הרב דורי והרב עמאר בבית הרב קוק
הרב דורי והרב עמאר בבית הרב קוקצילום: אבידן הימן

הרבנים הראשיים החדשים לירושלים – הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר והרב אריה שטרן השתתפו יחד במוצאי שבת במלווה מלכה בבית הרב קוק בירושלים ונשאו דברים לכבוד הוצאת ספרו של הרב צפניה דרורי, רבה של קרית שמונה וראש ישיבת ההסדר – פירוש "הגיון לבי לפניך" על ספר 'אורות התורה' של הראי"ה קוק זצ"ל.

את האירוע כיבדו בנוכחותם ונשאו דברים גם הרב חיים דרוקמן ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, הרב יעקב פילבר מגדולי פרשני הרב קוק וחברו מנוער של הרב דרורי, הרב איתן אייזמן יו"ר רשת צביה - נועם, המשנה לראש עיריית ירושלים דב קלמנוביץ, אריה פרומן מפקח מחוז ירושלים באגף לתרבות תורנית של משרד החינוך, העיתונאי מנחם הורביץ ותלמידים ובוגרים של הישיבה.

הרב אריה שטרן סיפר על הימים בהם ליווה את הרב צפניה בהקמת הישיבה בקריית שמונה ולדבריו אורות התורה היה הספר הראשון של הרב קוק שאליו נקשר.

הרב חיים דרוקמן סיפר על חוויותיו בלימוד ספרי הרב בישיבה שמנתה בראשית דרכה כ-40 בחורים בלבד. הרב ציין את השינוי שחל מאותם ימים: "מאז ספרי האורות של הראי"ה קוק שינו את המציאות ויצרו עולם ציוני דתי אדיר. תורה שקשורה למדינת ישראל, לארץ ישראל, למאות האלפים שחיים ביו"ש ולמציאות שבה אנו חיים בה. דברי הרב קוק תמיד מתייחסים למהות. כך בספר "אורות התשובה" שבו מסביר הרב בעומק מהי התשובה וכך בספר "אורות התורה" שבו הרב מסביר מהי התורה. הרב צפניה לא רק הוציא את ספר אורות התורה והוסיף לו פירוש, אלא כתב הרבה ספרים חיים של אורות התורה. גידל אורות של תורה". הרב דרוקמן הוסיף בהומור שעשייתו עד כה של הרב דרורי לא מספיקה והוא חייב להמשיך לעוד שנים רבות של עשייה תורנית וציבורית.

הרב יעקב פילבר ציין בדבריו כי הנקודה המהותית של ישיבת מרכז הרב כפי שהדריך הרב צבי יהודה היתה 'זיכוי הרבים', "לעשות כל הזמן, בלי חשבון, פעולות כדי לזכות את הרבים. מי זה הרבים? כל ישראל ולא רק סקטור מסוים. זו הנקודה הפנימית של מרכז הרב שבאה לידי ביטוי בפועלו של הרב דרורי".

הרב שלמה משה עמאר המשיך את דבריו של הרב פילבר וציין כי הרב דרורי הלך לצפון הרחוק כדי שלא ייקחו לו את הנקודה הפנימית – "בפעמים הרבות שהייתי בישיבה הרגשתי את הייחודיות. זיכוי הרבים אינו דבר של מה בכך. בכל עבודת ה׳ יש בעיה שאפילו שינוי קל במחשבה ובכוונה יכול לפגום ולקלקל, אבל בזיכוי הרבים אמרו חז״ל: כל המזכה את הרבים זכות הרבים תלוי בו. יש לו את כוח הזכות של הרבים וה׳ לא נותן שתארע תקלה לרבים. מה שהרב דרורי עושה זו מהפכה גדולה. מה שהישיבה עשתה במלחמת לבנון בקרית שמונה ובאזור, זה להחיות נפשות רבות. בהתייעצויות שלי איתו ראיתי את החכמה המיוחדת ואני מאוד שמח שניתנה לנו הזדמנות לחלוק לו מעט מההוקרה הראויה לפועלו ולמעשיו". הראשון לציון התייחס למצב הביטחוני הקשה בירושלים ובמדינה ונשא תפילה שיהיו לנו ניסים בחודש הזה, חודש כסלו, אל מול אויבינו: "כל מי שאויב לישראל הוא אויב לה' כי אנחנו עמו וצאן מרעיתו וזו הארץ אשר בחר ה'. הוא בחר בנו מכל העמים – 'כי יעקב בחר לו י'ה ישראל לסגולתו' ו'בחר ה' בציון איווה למושב לו' זו אותה בחירה. ועל כן ציון, אין לה שמחה ואין לה מנוחה ושלוה עד שבניה חוזרים אליה. והנה עכשיו בתוך ציון מציקים לעם ה' באכזריות".

אחרון דיבר חתן השמחה הרב צפניה דרורי שסיפר על חוויה מיוחדת שלו כתלמיד של הרב צבי יהודה. במשך כמה ימים הרצי"ה לא הגיע לישיבה והלך להתפלל במקומות אחרים. הרב צפניה הלך לדבר איתו ולברר מדוע והרצי"ה אמר לו שהסיבה לכך היא שדברים שהוא ביקש לעשות בישיבה לא נעשים ואם כך הוא סבור שהבעיה היא בו, על פי דברי חז"ל "מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים". הרב דרורי אמר שזה השיעור הכי חשוב שהוא קיבל לחיים: "על כך אני מתפלל כל יום - שיהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי. וכל מה שנאמר יהיה מתוך יראת שמים וכך גם הספר שזכיתי להוציא לאור".

את האירוע הנחה הרב יוחנן פריד יו"ר עמותת בית הרב קוק וחיים בומש מנהל ישיבת ההסדר בקריית שמונה הנעים בניגון ושירה.

צילומים: אבידן הימן