זיקוקים לעבר השוטרים, היום
זיקוקים לעבר השוטרים, היוםצילום: סלימאן חאדר, פלאש 90

בפיקוד המרכז הוחלט לשנות את נהלי הפתיחה באש כך שלוחמי צה''ל יוכלו לפתוח באש חיה מול ירי זיקוקים.

כיום, הוראות הפתיחה באש מתירות לחיילים לירות בכל מצב בו קיימת סכנה לחייהם ואין אפשרות להתגונן מפניה. שינוי הנהלים מתבצע על רקע התפרעויות הערבים בשבועות האחרונים, שכללו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה וגם ירי זיקוקים בכינון ישיר.

בשבועון הצבאי "במחנה" דווח כי את חוות הדעת נתן היועץ המשפטי של אוגדת יהודה ושומרון, אל"מ דורון בן ברק. "היה שינוי ברור בהוראות בנוגע לזיקוקים", אמר קצין האג"ם של חטמ"ר יהודה, רס"ן אמיר פרידמן. "התחלנו לתדרך את החיילים שבמקרה של סכנת חיים הם יכולים להפעיל הוראות פתיחה באש".

לוחם חי"ר שמשרת באוגדת יהודה ושומרון סיפר, "הרגשתי שאני נמצא בסכנת חיים ולא התירו לנו לפתוח באש, רק לירות באוויר על מנת להרתיע. בעיניי זה נחוץ להפעיל הוראות פתיחה באש במקרים שבהם ברור שמי שיורה רוצה לפגוע. הרבה פעמים הם לא יורים לאוויר, אלא יורים בכינון ישיר על אנשים".

קצין בכיר בפיקוד המרכז הדגיש כי יש לראות בירי הזיקוקים איום מתפתח. "בחצי שנה האחרונה, מאז מבצע 'שובו אחים' אפשר לראות כי ישנה עלייה בשימוש העוין בזיקוקים", העיד. גורם אחר בפיקוד הוסיף כי "ניתן להעריך כי לאורך זמן ישתמשו יותר ויותר בחומר ההודף בזיקוקים לפעילות חבלנית עוינת, בשל זמינותו ועלותו הנמוכה".

תיעוד: מחבלים מנסים לשרוף לוחמי מג"ב

צילום: 0404