הרב לאו סופד לאחיו

מאות בני משפחה וחברים ליוו אחר הצהריים (ראשון) למנוחות את נפתלי לאו-לביא, אחיו הגדול של הרב הראשי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו ואביו של הרב בני לאו.

לאו-לביא, לשעבר קונסול ישראל בניו יורק, הלך לעולמו בשבת האחרונה והוא בן 88. הוא נטמן עם אפר ממחנה המוות טרבלינקה. 

בין המלווים - בני משפחת לאו ובתוכם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, אביו הרב ישראל מאיר לאו ויתר בני המשפחה, הרב הראשי לירושלים הרב אריה שטרן ונשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין.

''צר לי עליך אחי נפתלי, נעמת לי מאוד", ספד הרב ישראל מאיר לאו, ''הקינה של דוד המלך ויהונתן מתעוררת לחיים בדקות אלו ובשעות האחרונות מאז שנפתלי נתבקש לישיבה של מעלה. זו הפעם הראשונה שאני מרגיש שאיבדתי לא רק אח אלא מרגיש גם יתמות". 

''אני זוכר, הייתי כבר בן שבע וחצי שאמא שאני באופן טבעי עמדתי לידה, היא ראתה שמפרידים בין הנשים והילדים מחד והגברים מצד אחר. היא תמיד הבינה שלגברים יש יותר סיכוי להינצל ולשרוד. אז היא זרקה אותי בשארית כוחותיה וצעקה לנפתלי-טולק 'תיקח את לולק, קח את הילד' ואני לא רציתי ללכת ונפתלי שאל 'מה אני יעשה עם הילד?'.

"זו היתה הפעם האחרונה שאנחנו ראינו אותה", סיפר הרב לאו בדמעות, ''ונפתלי, כשהיינו צריכים לרדת בבוכנוולד מהרכבת רוקן את השק של המיטלטלים שלו, הכניס אותי לשק ונשא אותי על כתפו... את נפתלי הכירו רבים מתחנות שונות אבל מלבד העניין האישי שלי שהוא לא יימחה לעולם והנכדים שלי, כולם יודעים שהם חייבים לו את חייהם, הנכדים והנכדות ועוד מעט גם הנינים יבינו שהם חייבים את חייהם לדוד נפתלי".

הרב בני לאו סופד לאביו

בנו של נפתלי לאו-לביא, הרב בני לאו, ספד: "כל כך הרבה אנשים חיפשו את הדרך להפציע לעולמו של אבא. צעירים ומבוגרים באו לראיין, לשוחח, להוציא ממנו שביב של חיים, לכולם הוא ענה בסבלנות, הצליח לעקוף מכשולים מביכים ובתבונה אין קץ התמודד עם המוגבלות שנכפתה עליו. אבא היה מוקף באנשים מעריכים, מעריצים, מלאים ברצון להעניק.

"אך כמו במערכת כוכבים שמשייטת בחלל, גם בצבא הכוכבים יש שמש גדולה שמקרינה בעוצמה, על כל סביבותיה. הגיעה שעת פרידה, לא שעת עיכול. אני מסתכל על מה שהותרת אחריך אבא, ורואה  ומאמין שעץ כרות מסוגל לייצר יער, יער מחודש.

"דור שלם של ישראלים מכל סוגי החברה ומכל צדדיה,  חיים על הסיפור שלך. אתה דגל. אתה מופת. לך לשלום, תנוח בשלום".

הנשיא סופד

נשיא המדינה ריבלין ספד, ''בעבורי זה היה נפתלי לביא, איש ציבור, דובר, דיפלומט, שגריר וקונסול בחסד. אדם המעורה בכל רחבי העשייה הציבורית ועם זאת תלמיד חכם שתמיד נשאר נאמן לעמו ולתורתו. לעולם לא שכחת את ההיסטוריה הייחודית של עמנו, את סבל העם, את תקוותנו וחלומותינו. תמיד חזרת והבעת את אותה מחויבות אדירה לעם היהודי בכל דיון ציבורי בו השתתפת".