ציפי לבני ויצחק הרצוג
ציפי לבני ויצחק הרצוגצילום: פלאש 90

ירוץ או לא ירוץ - זו השאלה שמסעירה בשבוע האחרון את חברי הליכוד, יותר מאשר שאלת השריונים של נתניהו או הקדמת הפריימריז.

השר לשעבר גדעון סער, שרק לפני זמן לא רב עזב את המערכת הפוליטית כדי לעשות לביתו, זוכה לחיזורים רבים מחברי מרכז, שמפעילים עליו לחץ רב כדי שיציג את מועמדותו מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואפילו אוספים חתימות לשם כך.

המבחן הגדול של נתניהו היה אמש (ד') בהצבעה במרכז הליכוד על בקשתו להקדים את הפריימריז ולאפשר לו שריונים במקומות ה‑11 ובמקום ה‑24 הספק-ריאלי. נתניהו עשה אתמול עבודה רבה ומקורביו פעלו כדי להטות את הכף לטובתו, שכן בסביבתו מודים ש"הפסד של ראש הממשלה ייתן רוח גבית להתמודדות של גדעון סער, וראש הממשלה כרגע מעדיף שלא להיות בהתמודדות כזאת".

סער עצמו הגיע אתמול להצביע על הנושא והבהיר את עמדתו: "לא משנים את הכללים באמצע המשחק. זה דבר לא הגון. אין שום בעיה בתאריך המקורי, יש מספיק זמן כדי להגיש מועמדויות לכנסת. זו דעתי וחברי מרכז הליכוד יחליטו. אני מציע להצטייד בקור רוח, בסבלנות ושקט נפשי, זה הכרחי לאנשים שמעוניינים להגיע לעמדות הנהגה או היו בעמדות הנהגה". סער נטה בתחילת השבוע שלא להתמודד, אולם על פי סקרים שמוגשים לו יש לו סיכוי ממשי לנצח בהתמודדות, ועל כן העניין נשקל במלוא הרצינות.

בינתיים ראש הממשלה ממשיך קדימה, כשהוא עוד צריך למנות שרים לממשלתו במקום אלו שעזבו את הקואליציה: סגן השר אופיר אקוניס קיבל את האחריות על המשרד להגנת הסביבה פרט לתפקידו במשרד ראש הממשלה, וגם סגן שר החינוך אבי וורצמן הפך באופן אוטומטי לאחראי על המשרד. עם זאת, ולמרות הבחירות שבאופק, בליכוד יש לפחות שניים שמעוניינים בתיק האוצר ולו לתקופה הקרובה – השר ישראל כץ, שלאחרונה התקרב מאוד לראש הממשלה, ויובל שטייניץ, שנחשב למקורבו שנים רבות.

עניין נוסף שעוסקים בו בליכוד ביתר שאת בימים האחרונים הוא ניסיון להפחית מעוצמת הקמפיין האישי נגד ראש הממשלה. השר גלעד ארדן אמר השבוע לרדיו גלי ישראל כי "מאז יום הקדמת הבחירות, השחיטה שכלי התקשורת כולם כמעט עושים לראש הממשלה ולליכוד, מצליחה להשפיע. אני מקווה שאנחנו נתחיל להגיב באופן מקצועי ורציני ושגם התומכים שלנו יתעוררו ויבינו".

לבני והרצוג באור הזרקורים

במפלגת העבודה נהנו השבוע מאור הזרקורים, כששני סקרים רצופים הראו שחבירה של מפלגת התנועה לעבודה תיצור מומנטום חיובי, ותוביל את המפלגה ל‑22‑24 מנדטים – יותר מאשר בליכוד שזוכה ל‑20 מנדטים בסקרים הללו. אמש נודע באופן סופי כי יו"ר התנועה, ח"כ ציפי לבני, החליטה לחבור למפלגת העבודה, ולקחת עמה את חברי הכנסת עמרם מצנע ועמיר פרץ, שניהם מכירים את המפלגה היטב וכיהנו בה כיושבי ראש וכמועמדים לראשות הממשלה בעבר. לבני, על פי הסיכום, תשוריין במקום השני, פרץ ככל הנראה יקבל מקום בעשירייה הראשונה, ומצנע יידחק לעשירייה השנייה. השניים כינסו אמש מסיבת עיתונאים ובה הודיעו על הריצה המשותפת. עוד דווח כי לבני והרצוג סיכמו על רוטציה בראשות הממשלה אם תרכיב מפלגתם את הממשלה.

