נתונים מאכזבים בוועדת הקליטה
נתונים מאכזבים בוועדת הקליטהצילום: דוברות הוועדה

יו"ר השדולה למען יוצאי צרפת בישראל, ח"כ יוני שטבון, כינס (שני) את ועדת הקליטה לדיון מיוחד במטרה לעקוב אחר יישום החלטות הממשלה מהקיץ האחרון בעניין עידוד וקליטת עלייה.

כזכור, בחודש יוני האחרון פורסמו החלטות ממשלה בנושא כאשר הוחלט על הקמת ועדה בינמשרדית להסרת חסמי תעסוקה בפני עולים ועל תכנית ממשלתית לעידוד עלייה ממערב אירופה כאשר "צרפת תחילה".

בועדה מסבירים כי המשמעות היא, שהיות וצרפת הפכה מקור העלייה הגדול ביותר בשנה הנוכחית(למעלה מ 6000 עולים) וצפויה להיות כזו גם בשנים הקרובות, ככזו נקבע כי יישום התכנית יתחיל בעלייה מצרפת.

כמו כן, הוחלט כי לטובת יישום התכנית הממשלתית תוקם חברה לתועלת הציבור (להלן: חל"צ) שתפעל יחד עם משרד הקליטה. יודגש, כי בשבוע שעבר פורסמו מסקנות הוועדה הבינמשרדית אשר הובטח כי יוחלו הלכה למעשה על ידי משרדי הממשלה השונים בזמן הקרוב.

כאמור, בשיתוף עם יו"ר ועדת הקליטה, ח"כ יואל רזבוזוב, יזם ח"כ שטבון דיון מיוחד בוועדה כאשר ברקע טענת ארגוני העלייה כי החלטות הממשלה לא מיושמות דיין. אחת הטענות שהושמעו עסקה בחברה לתועלת הציבור, שעניינה ביישום התכנית הממשלתית אשר טרם הוקמה. מנכ"ל משרד הקליטה, עודד פורר, טען כי החברה בתהליכי הקמה ומקווה שכבר בקרוב יוכלו להכריז על הקמתה. ח"כ ישראל חסון הוסיף כי "אני מבין שיש רצון אמיתי לפתור את הבעיה, העניין הוא בקצב שבו הדברים מיושמים".

טענה נוספת עסקה במצבת הפרויקטורים שמשרד הקליטה התחייב להעמיד לקליטת עלייה ברשויות המקומיות. "אין מספיק פרויקטורים ברשויות, הם קורסים תחת הנטל", אמר שטבון והציג את נתניה כדוגמא לכך, "כאלפיים עולים חדשים הגיעו השנה מצרפת לנתניה, ורק שני פרויקטורים הוקצו לטובת העניין. זאת אומרת, מפתח של פרויקטור אחד לכל אלף עולים, האם זו התכנית לעידוד עלייה?!".

מנכ"ל משרד הקליטה אמר כי הבעיה מוכרת והמשרד מטפל בה ובקרוב ייכנסו לעבודה שלושה פרויקטורים נוספים בנתניה וברשויות האחרות כבר פורסמו מכרזים.

עוד טען שטבון כי קיימת גם מצוקה קשה באולפני העברית ברשויות המקומיות. "בנתניה, למשל", אמר שטבון, "לא עודכנו התקנים התקציבים של אולפני העולים מאז 1990, למרות ששיעורי העלייה מצרפת הכפילו ושילשו את עצמם בחלוף השנים. מוכרחים להתעורר, ישראל היא מדינת היהודים. אסור שזה יהיה מס שפתיים. ככזו, היא אמורה לפתוח שעריה ולאפשר קליטת עלייה".

יו"ר והוועדה, ח"כ רזבוזוב, סיפר כי סייר בנתניה לפני מספר שבועות וטען כי יש לזכור שמדובר בתהליך ונכון לעכשיו חלק מסעיפי החלטת הממשלה כבר מיושמים, "באחריותנו שגם יתר הסעיפים ייושמו".

ברוח זו, הודיעו חברי הכנסת שטבון ורזבוזוב על המשך מעקב ועל קיומם של דיוני המשך שיעסקו בסוגיות של חינוך, רווחה וקליטת אקדמאים. בסיום הדיון, אמר שטבון כי "מדינת ישראל נבנתה ונבנית מהעליות, אם תרצו זה מנוע הצמיחה האמיתי של החברה הישראלית. לא ייתכן שהדבר יהיה רק מן השפה ולחוץ. משרד הקליטה אמור להיות זה שמסיר חסמים ופותח את שערי הארץ ליהודי העולם. אני קורא לשרת הקליטה להמשיך ביישום החלטות הממשלה, השדולה למען יוצאי צרפת תמשיך לעקוב".