ההוויות הפכו למוקד גיוס לטרור
ההוויות הפכו למוקד גיוס לטרורצילום: עיסאם רימאווי. פלאש 90

חבר הכנסת דני דנון (ליכוד) מקדם בימים אלה הצעת חוק שתמנע את האפשרות להחזיר גופות מחבלים לבני משפחותיהם ולרשות הפלשתינית. ביומן ערוץ 7 הוא מסביר את המניע המרכזי שמוביל אותו לקידום וגיבוש הצעת החוק.

"ראינו מה קורה לאחרונה כשהמחבלים האכזריים הופכים לגיבורים ומסעות ההלוויה שלהם הופכים למסעות גיוס לדור הבא של המחבלים", הוא אומר וקובע כי רק החזקת גופות המחבלים בידי ישראל בבית קברות בלתי ידוע תמנע את התופעה.

"עשינו זאת בעבר למחבלי חיזבאללה", הוא מזכיר ומבהיר כי מדובר בפרק אחד ממסכת נהלים שעל ישראל לנקוט בהם כיד קשה והרתעתית מול הטרור הגואה. "צריך להבהיר להם שאנחנו מורידים את הכפפות ונפעל ביד קשה. הנוהל האוטומאטי הזה של החזרת הגופות חייב להיפסק. חייבים לדבר איתם במנטאליות שהם מדברים".

כשנשאל אם בסופו של יום לא מדובר רק בדחיית השבת הגופות שהרי בעבר ראינו כיצד גופות מחבלי החזבאללה הושבו למשפחותיהם בעסקאות כאלה ואחרות, מגיב דנון ואומר כי במקרים אלו החזרת הגופות נעשתה לאחר שנים רבות ללא טקסי הלוויה מפוארים ומבלי שהמחבלים הפכו לגיבורים. זאת מעבר לכך שבאותן עסקאות קיבלה ישראל לידיה תמורה כלשהי.

באשר לאמצעים הנוספים שלדבריו על שיראל לנקוט מול מחבלים שביצעו פיגועים, אומר חבר הכנסת דנון כי עוד באותו לילה יש להעלות D-9 על בית המחבל ולהרוס אותו ולא להרוס קיר או שניים כפי שאירע במקרה האחרון שבו בוצע אקט סמלי בלבד. לאחר מכן, אומר דנון, על ישראל לגרש את בני משפחתו של המחבל לרצועת עזה "ללא גופה, ללא הלוויה וללא הקצבה", אומר דנון הסבור כי רק למהלך כזה יהיה אפקט הרתעתי בעוד הגמגום שכיום מתנהלת בו ממשלת ישראל מחליש את יכולת ההתמודדות עם הטרור.

דנון נשאל כיצד ניתן להתמודד עם הזירה המשפטית שכיום בולמת את המדינה מלהרוס בתי מחבלים באופן גורף ומלא. לדבריו יש להפנים ש"האחריות הראשונה היא לביטחון אזרחי מדינת ישראל ולאחר מכן צריך להתמודד עם העניינים האחרים". דןגמא לדבריו הוא מוצא בהצעת החוק שקידם באחרונה להטלת קנסות על הורי ילדים שביצעו פיגועים. דנון מזכיר כי בעבר מערכת המשפט טענה שקנסות על הורים בגין עבירות שביצעו ילדיהם הוא מהלך בלתי חוקתי ובלתי קביל, אך כעבור זמן התיישרה המערכת המשפטית וכיום היא מגדירה חוק כזה כצו השעה וכמהלך לגיטימי. "אם ההנהגה חזקה היא מובילה מהלכים. אם היא לא חזקה יבוא יועץ משפטי שיגיד שזה לא קביל".

דנון מספר כי לקראת גיבוש הצעת החוק למניעת השבת גופות מחבלים למשפחותיהם שוחח עם אנשי ביטחון על מנת לוודא שמהלך שכזה לא יעורר את ההסלמה ויחריף אותה. לדבריו "אנשי הביטחון מדברים על הצורך במה שמוגדר כאמצעים שוברי שוויון – שב"חים, לא להחזיר לכפר שלהם במונית אלא לגרש לעזה. תעודות זהות כחולות לשלול למעורבים בטרור וכו'".

באשר למחבלים שביצעו את הפיגוע בהר נוף מזכיר דנון כי עד כה גופותיהם לא נמסרו ו"אני מקווה שרה"מ לא ימסור". במידה ויהיה מי בעולם שיציג טענות נגד מדיניות זו ,מציע דנון לשאול אותם 'איפה הגופה של בין לאדן...'.

לקראת סוף הדברים נשאל דנון אם לא נכון לבחון את קבורת המחבלים המתאבדים עם עור חזיר ובכך להרתיע מחבלים פוטנציאליים המאמינים בהיות עור החזיר מונע כניסה לגן העדן המוסלמי. לדברי דנון הוא עצמו אינו מכיר את ההצעה הזו אך להערכתו מהלך מניעת הקבורה בידי משפחת המחבל היא התחלה בכיוון הנכון, כהגדרתו ו"אם יש כיוונים נוספים צריך לשקול".