דליה רבין
דליה רביןפלאש 90

יום השנה לרצח רבין כבר חלף, ובארגונים שונים – ויש כידוע לא מעט כאלה - כבר שוברים את הראש מן הסתם על הפרויקטים לציון עשרים שנה להירצחו. אולי הם גם מנסים לפצח את שאלת מיליון הדולר, מהי בעצם מורשת רבין?

לגברת דליה רבין, בתו ומי שעומדת בראש מרכז רבין, יש תשובה ברורה. לפני ימים אחדים, בטקס בבית הנשיא, סיפרה רבין לתלמידים מנתיבות כי ”אבא הבין שצריך להיפרד לשתי מדינות”. כלומר: מורשת רבין היא הקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל.

אלא שרבין עצמו, "מר ביטחון", אמר בהזדמנויות רבות דברים אחרים. כך למשל בנאום בכנסת ערב אישור הסכם אוסלו ב', חודש לפני שנרצח: "את פתרון הקבע אנו רואים במסגרת שטח מדינת ישראל שיכלול את מרבית שטחה של ארץ ישראל... ולצדה ישות פלשתינית... אנו רוצים שתהא זו ישות שהיא פחות ממדינה... לא נחזור לקווי ‎4 ביוני ‎1967". בהמשך דיבר רבין על "ירושלים המאוחדת, שתכלול גם את מעלה אדומים וגם את גבעת זאב, כבירת ישראל, בריבונות ישראל", והדגיש כי "גבול הביטחון להגנת מדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן, בפירוש הנרחב ביותר של המושג הזה".

הוא הוסיף גם שיש להקים גושי יישובים "שיכללו את צירוף גוש עציון, אפרת, ביתר ויישובים אחרים".

במכתב ששלח ארגון 'מטות ערים' לבית הספר (על שם רבין, כמובן) בנתיבות, שתלמידיו השתתפו בטקס, הם מזכירים את הנאום הנ"ל וכן ציטוטים נוספים. לדוגמה, שנתיים לפני הירצחו השיב רבין לשאילתה בכנסת כי "הממשלה הנוכחית, על פי עמדותיה, איננה מדברת על הקמת מדינה פלשתינית", והוסיף כי זו גם עמדתו האישית. כמה חודשים אחר כך התראיין רבין למגזין 'טיים'. כותרת הריאיון הייתה "אני מתנגד למדינה פלשתינית". דברים ברוח דומה אמר גם בריאיון לערוץ 1 (ניתן לצפות בו ביוטיוב).

עכשיו רק נותר לברר האם ראשת מרכז יצחק רבין, מי שאמורה להיות אמונה על מורשתו של אביה המנוח, לא מכירה אותה באמת, או שהיא פשוט מנסה לשכתב אותה בפני מי שנולדו אחרי הרצח.

דליה רבין לא מסרה תגובה לפניית 'בשבע' עד מועד סגירת הגיליון.

[email protected]