במפלגת העבודה נשמעו בימים האחרונים לא מעט קולות נגד האיחוד, שכן הוא גורם לצפיפות בעשירייה הראשונה של המפלגה, ויכול להותיר חברי כנסת מכהנים מחוץ לכנסת הבאה. ח"כ שלי יחימוביץ' דווקא אינה חוששת מהמהלך. "אני מתקשה להאמין שלא אהיה בעשירייה הראשונה של המפלגה. החשש למקומי הוא לא האישיו בבחירות האלו. אני מקווה שחברי המפלגה יבחרו בי ברובם הגדול", היא אומרת ומוסיפה: "צריך לעשות ויתורים אישיים למען המטרה, והמטרה הפוליטית כרגע היא שבנימין נתניהו לא יהיה ראש הממשלה".

גורמים בעבודה מצהירים שבמרכז המפלגה המהלך עלול להיתקל בקשיים. מפלגת העבודה לא מסתפקת בשותפות הזאת, ואנשיו של היו"ר הרצוג מנהלים מגעים גם עם ח"כ שאול מופז מקדימה. בשני הצדדים מציינים שהמגעים עדיין לא הבשילו לכדי הסכם. מי שעלול להפסיד מהריצה המשותפת הוא יאיר לפיד. גורמים במפלגה מותחים ביקורת על לפיד, שפנה ללבני באיחור וכעת נותר בלי מפלגה לחבור אליה. אפילו על הסכם עודפים מתקשה יש עתיד לחתום, מכיוון שהמפלגות האחרות כבר חתמו ביניהן על הסדרים.

עדיין מחכים לאיחוד

ובינתיים במפלגת הבית היהודי מתכוננים למפקד בזק של שבועיים שייפתח מיום ראשון ויתקיים אך ורק באמצעים דיגיטליים. מי שיחליט להתפקד יוכל לעשות זאת דרך הסמארטפון, הטאבלט, הפייסבוק, הטוויטר והמחשב האישי, תמורת תשלום של 39 שקלים כדמי חברות. מי שיתפקד בצורה זו יוכל להצביע כבר בפריימריז הקרובים של הבית היהודי, שייערכו בעוד כחודש. באותו יום תהיה ההצבעה ליושב הראש וגם לרשימה לכנסת.

עוד לפני ההחלטה על המהלך פנה אביחי בוארון, ראש 'פורום ישראל' שהציג מועמדות בפריימריז, ודרש לפתוח מפקד כזה. "רבים מהמתמודדים החדשים פונים לקהלים שונים ומגוונים, שלחלקם אין ייצוג הולם בין המתפקדים הקיימים, דוגמת הציבור המסורתי בפריפריה ובשכונות", טען בוארון.

אלא שגורם בכיר במפלגה מבהיר ל'בשבע' שההחלטה על עריכת המפקד התקבלה עוד לפני שבוארון שלח את פנייתו לראשי המפלגה. מטרת המהלך היא לאפשר לציבור גדול של צעירים בעיקר, שהצטרפו במהלך השנה וחצי האחרונות לפעילות של הבית היהודי ולא היו לחברי המפלגה, להצטרף אליה ולהשפיע על המהלכים הפנימיים בה לקראת הבחירות.

