בית הדין הרבני
בית הדין הרבניצילום: פלאש 90

בישיבת הוועדה למינוי דיינים שנקבעה ליום שלישי בשעה 18:00, אמורים היו חברי הוועדה לבחור שישה דיינים לבית הדין הרבני הגדול ו‑15 דיינים לבתי הדין האזוריים.

בנוסף לכך אמור היה להתמנות מנכ"ל בתי הדין הרבניים, לאחר שהושגה הסכמה בנושא זה בין שרת המשפטים ציפי לבני והראשון לציון הרב יצחק יוסף. ה"דיל" שנרקח ואמור היה להיות מאושר נקבע כמיטב המסורת על פי מפתח של שליש דיינים חרדים אשכנזים, שליש דיינים חרדים ספרדים ושליש דיינים המזוהים עם הציונות הדתית. בכך אמור היה לבוא על פתרונו מצב שנמשך כבר שנים רבות, בו בית הדין הרבני הגדול לערעורים משותק כמעט לחלוטין, ובבתי הדין האזוריים משותקים הרכבים רבים.

אולם זמן קצר לפני הישיבה הודיעה שרת המשפטים ציפי לבני, אשר עומדת בראש הוועדה, על דחיית הישיבה עקב פגישתה עם ראש הממשלה. שעות ספורות לאחר מכן פוטרה לבני בידי ראש הממשלה, וכתוצאה מכך נדחה מינוי הדיינים החדשים בכחצי שנה.

הקדמת הבחירות תביא להקפאת שורה של מהלכים נוספים, חוקתיים, חברתיים וכלכליים, מאחר שהכנסת צפויה לצאת לפגרת בחירות כבר ביום שני הקרוב, לאחר השלמת חקיקת החוק לפיזור הכנסת. בין היתר תוקפא חקיקת חוק הלאום, אשר אושר בוועדת השרים. גם חוק המסתננים החדש עלול שלא להיות מחוקק, וכתוצאה מכך עשוי להיסגר מתקן השהייה 'חולות' בנגב.

תוכנית מע"מ אפס של שר האוצר יאיר לפיד צפויה להיגנז, וספק רב אם תחזור שוב לסדר היום לאחר הבחירות. תוכנית מחיר מטרה שהוצמדה אליה תצא אולי לדרך בהיקף מסוים, אולם רק לאחר הבחירות יתברר האם אכן היא תתפוס תאוצה ותהפוך לבשורה של ממש. במשרד החינוך צפויה התוכנית לתקצוב דיפרנציאלי להיכנס להקפאה עמוקה. במקביל לכך, הצעת חוק מועצת החינוך שאמורה הייתה לקבע את מעמדן של רפורמות פירון, גם היא כבר לא תחוקק בקדנציה הנוכחית. גם רפורמת גרמן במערכת הבריאות לא תחוקק ככל הנראה, ושר הבריאות הבא יצטרך להחליט אילו חלקים מתוכה לאמץ.

מעל כל אלו, תקציב המדינה לשנת 2015 לא יחוקק בחודשים הקרובים, והמדינה כולה תתנהל, לפחות עד חודש יולי 2015, בלי תקציב מאושר.