עם הגביע האחרון. יוצאים לשמור עליו
עם הגביע האחרון. יוצאים לשמור עליוצילום: פלאש 90

בית הקלאסיקות. הפעם האחרונה שמכבי תל אביב וריאל פגשו זו את זו, הייתה לפני קצת יותר מארבעה חודשים. היה זה גמר פיינל פור היורוליג, בו הצהובים מתל אביב ניצחו וזכו בגביע אירופה לאלופות בניגוד לכל התחזיות והציפיות.

בתום שלב הבתים הראשון של מפעל היורוליג ולאחר ניצחון נוסף על מלאגה הספרדית בתוצאה 73:81 לזכות הצהובים, נקבע כי אלופת אירופה תפגוש את סגניתה בשלב הטופ-16 של היורוליג, בדרך לשמירה על תואר הגביע. לא רק ריאל תפריד בין מכבי לזכיה נוספת ורצופה בגביע היוקרתי, גם ברצלונה, פנאתינייקוס, הכוכב האדום, ז'לגיריס קובנה, גלאטסראיי ואלבה ברלין ינסו להתברג בין ארבעת המקומות הראשונים בבית לעבר הפלייאוף.

רגע לפני שמכבי מנחיתים זר חדש למצבת השחקנים הזרים, ורגע לפני שהשלב החדש יוצא לדרך, תכירו את היריבות החדשות-ישנות.

ריאל מדריד: על אף חיזוק הסגל משנה שעברה, ריאל סיימה את שלב הבתים הראשון של היורוליג עם שני הפסדים, דבר שהתקבל בצורה קשה אצל הנהלת המועדון. כל אדם שמבין קצת בכדורסל יודע את מי להאשים במצבה של ריאל: המאמן הספרדי הכושל פאבלו לאסו, כולם יודעים זאת מלבד ההנהלה שממשיכה להאמין במאמן שנכשל באופן קבוע.

בנוסף לבעיית המאמן לריאל ישנה בעיה נוספת - לא פחות מחמישה שחקנים בעמדת הסנטר מאיישים את סגל הקבוצה. המספר הגדול של השחקנים שמתחרים על אותה עמדה גורמת למעשה לפיקנטריה נוספת בין ריאל למכבי כשהצהובים עשויים לפגוש את מרכוס סלוטר, אחד מחמש הסנטרים של הספרדים. הסנטר שנראה כבר היה כי יעבור לצהובים מתל אביב, ימשיך ככל הנראה להתייבש על הספסל המדרידאי, כך לפי סוכנו של השחקן. 

על הנייר, המועדון הלבן מספרד הוא הפייבוריט הגדול מהבית הזה, בטח לאור כושרה הנוכחי של ברצלונה ומצבה הכלכלי המתדרדר של גלאטסראיי הטורקית. מצד שני, בכדורסל ישנם דברים שלא תלויים רק בשחקנים כי אם גם במאמן. כל עוד לאסו על הקווים, לריאל לא צפוי להיות קל.

ברצלונה: עוד יריבה קשה מאוד מספרד בבית ה'. בניגוד ליריבתה הספרדית ממדריד, ברצלונה נחלשה אמנם בכל הקשור לסגל השחקנים, אבל גם זה לא מנע מהם לסיים במקום הראשון בבית שלהם ולהמשיך להלך אימה על מרבית קבוצות היבשת. הקטאלונים שהודחו בעונה שעברה במעמד חצי הגמר של היורוליג מול ריאל ככל הנראה יעפילו מהמקום הראשון בבית ה'. בכלל, מאז סדרת ההצלבה ב-2007/8, מכבי וברצלונה נפגשו שמונה פעמים, בכל המשחקים ניצחו הקטאלונים.

פיקנטריה? מצ'איי לאמפה, מי שנחשב כהחתמה הגרועה ביותר בעידן פיני גרשון במכבי כמאמן חוזר מהדלת הראשית. גרשון ומכבי עשויים להתחרט על השיחרור.

גלאטסראיי: הקבוצה הטורקית התחילה את העונה הנוכחית בקול תרועה רמה. שמות השחקנים שעיטרו את סגל הקבוצה היה מהמרשימים ביותר בכדורסל האירופי והתקציב הגדול שנכנס לקופת המועדון הבטיח כי גם אם השחקנים הנ"ל לא יפגעו יובאו במיידי שחקני חיזוק חדשים. ואז קרה הנורא מכל עבור הקבוצה הטורקית. הספונסר הגדול של גלא, "ליב הוספיטל", הודיע על עזיבה מיידית את הקבוצה והכסף הגדול הלך איתו.