"צריך בית יהודי גדול מול כל השמאל", אמר מנכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך. "העלייה בתמיכה הציבורית במפלגה הביאה לדרישה מוצדקת של השטח לפתוח את המפלגה לקהל רחב נוסף שמבקש להיות חלק משפיע במפלגה. אליהם נוספים צעירים בני 17 שבבחירות קודמות לא הייתה להם זכות הצבעה - וכעת אנחנו פותחים בפניהם את האפשרות להשפיע".

לשאלת 'בשבע' הבהירו במפלגה כי נערכו למפקד בצורה שלא תאפשר מה שקרוי "מפקדי ארגזים", בצורה שתחייב כל מצטרף להירשם באופן אישי ולהפקיד את מספר כרטיס האשראי שלו.

מצד חברי הכנסת של הבית היהודי נשמעה תמיכה במהלך. ח"כ מוטי יוגב בירך על פתיחת המפקד והבהיר: "אני קורא לכל מי שמאמין בדרכה של הציונות הדתית והבית היהודי להזדרז ולהתפקד לבית היהודי ולהשפיע בבחירת היו"ר ומועמדי המפלגה לכנסת ישראל". בדקנו עם ח"כים אחרים, גם כאלה שלא פרסמו הודעות תמיכה, ונראה שאיש לא הביע התנגדות למהלך.

בינתיים הולכת ותופחת רשימת האישים שהציגו מועמדות לפריימריז של המפלגה: מזכיר הקיבוץ הדתי נחמיה רפל, חבר במזכירות המפלגה, הודיע כי יתמודד על מקום ברשימה. גם סמנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, הודיע כי החליט להציג את מועמדותו לרשימת המפלגה לכנסת, ואף זכה להודעות תמיכה של כל ראשי המפלגה. כך גם יו"ר מועצת ראשי הסניפים ויו"ר הבית היהודי בעיר מודיעין עמיעד טאוב. אבל ההודעה המשמעותית ביותר הייתה זו של הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב אביחי רונצקי, שהודיע על התמודדותו. הרב רונצקי נחשב מקורב מאוד ליושב ראש המפלגה נפתלי בנט, ונראה כי בשל כך מקומו הגבוה בפריימריז כמעט מובטח, כך לדברי גורמים בכירים בבית היהודי.

סוגיה נוספת שעומדת לפתחה של המפלגה היא הריצה המשותפת עם האיחוד הלאומי. השבוע מינתה מפלגת האיחוד הלאומי דובר משלה, והיו גורמים בבית היהודי שפירשו את הצעד כאיתות לכך שהאחדות אינה קלה להשגה. השר נפתלי בנט שהה השבוע בחו"ל, ועל כן לא נרשמה התקדמות משמעותית במגעים בין הצדדים. ההצעה האחרונה שקיבל השר אורי אריאל בפגישתו עם השר בנט הייתה שריונים לשני חברים ממפלגתו בחמש עשרה המקומות הראשונים. נידונה גם האפשרות לצרף מועמד נוסף של האיחוד הלאומי, שיוסכם על שני הצדדים. באיחוד הלאומי מעוניינים לפי שעה במספר גדול יותר של נציגים. בבית היהודי מעריכים שהסכמה בין הצדדים תושג בקרוב, ובתחילת השבוע הבא ייוועדו בנט ואריאל שוב, בניסיון לקדם את הריצה המשותפת.

האפשרויות האחרות שעומדות בפני האיחוד הלאומי הן לרוץ לבד, אפשרות שלפי שעה לא נראית ריאלית במיוחד. אפשרות נוספת היא חבירה למפלגה יחד עם ח"כ אלי ישי ששוקל להתפצל מש"ס, אבל נכון לעכשיו גם האפשרות הזאת ריאלית פחות. התסריט שנחשב כרגע אפשרי ביותר הוא ריצה משותפת של תקומה עם מפלגת עוצמה לישראל בראשות מיכאל בן ארי, אך לפי שעה הנושא עדיין לא נבדק לעומק.

