הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

מנורת זהב.

הנהגת ימי החנוכה בשרשיה וטעמיה.

משה יוחאי רז. ירושלים, תשע"ד. 32+קסז עמ'.

(052-7647844)

הרב משה יוחאי רז, מרבני בית המדרש לדיינות 'ברכת אברהם' בירושלים, היה ממקורביו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. בעקבות פטירתו החליט להוציא לאור לכבודו ספרים בעלי תועלת לציבור.

הראשון שבהם הוא ספר זה על הלכות חנוכה, הכולל הנהגות וטעמים, מקורות וציונים. התוכן הוא קיצור ההלכה למעשה, וההערות מלאות וגדושות במקורות וטעמי ההלכה ובעניינים נוספים. כך, בעמודים ב-ה מאריך המחבר בסיבות לכך שלא נכתבה מסכת חנוכה, ומקביל את השאלה הזו לשאלה מדוע לא חוברה מסכת תפילין. הוא מקשה על הרמב"ם שאומר שלא היה צורך לכתוב מסכת על הלכות ידועות ומקובלות באומה, ממקורות רבים המציינים תקופות שבהן מצוות תפילין כמעט שנשתכחה! הספר הקטן והנאה הזה מסתיים בסדר ההדלקה ובמפתח מפורט.

***

בסתר ההר.

עיון בשבע אגדות חז"ל על התשוקה לשלמות, להתעלות ולהארה אלוקית.

מאת יהונתן שמחה בלס. נוה צוף, תשע"ד. יב+254 עמ'.

(03-9072154)

הרב בלס, רבו של היישוב נוה צוף שבבנימין, משמש גם כראש כולל 'רצון יהודה' בפתח תקוה. עיקר עיסוקו בפסיקת הלכה ובהוראתה, אך הוא מעמיק גם בדברי אגדה.

לפני שנים הוציא לאור את הספר 'מִנפֶת צוף' ובו ביאור של סוגיות קשות מתוך 'מורה הנבוכים'. עתה פנה לפרש שבע סוגיות אגדתיות בתלמוד בדרך עצמאית משלו, המבוססת על כתבי המהר"ל ומרן הרב קוק וגדולי החסידות והקבלה, וגם על מקורות רבים מספרי פוסקים ופרשנים. המחבר מעיד על כך שבבסיס פירושיו עומדים הרמזים הנמצאים בכתובים ובדברי חז"ל עצמם, אך ענפיהם ופירותיהם הם מהפשטות המתחדשים בלב מי שזוכה להעמיק בדבריהם מתוך אמונה וענווה. כך על פי דבריו, הדיון בין אביגיל לבין דוד המלך 'בסתר ההר' הוא למעשה ויכוח עמוק על איכות החיבור שבין המלכות לבין הרוחניות, בין זכותה של מלכות בית דוד להתערב ולהכריע בענייני העולם לבין הגבולות של הזכות הזו. בסופו של דבר מקבל דוד את דעתה המאזנת של אביגיל הנביאה.

***

הכתב והמכתב.

פרקי הדרכה והנחיה באמנות הכתיבה התורנית. חלק ראשון. מהדורה שניה.

עובדיה חן. אשדוד, מכון הרב מצליח, תשע"ד. 5+תמד עמ'.

(052-7654216)

בדורנו, עקב התרבות הלומדים וקלות ההדפסה, יוצאות לאור ב"ה כמויות בלתי נתפסות של ספרים תורניים מכל הסוגים והגוונים. לעיתים ההבדל בין ספר לספר אינו בערכו וחשיבותו של המחבר או בתוכנו, אלא באיכות הכתיבה והעריכה, בניסוח ובסגנון, בנוחות הסדר ובמפתוח התקין ועוד. ספר זה בא לסייע בידי הכותב והעורך להרים את רף האיכות, באופן שהקורא והלומד יפיקו את התועלת המרבית. הוא מכיל כ"ג פרקים ובהם עצות והנחיות בענייני תוכן וצורה, סגנון ופיסוק, סדר וקיצור, כתיב וניקוד, כללי רישום של הפניות וציונים, דרכי שימוש במליצות ובכינויים ועוד. הספר מבוסס בעיקרו על הדרכות שקיבל המחבר מפיו ומפי כתביו של הרב הגדול נאמ"ן ס"ט רבי מאיר מאזוז שליט"א, כמסורתם הדווקנית של חכמי תוניס, וכן ליקט ממקורות רבים נוספים. תועלת גדולה עשויים להפיק מהספר גם מחברים מנוסים.

[email protected]