דרעי וישי
דרעי וישיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

המתח הפנימי בש"ס, בין היו"ר אריה דרעי ליו"ר לשעבר אלי ישי, נוסק היום לשיאים חדשים, דווקא בשעה שבה נעשים ניסיונות להביא לפשרה בין כל הצדדים.

ח"כ אלי ישי נועד אמש עם חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב שמעון בעדני, בניסיון להגיע להסכמות בנוגע לשילובו ומעמדו בתוך התנועה לאחר הבחירות.

על פי מקורות בש"ס, ישי קיווה לשמוע בפגישה מה תגובתו של דרעי לדרישות שהעביר דרך הרב בעדני, אולם בפועל שמע מהרב בעדני על דרישה חדשה שהציב דרעי.

בפגישה התברר, כי דרעי דורש שישי יפקיד מכתב התחייבות להתפטר מהכנסת - במידה ומועצת חכמי התורה תדרוש ממנו לעשות זאת, ויתחייב בנוסף להכריז שהוא מקבל עליו את מרותה הבלעדית של מועצת חכמי התורה.

מדובר בתנאי בעייתי מאוד מבחינתו של ישי, מאחר שבניגוד לתקופת חייו של הרב עובדיה יוסף, כיום שולט דרעי במידה רבה במתרחש במועצת החכמים, הוא העומד מאחורי הכתרת הרב שלום כהן לנשיא המועצה וצירוף הרב דוד יוסף לחבר בה.

גורמים בש"ס הסבירו מנגד, כי ההצעה שנמסרה לישי בפגישתו עם הרב בעדני, בהמשך להצהרותיו של דרעי, היא שיבוץ במקום השני ברשימה לכנסת, כהונת שר, מעורבות ברשת החינוך אל המעיין וטיפול בפתיחת סניפים של ש"ס בעולם הספרדי.

מנגד, הציב הרב בעדני לישי לדברי אותם גורמים דרישה ברורה להכרה ולהכרזה שהוא מקבל את מרותה הבלעדית של מועצת חכמי התורה ואין בילתה, וכן את מרותו של דרעי כיושב ראש ומחויב לעבוד תחתיו. לכך הצטרפה הדרישה, שישי, כמו כל הח"כים, ימסור מכתב התחייבות להתפטר אם מועצת החכמים תדרוש ממנו, כמו שהיה נהוג בימי חייו של הרב יוסף.

הגורמים ציינו, כי דרעי זימן את ישי לפגישה אישית ביום ראשון, כדי להשלים את הסיכומים ביניהם ולשלב את ישי במערכת הבחירות. אותם גורמים טענו, כי ישי הוא זה אשר בתקופתו כיו"ר המפלגה עמד על כך שכל חברי הכנסת יחתמו על התחייבות לציית לרב יוסף, וכי חברי כנסת שלא חתמו על ההתחייבות וכיהנו בעבר בכנסת הודחו עקב כך מכהונתם.