אוטובוס אגד
אוטובוס אגדמאיר סלע

תושבי ירושלים והאזור חווים בימים האחרונים עוד ועוד ליקויים משמעותיים בסדרי התעבורה המבוצעים על ידי 'אגד' ו-'אגד תעבורה'. אוטובוסים אינם מגיעים בזמן, אם בכלל, ואלפי נוסעים מוצאים את עצמם ממתינים שעות ארוכות לשירות שאינו מגיע לתחנות.

התוצאה המיידית של העיכובים הופכת בלתי נסבלת בישובים שסביב ירושלים, שם התעבורה באוטובוסים הללו לעיתים היא הדרך היחידה לתנועה מהישובים ואליהם. בימים האחרונים הוברר כי סיבת השיבושים היא שביתה שבה פתחו נהגים ערבים של החברה לאחר שחברם, נהג בחברה, נמצא כשהוא תלוי באוטובוס. על אף הבדיקות שהעלו כי מדובר בהתאבדות של הנהג בעיני הנהגים הערבים מדובר ברצח שבוצע בידי יהודים וכמחאה כוללת החליטו חלקם שאינם מגיעים לעבודה. התוצאה היא שיבושים בלתי נסבלים.

למערכת ערוץ 7 ידוע על ראשי רשויות מקומיות שפנו לאגד ולמשרד התחבורה על מנת למצוא מענה לאלפי תושבים שאין להם חלופה לתחבורה הציבורית.

במכתב לאבי פרידמן יו"ר מזכירות אגד דורשים יוסף דייטש מ"מ וסגן ראש העיר ויצחק פינדרוס, חבר הנהלת העיר להודיע על פיטוריהם של הנהגים המסרבים לבוא לעבודה ולמצוא פתרון מיידי למצוקה המתמשכת.

"מדובר בתופעה חמורה ביותר שעוברת משום מה בשתיקה – דבר חמור בפני עצמו", כותבים השניים ומבהירים כי "מדובר בסכנה ממשית של חיי אדם, ואם הנושא לא יטופל מיידית לא נוכל לרחוץ בניקיון כפינו ולומר ידינו לא שפכו את הדם הזה. אנו רואים בחברת 'אגד' אחראית ישירה לטיפול במחדל, ומצפים ממנה לפעול במהירות וביעילות להגנת לקוחותיה".

"כידוע לך, למעלה ממאתיים נהגים ערבים המועסקים בסניף ירושלים של חב' 'אגד', החליטו בימים האחרונים לנקוט בשביתה לאחר שאחד מחבריהם נמצא מת באוטובוס בו נהג. אותם נהגים בחרו להאמין לדברי ההסתה החמורה שמשמיעים גורמי טרור רצחניים לפיהם יהודים רצחו את נהג האוטובוס. השמועות הללו מופצות בכדי להלהיט את הרוחות להביא לרצח נוסף של יהודים חפים מפשע, זאת למרות המסקנות החד משמעיות שהעלו הממצאים של נתיחת הגופה".

עוד כתבו השניים: "מלבד הסבל שעובר על תושבי ירושלים בשל מיעוט הנהגים ופגיעה חמורה במערך התחבורתי, יש כאן מחדל בטחוני חמור ממדרגה ראשונה: נהגי אגד שחלקם מתגוררים בכפרים שבמזרח העיר לא מגיעים לעבודה כבר כמה ימים ולא נראה שבכוונתם לשוב לעבודה בזמן הקרוב".

לנוכח כל זאת כותבים השניים כי לטעמם "מחובתה של חב' 'אגד' להוציא מידית מכתבי פיטורים לאותם נהגים שיסרבו לשוב לעבודתם לאלתר, ובכך תוכיח לציבור כולו כי חברת אגד אינה נכנעת לטרור שמקורו בהסתה ובשקרים".

יצוין כי המצוקה המדוברת הגיעה גם לכנסת ובימים הקרובים יתקיים דיון מיוחד בנושא. הועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ עדי קול (יש עתיד) תתכנס לדיון ביום שני הקרוב. מהוועדה נמסר כי "הדיון מתכנס בעקבות פניות רבות שהגיעו לוועדה מתושבי עוטף ירושלים, הסובלים בימים האחרונים מעיכובים משמעותיים בתחבורה הציבורית בעקבות שביתת הנהגים בחברת 'אגד תעבורה'".

חברת הכנסת קול מספרת: "קיבלתי פניות מנוסעים שחיכו שעה לאוטובוס שאמור להגיע בכל עשר דקות. לא רק שאגד תעבורה לא דאגה לתגבור נהגים, היא גם לא טרחה להודיע לנוסעים על השיבושים. אלה שלא התייאשו והמשיכו לחכות בתחנה, עלו על אוטובוסים מלאים עד אפס מקום".

יצוין כי בדיון ישתתפו גם נציגי "15 דקות", ארגון צרכני תחבורה ציבורית. מנכ"ל הארגון, גיל יעקב, אומר כי "משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית צריכים לקבוע נהלים ותקציבים להפעלת תחבורה ציבורית בעת שיבושים ואירועים ביטחוניים, כפי שקבע מבקר המדינה. לא ייתכן שהציבור ישלם את המחיר ויספוג לאורך זמן את מחדלי חוסר ההערכות".

משרד התחבורה: הנחינו לגייס נהגים מחליפים

במשרד התחבורה מגיבים לטענות ואומרים כי "הפעלת המערך החדש של קווי התחבורה ביישובי בנימין והשומרון החלה אך לפני ימים אחדים, לאחר תכנון קפדני ושיתוף פעולה בין כלל הגורמים (הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, המנהל האזרחי, מועצות היישובים, נציגי התושבים וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים). השרות החדש כולל הוספת קווים חדשים, ייעול מסלולים קיימים, תגבור תדירות נסיעה, הצטיידות באוטובוסים חדשים, הקמת תחנות, התקנת סככות המתנה, הצבת שילוט, הפעלת מרכז מידע ועוד. מדובר במערכת מורכבת, הנמצאת בחבלי לידתה הראשונים ודורשת הסתגלות לשינויים".

באשר למציאות הבלתי נסבלת לאור שביתת הנהגים הערבים אומרים במשרד כי "יומיים בלבד לאחר ההשקה ונוכח האירועים באזור, עיצומי נהגים ממזרח לירושלים הובילו לשיבוש פעילותם הסדירה של כלל קווי השרות בירושלים וסביבותיה. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הנחתה את המפעילים לגייס נהגים מחליפים, מאזורים שונים בארץ ונקטה במספר צעדים נוספים. אנו עוקבים אחר ההתפתחות ומקווים לחזרה לשגרה ולהפעלת התחבורה הציבורית כסדרה".

דובר חברת אגד מסר כי האחריות מוטלת על חברת 'אגד תעבורה' ויש לפנות אליה. דוברת חברת 'אגד תעבורה' מוסרת כי "אגד תעבורה שמה דגש ומקפידה על מתן שירות איכותי וטוב ללקוחותיה, אנו עושים כל שביכולתנו כדי לתפעל את השירות בקווים כמתוכנן. בעקבות אירוע חריג זה אשר לא בשליטתנו אנו נערכנו בהתאם בכדי לצמצם את העיכובים בקווים אשר אנו מפעילים. אנו מאמינים שאירוע זה מאחורינו, ורמת השירות שלנו תשתפר ונחזור למה שהורגלנו".