שמן זית
שמן זיתצילום: פלאש 90

הרבנות הראשית לישראל פרסמה הערב (שני) לקראת חנוכה, את שמני הזית אשר כשרותם נמצאה מזויפת בשנים האחרונות.

ברבנות מציינים כי בשמן זית מזויף קיים לעיתים גם חשש לערלה, מורכבות גידולי שמיטה (שמן ישן), שימוש ברכיבים נוספים שאינם כשרים או ללא כשרות לפסח, טבל, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל, אמולסיפייר לא מאושר וכו'. עוד מציינים ברבנות כי לרוב, ניתן לזהות את שמני הזית המזוייפים על פי מחירם הנמוך הנע בין 10-20 ש"ח לליטר.

בנוסף לכך ביקשו ברבנות להזכיר כי על מנת לקבל כשרות עבור שמן זית, "לאור תלונות בעניין זיוף כשרותם של שמני הזית, נערכה בעבר ישיבה של הרבנים הראשיים עם נציגי מועצת הזיתים ומשרד הבריאות ע"מ ללבן סוגיה זו ולמצוא דרכים לפתרון הבעיה.

''במהלך הישיבה נמצא כי על פי תקן הישראלי אסור בשום אופן לייצר ולשווק שמן זית ולציינו ככזה, אשר מעורב בו שמן אחר כגון: שמן סויה המלווה לעיתים בתוספת צבעי מאכל ואמולסיפייר וכדו'".

על פי התקן, הבהירו ברבנות, תוספת המילה "מעורב" בסמיכות לציון "שמן זית" אף היא אסורה. "במהלך הישיבה הובהר כי ישנה אוכלוסיה אלרגית לשמן סויה, כך שהצריכה של שמן מעורב מתוך חוסר ידיעה והטעיה מהווה נזק בריאותי ישיר". 

"כמו כן יש לציין, כי ציבור רחב מקפיד לעשות שימוש דווקא בשמן זית לצורך הדלקת נרות שבת וכן הדלקת נרות חנוכה או לחלופין לצרכים בריאותיים ועל כן ההטעיה בעניין זה חמורה על אחת כמה וכמה. בחלק מהשמנים מצויין "כשר לפסח" ללא תוספת "מכיל קטניות" ובכך מוטעים הצרכנים המקפידים שלא לאכול קטניות בפסח. נותני ההכשר מתבקשים שלא לשתף פעולה עם ייצרנים המטעים ומכשילים את הציבור ולא להעניק הכשר אלא אם כן היצרן עומד בנוהלים דלעיל". 

במחלקת הכשרות מודים לציבור שדיווח על שמנים החשודים כלא כשרים, "ראוי לציין כי עירנותו של הציבור במהלך השנים האחרונות והימנעותו מלרכוש תוצרת מזוייפת על אף מחירה הנמוך, בד בבד עם סרוב הרבנויות המקומיות לשתף פעולה עם תופעה זו , הביאה לצמצומה ועל כך יבורכו". 

לרשימת השמנים לחצו כאן