מחשבים, אילוסטרציה
מחשבים, אילוסטרציהצילום: Thinkstock

בין אם תקראו להם וירוסים, תולעים או סוסים טרויאנים – מספר סוגי התוכנות הזדוניות, והאנשים שינסו לגרום לכם להתקין אותן על המחשב שלכם, הוא עצום.

אבל למרות הכמות האדירה, רשימת הסיבות שלשמן קיימות תוכנות זדוניות היא יחסית קצרה. אבל הבנה של אותן סיבות יכולות לעזור לנו להימנע מהן. הנה חמש הסיבות העיקריות לקיומן של התוכנות הזדוניות:

סיבה מספר 1 – כדי לנצל את כוח החישוב של המחשב שלכם

מתקפות אינטרנט גדולות זקוקות לכוח חישוב רב, שלרוב נמצא בידיהן של חברות ענק או מדינות בלבד. מכיוון שלהאקרים אין את המשאבים הנחוצים, הם מדביקים את המחשבים שלנו בתוכנה זדונית במטרה ליצור רשת של מחשבים "זומביים" שישמשו אותם למתקפות מקוונות. רשתות מחשבים נגועים כאלו נקראות "בוטנט" והן משתמשות בעיקר למתקפות מניעת שירות או משלוח גדול של דואר זבל.

ישנם האקרים שמקדישים את כל זמנם ומרצם להקמה של רשתות 'בוטנט' כאלו ולאחר מכן הם מוכרים אותן בפורומים מחתרתיים. למעשה, ישנה כלכלה שלמה סביב הנושא,כאשר המחיר נקבע לכל אלף מחשבים נגועים.

סיבה מספר 2 – כדי לנצל את רוחב הפס שלכם

לאחר שפושעי הרשת הצליחו לצרף את המחשב שלכם לרשת המחשבים הנגועים, הם זקוקים לפרט חשוב נוסף – רוחב הפס שלכם. על מנת לצל את יכולות החישוב שלכם למקסימום, פושעי הרשת צריכים שיהיה לכם חיבור טוב לאינטרנט, וככל שמהירות הגלישה שלכם מהירה יותר, כך אתם בעלי ערך רב יותר לפושעי הרשת.

סיבה מספר 3 – כדי לגנוב את המידע האישי שלכם

מדי יום אנחנו משתמשים בהרבה מאוד מידע אישי ברשת – סיסמאות, מספר כרטיס אשראי, מספר תעודת זהות, פרטי בנק ועוד. כל הנתונים האלה הם בעלי ערך רב עבור פושעי הסייבר, והם יכולים לשמש את התוקפים להונאות כמו גניבת זהות, מעילות כספיות והונאות נוספות. כדי להוציא את הפרטים האלה מהמחשב שלכם ההאקרים משתמשים בתוכנות זדוניות שפועלות ברקע, ומזהות מתי אתם נדרשים להקליד סיסמה, מספר אשראי או פרטים רגישים אחרים, מתעדות אותם ושולחות את הנתונים לתוקף.

סיבה מספר 4 – כדי לסחוט אתכם

דרך נוספת להוציא מכם כסף היא באמצעות "תוכנות כופר". בהונאות כופר התוקפים מתיקנים על מחשב הקורבן תוכנה אשר מצפינה את הקבצים שעל המחשב ואז דורשת ממנו תשלום על מנת להסיר את ההצפנה מהקבצים. בשנים האחרונות הצליחה תוכנת כופר כזו, בשם CryptoLocker, לעשות נזקים רבים לגולשים פרטיים ובתי עסק ברחבי העולם וגם בישראל.

תשלום הכופר הוא אף פעם לא מומלץ, כיוון שלמעשה אין שום הבטחה שאכן תקבלו את הקבצים שלכם חזרה, וכיוון שזה רק יעודד את התוקפים להמשיך בהתקפות האלו.ההגנה האפקטיבית ביותר נגד אותן תוכנות כופר היא שמירה על כללי בטיחות בסיסיים ברשת – ובעיקר לא ללחוץ על קישורים מפוקפקים או לפתוח קבצים ממקורות לא ידועים.בנוסף, גיבוי תקופתי הוא הדבר היחידי שיכול להציל את הקבצים בהרבה ממקרי הסחיטה.

סיבה מספר 5 – האקטיביזם, מתיחות וסיבות אחרות

בניגוד לשנים עברו, בהן יוצרי הווירוסים והתוכנות הזדוניות עשו זאת על מנת להרשים, המטרה הבסיסית מאחורי רוב התוכנות הזדוניות היא כסף. אבל אפילו היום ישנן תוכנות זדוניות שמשמשות לסיבות מגוונות כמו למשל האקטיביזם (שילוב של המילים 'האקינג' ו'אקטיביזם) שמטרתו לפגוע בפעילות הרשת השוטפת של ארגון מתחרה או למטרות מחאה – ולא למטרת רווח כספי ישיר, וסיבות נוספות כמו מתיחות מקוונות ועוד.

מה לעשות כנגד כל התוכנות הזדוניות האלו?

כאמור, מספר הווריאציות של התוכנות הזדוניות הוא עצום, למעשה מדי יום מיליוני וריאציות שונות של אותם איומים מופצים ברחבי העולם. כדי להימנע מאותן תוכנות זדוניות כדאי לאמץ הרגלי גלישה בטוחה שכוללים הקפדה על ביצוע עדכונים למערכת ההפעלה ולתוכנות השונות המותקנות על המחשב, הימנעות מלחיצה על קישורים מפוקפקים,פתיחה של קבצים חשודים ועוד.