משה כחלון
משה כחלוןצילום: אלכס רוגובסקוי

השר לשעבר משה כחלון שמתמודד לכנסת הקרובה בראשות מפלגה חדשה, מעיד על עצמו שהוא "מרכז ימין מתון" עם "תפיסות של ליכודניק".

בהרצאה במכללה האקדמית כנרת התייחס כחלון ליוקר הדיור בישראל. "מדינת ישראל היא מדינה חזקה ועשירה", אמר, "התל"ג הוכפל בשלושים שנה האחרונות פי חמש, אבל בפועל אנחנו מקבלים פחות. זה אומר שמישהו פה עושה משהו לא נכון", הוסיף.

כחלון התייחס ארוכות לנושא קבוצות הכוח בישראל, אצלן מרוכזים הכספים והשליטה על חשבון האזרח הפשוט. "האשראי מחולק בצורה לא הוגנת, לא ערכית ולא מוסרית. העסקים הקטנים מקופחים בצורה יוצאת דופן. כמה שהאדם יותר חלש כך הוא משלם יותר", הוסיף.

כחלון הדגיש כי אי הצדק אינו גזירת גורל, ואמר "עוולה כלכלית היא עוולה חברתית. עוולה סביבתית היא עוולה חברתית. לכל הבעיות הללו יש פתרונות ידועים, יש תכניות מגירה כמעט לכל בעיה. צריך מנהיגות, אומץ לב וערכים. כל מנהיג שיודע מהם ערכיו ויכולותיו – יכול לעשות את זה".

לגבי משבר הדיור, אמר כחלון כי "הוא משבר של 10-15 השנים אחרונות. כולם יודעים מה הבעיה, כולם יודעים מה הפתרון, אבל אף אחד לא נוגע בו. ישנם 3 מונופולים ברורים. 94% מהקרקעות משווק מנהל מקרקעי ישראל, והיום שום דבר לא זז שם. המנהל מעלה את המחירים בעזרת שיטת המכרזים כאשר זוכה מי שמרבה במחיר. כך, מדינת ישראל העלתה את מחיר הקרקע ב-80% בחצי שנה".

בנוגע לעמדותיו המדיניות אמר כחלון: "אני מרכז ימין מתון. ליכודניק עם תפיסות של ליכודניק, כמו שהיו פעם של בגין. אנחנו צריכים לשמור על ביטחונה של מדינת ישראל. כל מקום שאינטרס של מדינת ישראל יהיה בו, שם אנחנו נהיה".