עושים לו כבוד. ג'יורג'יו פרלסקה
עושים לו כבוד. ג'יורג'יו פרלסקהצילום: הסימפונט רעננה

תזמורת סימפונט רעננה נערכת לקונצרט מחווה מיוחד לזכרו של ג'יורג'יו פרלסקה, פשיסט איטלקי שהתחזה לפני כ-50 שנה לקונסול ספרד בהונגריה, והציל בעזרת קשריו מעל 5,000 יהודים מאימת הכיבוש הנאצי בבודפשט.

האירוע המתוכנן מהווה המשך ליוזמות התזמורת להנצחת דמויות מופת בהיסטוריה היהודית (כגון קונצרט המחווה למוזיקאית אלמה רוזה, שהקימה תזמורת נשים בלב התופת של אושוויץ ובכך הצילה את חייהן).

כעת כאמור נרתמה התזמורת להזמנת יצירה מיוחדת לזכרו של חסיד אומות העולם, ג'יגואג'יו פרלסקה האיטלקי, שהציל אלפי יהודים מהתופת באמצעות תעודת "אזרח כבוד" שקיבל מהרודן הספרדי פרנקו. זאת בעודו מתחזה למיופה הכוח של ספרד בהונגריה, בחורף 1944. את היצירה המיוחדת לזכרו הלחין המוזיקאי פרופ' משה זורמן, וזאת תבוצע בבכורה בקונצרט הסימפונט רעננה ולאחר מכן גם בוונציה. דמות מופת הנלמדת בבתי הספר באיטליה, אך סיפורו כמעט ואינו מוכר בישראל.

מארגני האירוע מספרים על האיש שבמהלך שנות ה-20 הפך פרלסקה לתומך בפשיזם ולחם בין היתר במלחמת האזרחים בספרד. כהכרת תודה קיבל משליט ספרד דאז, פרנסיסקו פרנקו, רישיון מעבר לשגרירויות הספרדיות. עם זאת, התאכזב בהמשך מהפשיזם, על רקע הברית שנוצרה בין איטליה לגרמניה הנאצית שהובילו לחוקים האנטישמיים ב-1938.

"במהלך מלחמת העולם השנייה, עבד ברכישות אספקה לצבא האיטלקי באזור חבל הבלקן. לאחר כיבוש הונגריה ע"י הנאצים, בשנת 1944, בחר פרלסקה שלא להימלט עם שאר הדיפלומטים, נמלט לשגרירות הספרדית בבודפשט והפך לאזרח ספרדי. בתקופה זו פעל רבות להחבאתם של אלפי יהודים בבודפשט ובהמשך לכך להברחתם מהונגריה. לאחר המלחמה שב לאיטליה וחי בצניעות לאחר שהשקיע את מיטב הונו ורכושו בתשלומי שוחד לבכירים גרמנים והונגריים בבודפשט", מספרים המארגנים.

פרלסקה התגלה רק בתחילת שנות ה-90 ע"י עיתונאי איטלקי, שפרסם את סיפורו בספר בשם "הבנאליות של הטוב". מאוחר יותר היווה הספר השראה לסרט האיטלקי "פרלסקה גיבור איטלקי". פרלסקה נפטר ב-1992 בגיל 82 וקיבל אות כבוד על פועלו מממשלות איטליה, הונגריה וספרד. בישראל העניק לו מכון 'יד ושם' את תואר חסיד אומות העולם וב-1998 הנפיק השירות הבולאי בישראל סדרת בולים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה שנשאה את דיוקנותיהם של חמישה דיפלומטים חסידי אומות העולם, בהם פרלסקה.

בקונצרט החגיגי המתוכנן להתקיים מחרתיים (רביעי) תארח הסימפונט רעננה את הקונטרבס הראשון של תיאטרון לה פניצ'ה (ונציה) מתיאו ליוצי, שיגיע לישראל לבצע את הקונצ'רטו לקונטרבס מאת בוטסיני בניצוחו של מאסטרו עומר מ. ולבר. בנוסף תנוגן יצירה של פרופ' משה זורמן "שעתו היפה ביותר" המוקדשת לפרלסקה. יצירה זו תנוגן בבכורה ותלווה במצגת מולטימדיה מיוחדת.
יצוין כי בנו של פרלסקה, פרנקו, ואשתו לוסיאנה, יכבדו את הקונצרט בנוכחותם.