בשל המצוקה הכלכלית השתחררו כמעט כל בכירי הסגל מלבד שניים: זוראן ארצג וקרלוס ארויו, אקס מכבי. ארצג וארויו הצליחו כמעט לבדם לסחוב את גלא למקום הרביעי בסיום שלב הבתים הראשון, אבל נראה שישנו הבדל גדול בתפקודם בין משחקי החוץ למשחקי הבית.

בהיכל התל אביבי לא צפויים הצהובים להתקשות, באיסטנבול זה כבר יהיה צמוד יותר.

פנאתינייקוס: בין היוונים והצהובים מתל אביב יש היסטוריה ארוכת שנים וחוויות טובות יותר וטובות פחות, אך נראה שאם במכבי מנסים ומצליחים כל הזמן לחדש ולהתחדש ולהתמודד על תארים, אצל היוונים המצב קשה יותר וקרוב לסוף טראגי. בקיץ האחרון עשו היוונים שינויים רבים בסגל הקבוצה זאת בעיקר בשל המשבר הכלכלי שבמדינה, אך גם בעקבות ההפסדים הנוראיים ומעל כולם התבוסה בשלושים הפרש לצסק"א מוסקבה במשחק החמישי ביניהן. גם למכבי הפסידו היוונים בעונה שעברה. פעמיים.

ימים יגידו, אבל נראה שתקופת הזהב של היוונים תחת אימונו של אוברדוביץ' הגדול תמה ולא תחזור עוד. בקצב הזה, עוד שנתיים ופנאתינייקוס היוונית תהפוך להיות רק זיכרון עמום בתודעה המכבית. ניצחון כפול של הצהובים גם העונה יזרז את הטביעה של הקבוצה היוונית.

הכוכב האדום בלגרד: מאז ומעולם קבוצות מסרביה היוו יריבה קשה עבור קבוצה ישראלית, תשאלו את פיני גרשון שהודח בבושת פנים מול פרטיזן בלגרד ב-2010. הכוכב האדום של העונה הנוכחית היא לא קבוצה שאפשר לזלזל בה.

העונה הכוכב האדום מציגה את עונתה הטובה ביותר לאחר שנים בליגה האדריאטית. בדומה לקבוצותיו של בלאט ולשיטת משחקו, גם הסרבים דוגלים במשחק הגנתי ועושים זאת בצורה מדהימה כשעוצרים את יריבותיהם על 71.8 נקודות למשחק. הכוכב הגדול של הסרבים הוא הסנטר הענק בובאן מריאנוביץ', איתו לגבוהים של מכבי צפויים חיים לא קלים.

ועדיין, מחוץ לאולמם הביתי לסרבים אין מה למכור. נראה שגרשון יצליח לנקום על ההדחה מ-2010 בידי קבוצה סרבית.  

ז'לגיריס קובנה: במכבי תל אביב פיני גרשון הוא עוזר המאמן, בקובנה מי שמאייש את עמדת העוזר ובצורה טובה הרבה יותר הוא שרונאס יאסיקביצ'יוס המכונה "שאראס". לגרשון ושאראס חוויות משותפות במדי מכבי כשזה אימן את הליטאי ויחד זכו בגביע אירופה לאלופות. התלמיד יגבר על רבו?

נראה שהתשובה לכך היא שלילית. אמנם הליטאים החתימו לאחרונה את וויל צ'רי שנחתך מקליבלנד של בלאט, אבל גם איתו הם לא אמורים להוות יריב של ממש לצהובים של גודס את גרשון. עצם העפלתה של קובנה אל שלב הטופ 16 הוא הישג עבורם.

אלבה ברלין: לא לזלזל, נכון אלבה ברלין היא הקבוצה אותה מכבי הביסה בביתה שבגרמניה לפני כחודש וחצי אבל מאז אלבה התחזקה והתחברה והשיגה פער על פני היריבות האחרות בבית, פער שעזר לה להעפיל אל השלב הבא מהמקום הרביעי.

מכבי יחזרו לאולם הביתי של אלבה, המקום בו יצאו לדרך חדשה מאז אותו משבר גדול בדמות הפסדים ותבוסות ליריבות השנואות. דבר מלבד ניצחון כפול הגם שלא בפער גדול, לא יתקבל בצורה טובה אצל האוהדים הצהובים של מכבי והנהלת המועדון הישראלי.

לסיכום, נראה שהעפלתה של מכבי אל הפלייאוף היא דבר הכרחי. המקומות השלישי והרביעי בהישג יד ועם חיזוק נכון לקבוצה הצהובה, גם המקום השני אפשרי. מכבי יוצאת למסע הגנה על התואר.