לוחמי הילת"ם
לוחמי הילת"םצילום: דובר צה''ל

הכירו את הלוחמים של מתחת לפני המים: המפקד החדש של היחידה למשימות תת מימיות (ילת"ם) חושף פרטים מהמעמקים על היחידה, שאחד מתפקידיה הוא ניטרול פצצות מתחת למים, היא מקבילתה הרטובה של יהל"ם - היחידה המיוחדת של חיל ההנדסה הקרבית.

"המשימה העיקרית של היחידה היא חבלה וצלילות מקצועיות", סיפר מפקד הילת"ם, רס"ן עידו קאופמן. "אנחנו מתמחים בסילוק פצצות ותחמושת ימית ויבשתית. למשל, דברים שנופלים או נורים לכיוון הים ואנחנו אוספים או מפרקים", הוסיף.

הילת"ם השתתפה במבצע צוק איתן, וכן הפיקה ממנו לקחים רבים. "היחידה כמובן הוקפצה לדרום. גם החבלנים וגם הצוללנים המקצועיים שלנו השתתפו במבצע ותרמו רבות".

רמת הצלילה אליה נדרשים לוחמי ולוחמות הילת"ם כה גבוהה, כך שפעולת הצלילה הופכת לרגילה כמעט כמו הליכה או ישיבה עבורם. הראות המטושטשת מתחת למים לא עוצרת את הצוללנים המקצועיים מלבצע את משימותיהם בדייקנות. בין אם מדובר בתיקון כלי שיט מתחת למים, או באיתור דבר מה שנפל לים – לוחמי הילת"ם מורגלים לחוש את סביבתם ולעבוד במקצועיות המרבית.

"הצלילה היא לא המטרה אלא חלק מהאמצעי", הדגיש רס"ן קאופמן. "שיתוף הפעולה בין הלוחמים חייב להיות מושלם. הם מכירים זה את זה ברמה כה גבוהה עד שהם יכולים לדעת בעת המשימה מה כל אחד צריך כמעט בלי לתקשר ותחת מגבלה של ראות כמעט אפסית".

לכן, מתבצע סינון טרם הקבלה ליחידה, ורק המתאימים והמתאימות ביותר מתקבלים. "נדרש מהלוחמים חוש טכני גבוה, ויכולת אלתור וחשיבה מהירה. זאת מפני שכל המשימות ביחידה מוגבלות בזמן", פירט רס"ן קאופמן. "היחידה צוללת לעומקים רבים, ולעתים הזמן שנותר לביצוע המשימה קצר משמעותית ביחס לזמן שנדרש בשביל לרדת מתחת למים ולעלות בחזרה לאחר הביצוע".

מעבר ליכולות הפיזיות והטכניות של לוחמי היחידה, נדרשת מהם מסוגלות נפשית לעמוד בתנאי קיצון ובמצבים לא פשוטים. "אנחנו מחפשים אנשים צנועים שמעוניינים לעזור", ציין רס"ן קאופמן.

"בסופו של דבר מהות היחידה היא תרומה במגוון דרכים לחיל הים. כשצוללים מתחת למים פתאום מגלים דברים שלא ציפינו להם בתדרוך ובהכנות וצריך לדעת לעבוד בצוות ולסמוך אחד על השני. מעבר לזה, לרוב טמפרטורת המים מקפיאה והחושך מוחלט. אלו דברים שרק אנשים מיוחדים במינם יכולים לעמוד בהם".