כחלון שובר שמאלה

מפלגה נוספת שמעוררת סקרנות היא זו של השר לשעבר משה כחלון, בעיקר בשל העובדה שעד כה לא הציגה ולו מועמד אחד. עם זאת, כחלון מנהל מגעים ובוחן אפשרויות עם מספר מועמדים – הרציניים בהם לפי שעה הם חברי הכנסת אלעזר שטרן ודוד צור ממפלגת התנועה. השניים עלולים לדרוש לפלג את מפלגתם ולקחת עמם את מימון הבחירות, ואפשרות זו נבדקת בימים אלה על ידי אנשיהם. כחלון גם נפגש בימים האחרונים עם איש העסקים רמי לוי, ובסביבתו מדברים גם על ניסיונות לשכנע את ראש עיריית ירושלים ניר ברקת להצטרף למהלך. האחרון, אגב, הוזכר גם כמועמד לליכוד. בסביבתו של כחלון לא פוסלים גם אפשרות של שיתוף פעולה עם יש עתיד של יאיר לפיד, אבל לא מתכוונים לריצה משותפת אלא לתיאום עמדות. כחלון עצמו ניסה אולי לראשונה במערכת הבחירות הזאת להגדיר את דרכה של המפלגה, והפתיע בשבירה שמאלה. "אני יוצא הליכוד ותפיסת העולם שלי זה מרכז וקצת ימינה", פתח כחלון. "ליכוד אמיתי יודע לעשות שלום, לוותר על שטחים, ומצד שני הוא שמרן אחראי. תפיסת העולם שלי בגדול זה הליכוד האמיתי, שבאמת בא ושמר על ארץ ישראל. כשהוא היה צריך לעשות שלום עם הגדולה במדינות ערב הוא עשה. כשצריך לוותר - ויתר".

ובצד החרדי, בעוד ביהדות התורה כבר החלו בהכנות לבחירות הרי שבש"ס ממתינים להחלטתו של השר לשעבר אלי ישי, האם להישאר במפלגה או להתפלג ממנה. ישי קיבל הצעה נדיבה מיו"ר המפלגה, ח"כ אריה דרעי, לקבל את המקום השני ותפקיד שר בכיר. אלא שישי דורש גם להרחיב את מועצת חכמי התורה, ובעיקר להבטיח את המקומות של מקורביו ברשימת המפלגה לכנסת. נכון לעכשיו, תסריט הפיצול במפלגה הספרדית-חרדית נראה נמוך, למרות סקרים שהתפרסמו השבוע והעניקו למפלגה בראשות ישי יותר מנדטים מלש"ס בלעדיו, בראשות אריה דרעי. ישי, אומרים במפלגה, מבקש להשיג הישגים משמעותיים יותר. "הוא לא ירצה להיות מסומן כמי שפיצל את המפלגה שנבנתה בעמל רב, והולכת בדרכו של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל", אומר בכיר במפלגה. ישי כנראה יוזמן בימים הקרובים לחכם הרב שלום כהן, ראש מועצת חכמי התורה, ושם יתבקש לאשר את הסיכומים ולהתחייב לפעול למען המפלגה ואחדותה.

שאלה מעניינת שעדיין פתוחה לקראת הבחירות הקרובות היא איחוד בין המפלגות הערביות. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, אין מגעים רציניים למהלך כזה. בעוד רעם-תע"ל וחד"ש עוברות את אחוז החסימה בבטחה, בל"ד על פי מרבית הסקרים נותרת מחוץ לכנסת הבאה, ומספר חברי הכנסת הערבים, על פי הנתונים הללו, עומד במרבית הסקרים על תשעה. במפלגות הערביות טוענים שמהלך האיחוד עוד אפשרי, אבל על פי המסתמן אין כלל הסכמה על מצע משותף ועל שיתופי פעולה, ולדברי גורם בחד"ש תידרש עבודה רבה מאוד, "שנראית אפילו בלתי אפשרית", כהגדרתו, כדי לאחד בין המפלגות.