מקום הפיגוע בגבעת התחמושת

צה"ל דיווח הבוקר (רביעי) כי בהתאם להנחייתו של ראש הממשלה נתניהו נהרס בסילוואן ביתו של המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בתחנת הרכבת שליד גבעת התחמושת, אולם תיעוד של המבנה לאחר ההרס מלמד שהמציאות שונה.

תצלומים שהגיעו למערכת ערוץ 7 מלמדים כי במקום להרוס את המבנה כולו, מהלך שבו מצדדים גורמי ביטחון רבים כאקט הרתעתי משמעותי, מהמבנה הענק של משפחת המחבל נהרס רק חלקו הקטן.

על פי הערכות מדובר בחלק של המבנה בו נמצא חדרו האישי של המחבל בעוד שאר הבית נותר על תילו. יצוין כי הרס חלקי שכזה מאפשר לבני המשפחה לשקם את המבנה בקלות יחסית ואף לבנות את החדר ההרוס מחדש בתוך פרק זמן קצר.

יצוין כי בצו שהוצא על ידי הצבא לקראת הרס המבנה נאמר כי ההרס יבוצע בדירה בה התגורר המחבל עבד אל-רחמן אל-שלודי בשכונת סילוואן במזרח ירושלים, דברים מהם ניתן להבין כי אכן לא הייתה כוונה להרוס את המבנה כולו אלא רק את החלק בו התגורר המחבל.

נזכיר את הדברים שנאמרו בהודעת צה"ל על ביצוע ההרס: "הריסת בתיהם של המחבלים הינה מסר חד וברור לכל אותם המבקשים לפגוע באזרחי ישראל ובכוחות הביטחון, ולפיו, לטרור ולפגיעה בחפים מפשע ישנו מחיר כבד אותו ישלמו אם יבחרו להמשיך בפעילות זו". עוד נכתב כי "צה"ל ימשיך לפעול בהתאם להנחיות הדרג המדיני, תוך שיתוף פעולה עם כלל גופי הביטחון ולא יהסס לנקוט בכלל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו על מנת לפגוע במחבלים והגורמים המסייעים להם, ולהרתיע מביצועם של פיגועים נוספים".

לנוכח הביצוע החלקי של הרס המבנה מתעורר ספק באשר לחדותו של המסר שמועבר על ידי מערכת הביטחון הישראלית למחבלים פוטנציאליים העשויים להבין מהמהלך כי לכל היותר ייפגע החלק בו הם עצמם התגוררו בבית ולעומת זאת איכות חייהם של בני משפחתם האחרים לא תיפגע.