סודנים, מסתננים
סודנים, מסתנניםצילום: פלאש 90

משלחת מחקר מיוחדת של משרד ההגירה של דנמרק, ה- UDL, שיצאה לאיתיופיה ואריתראה, על מנת לברר את המציאות הפוליטית באריתראה פרסמה החודש את תוצאות מחקרם.

הדו"ח שמתבסס על מקורות דיפלומטים, ארגונים לא ממשלתיים ועדויות מתוך ומחוץ לאריתראה, מעלה כי לא נשקפת סכנה אמתית לעריקים מהצבא, שלרוב כלל לא נענשים. מקור מארגון בינלאומי מתוך אריתראה קבע כי במקרה החמור ביותר, אריתראי שיצא ללא אישור מהמדינה ייעצר "למספר ימים עד לשבוע אחד" וישלח חזרה לשרות הצבאי . מקורות רבים דיווחו כי מי שמשלם מס של שני אחוז מהכנסתו יכול לקבל דרכון ולחזור למדינתו, ללא כל סנקציה על עריקתו או על יציאתו מהמדינה. בחלק מהמקרים אותו אדם גם לא יחויב לחזור לשרות הצבאי. למעט מתנגדים פעילים וקולניים למשטר, ממשלת אריתראה רואה בעריקים מהגרים כלכליים, לא רואה בהם כבוגדים ולא מנסה לרדוף או להעניש אותם כלל.

על פי הדו"ח, אריתראים רבים יוצאים וחוזרים למדינה על בסיס קבוע. הדו"ח מתאר מקרים רבים של אריתראים שיצאו ללא אשור וחזרו לבקר בארצם, כולל קבוצה של כארבע מאות אריתראים עם דרכונים שוודים שנתקעו בנמל התעופה באסמרה לאחר שחברת התעופה אתה טסו פשטה את הרגל. אותם אריתראים חזרו לבקר למרות שעזבו את המדינה ללא אישור ואף אחד גם לא מנע מהם לחזור שוב לשוודיה. עוד מתואר איך קבוצה של כמה מאות אריתראים הוחזרו בכוח על ידי מצרים לאחר שניסו להגיע לישראל ובאריתראה הם נעצרו לשבועיים בלבד וחזרו למשפחותיהם.

מספר מקורות דיפלומטיים מתוך אריתראה דיווחו כי המשטר שינה את גישתו וכלל איננו מונע הגירה של אזרחיו. כל המקורות דיווחו כי יחסו של המשטר השתנה לטובה ובשנתיים האחרונות אין כל מניעה לצאת ולחזור, כל עוד המהגר משלם את המס הנדרש בשגרירות. מקורות דיפלומטיים אף דיווחו כי רוב המקורות הקיימים היום בנוגע למצב זכויות האדם באריתריאה לא מתארים את המציאות האמתית במדינה.

יונתן יעקובוביץ, ראש תחום הסברה במרכז למדיניות הגירה ישראלית, אומר כי מדובר בלא פחות מרעידת אדמה. "על אף שחלק גדול מהמתואר בדו"ח היה ידוע מעדויות של אריתראים, זו הפעם הראשונה שגוף רשמי של מדינה אירופאית נותן לכך אישור רשמי ובהתבסס על מקורות דיפלומטיים. לצערנו, במשך שנים הולעטה דעת הקהל בישראל מדו"חות שנכתבו על ידי ארגונים רדיקליים, לרוב מעדויות של המסתננים עצמם. על ממשלת ישראל ליצור שיתוף פעולה עם ממשלת דנמרק ומדינות נוספות כמו נורווגיה ולקדם במהירות הסדרים להחזרת המסתננים מאריתריאה לארצם. עד אז, איסור העסקתם ושלילת התמריץ להמשך שהייה בישראל, יביא לחזרה עצמאית של מרבית המסתננים".