפתוח במשא ומתן שיוביל בסופו של דבר לאיחוד. "אני ניסחתי את המכתב בהרבה מחשבה ותוך התייעצות עם נפתלי בנט ועם הצוות שעוסק בנושא הזה אצלנו. אני שלחתי את המכתב ואני מאוד רציני בכך. אני משוכנע שהמתווה שמופיע במכתב הוא מתווה נדיב מאוד ומכבד מאוד".

אורבך מבהיר כי עמדת הבית היהודי היא שהאחדות צריכה להתבצע בדרך של מיזוג מלא, אולם הוא מודע לכך שעמדת תקומה בסוגיה זו שונה. "הכתובת החיובית על הקיר היא שלכולם ברור שצריך להגיע למצב שאנחנו רצים ביחד. תקומה מדברת על שמירה על עצמאות בתוך הבית היהודי. זה בהחלט לגיטימי, אתה מתחיל משא ומתן ומטבע הדברים הצעת הפתיחה איננה נקודת הסיום של המשא ומתן".

אורבך מדגיש כי התוצאה הסופית של ריצה משותפת בבחירות הבאות ברורה לכל הצדדים, גם אם על דרך המימוש שלה יש בשלב זה מחלוקת. "זה משא ומתן בין שתי מפלגות אחיות, זה לא ישראל ביתנו והליכוד. זה אותו ציבור בתוך הבית היהודי, ההבדלים לא כאלו גדולים". בתגובה לטענות על פרסומו המיידי של המכתב בתקשורת, אומר אורבך כי בסופו של דבר מדובר בפוליטיקה. "בוודאי שבמשא ומתן יש גם רקע ואווירה ציבורית, ואתה רוצה ליצור אווירה ציבורית שתתמוך בעמדה שלך בשאלות של איך הולכים ולאן הולכים".

בתוך כך נחשף השבוע בערוץ 7 כי ביום רביעי בשבוע הבא יבחר מרכז מפלגת הבית היהודי את נציגיו לוועדת הבחירות של המפלגה. ההערכה היא כי הסיבה לבחירת הוועדה בעיתוי הזה היא כוונת מפלגת הבית היהודי לקיים בשבועות הקרובים את הפריימריז לראשות המפלגה. הפריימריז לכהונת היו"ר יתקיימו ככל הנראה בסוף חודש דצמבר ותחילת ינואר. כמה חודשים לאחר מכן ייערכו בבית היהודי הפריימריז לרשימת המפלגה לכנסת. נזכיר כי לפי חוקת הבית היהודי שאושרה לפני כחודשיים על ידי מרכז המפלגה, יו"ר התנועה מוסמך לשלב שני מועמדים מטעמו בכל עשירייה ברשימה לכנסת. בנוסף לכך, בוטל הסעיף שלפיו רק דתיים או שומרי מסורת יוכלו להיבחר לרשימת המפלגה.

גורם במפלגה תקף בחריפות את כוונת השר נפתלי בנט לקיים את הפריימריז במה שהוא הגדיר כמחטף, ובכך להבטיח את הישארותו בראשות המפלגה. "לצערי בנט הולך למחטף ולא כפי שהוא הבטיח - לפתוח את השורות. במשך שנתיים לא היה ניתן להתפקד לבית היהודי, ויש לעשות זאת כעת כדי שנייצג באמת את כל עם ישראל".

"בנט מחפש כוכבים"

מי שזועמים במיוחד על הכוונה לבחור בשבוע הבא את ועדת הבחירות הם חברי "הקבוצה הירושלמית". אברהם צימרינג, פעיל בולט בקבוצה ומי שחתם בשמה על הסכם הפשרה שאפשר את אישור החוקה כפי שביקש היו"ר בנט, זועם על מה שהוא רואה כהפרת ההבנות עמו ועם קבוצתו. "ההסכמה הייתה על הקמת ועדת לוי, שאכן התכנסה והחלה לפעול. הוועדה כבר קיימה ישיבה אחת, והשבוע היא אמורה לקיים ישיבה נוספת. והנה בא בנט ובמחטף מנסה להביא למינוי ועדת הבחירות על פי החוקה לפני התיקונים.

"מדובר באדם לא אמין שאי אפשר לסמוך על החתימה שלו. אנחנו נעתור לבית המשפט נגד כינוס המרכז ולא נסכים לעבור בשתיקה על המחטף. אומרים לנו שהבחירות בפתח וצריך להיערך. מישהו פנה לוועדת לוי לבדוק האם אפשר לזרז את פעולת הוועדה ולהקדים את פרסום המסקנות? זה בסך הכול תירוץ".

פעילים אחרים במפלגה מוחים על כוונותיו של היו"ר בנט להצניח לרשימה "כוכבים" שלטענתם אינם מזוהים עם הקו הרעיוני של המפלגה. בהקשר הזה מדברים אותם פעילים על שמועות עקשניות ואף יותר מכך, לפיהן בנט מתכוון לשלב ברשימה את יועז הנדל, צביקה האוזר, ואפילו את חבר הכנסת אלעזר שטרן, כיום ח"כ מטעם סיעת התנועה. לטענתם, מדובר בצעד ראשון לקראת פשיטת רגל ערכית ורעיונית מוחלטת. "שילוב של מי שמבטאים קו רעיוני הפוך לקו של התנועה מבטא אובדן דרך, לא פחות".

במפלגת הבית היהודי מזכירים מנגד כי ההערכה שייתכנו בחירות בתוך פרק זמן לא ארוך איננה תלושה מהמציאות, וכי בליכוד כבר נקבע מועד לפריימריז לראשות המפלגה. בתגובה לטענות נמסר מהמפלגה כי "רב סרן שמועתי הועלה בדרגה לאחרונה, לכן חשוב לספר קצת עובדות מדי פעם: עקב ההליכים בליכוד הבית היהודי מקים ועדת בחירות שתוסמך לקבוע נהלים להמשך, וזהו. בכל שאר הנושאים, לרבות ועדת לוי, לא חל כל שינוי.

"לגבי בורסת השמות: עד היום כבר נשאלנו על עשרות שמות שונים שעולים לאוויר מטעם גורמים עם אינטרסים שונים. בדרך כלל השמועות משקפות יותר את מה שלא קורה מאשר את מה שקורה. מי שרוצה להתמודד - שיתמודד. זוהי דמוקרטיה".