יצחק תשובה
יצחק תשובהצילום: יוסי זליגר, פלאש 90

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, הודיע הבוקר כי החליט לחזור בו מהסדר הפשרה בין קבוצת דלק ונובל אנרג'י שקבע כי יוכלו להמשיך ולהחזיק במאגר ''לוויתן''.

כעת, המדינה תדרוש לפצל את ההחזקות של תשובה ונובל במאגרי הגז "לוויתן" ו"תמר". הם יחוייבו למכור את החזקותיהם באחד משני המאגרים.

מדובר במהלך דרמטי שיעכב במשך מספר שנים את פיתוח ''לוויתן''. בשוק הגז מעריכים כי ישראל תיגרר לבוררות בינלאומית מול נובל אנרג'י שפיתחה את מאגרי הגז.

מוקדם יותר נובל אנרג'י הגיבה לסערה שחולל אתמול הממונה על ההגבלים העסקיים, אשר מבקש לאלץ את נובל וקבוצת דלק למכור את החזקותיהן במאגר "לוויתן".

ביני זומר, מנהל נובל בישראל, הגיב מוקדם יותר לסערה שחולל הממונה על ההגבלים העסקיים ואמר כי "במשך 16 שנים השקיעה נובל אנרג'י בחיפושים ובפיתוח משאבי הגז והנפט של ישראל, כאשר, עד היום, השקענו יחד עם שותפינו קרוב ל-6 מיליארד דולר בפיתוח משק הגז והנפט במדינה. השקעות אלו תרמו לכלכלה ולאיכות הסביבה של ישראל, ובמקביל מעניקות לישראל עצמאות אנרגטית תוך מתן הזדמנויות לשיתופי פעולה אזוריים ותרומה ליציבות האזורית.

"כניסתה של נובל אנרג'י לרישיונות, שהפכו לאחר מכן לתגלית 'לוויתן', התרחשה בידיעה ובאישורה המלא של ממשלת ישראל ובכפוף לחוק הנפט וכל דין. הסתייגותו של הממונה על ההגבלים העסקיים מכניסת נובל אנרג'י לרישיונות אלו, לאחר שהוכרזה התגלית, הייתה חסרת בסיס משפטי כשהושמעה לראשונה, ועודנה חסרת בסיס כיום".

זומר הוסיף כי למרות זאת, "בניסיון לספק מענה לממונה, נובל אנרג'י ושותפיה, הסכימו להיפרד מתגליות 'כריש' ו'תנין', נכסים שנרכשו על ידם בדרך חוקית ולגיטימית. הסכם זה הינו תוצאתו של משא ומתן ארוך וממצה, ומאפשר למעשה את האצת ההשקעות בישראל והמשך פיתוח פרויקטים בסקטור הגז והנפט בישראל".

לדבריו, ההחלטה המסתמנת של הממונה על ההגבלים לחזור בו מההסכם מטילה צל על עתידה של תעשיית הגז והנפט בישראל ותשפיע על המשך ההשקעות של נובל אנרג'י במדינה. ''נובל אנרג'י עוקבת כל העת אחר ההתפתחויות בנושא, ותנקוט בכל האמצעים שידרשו על מנת להגן על זכויותיה החוקיות והלגיטימיות. יחד עם זאת, החברה ממשיכה להיות מחויבת לפיתוח פרויקט 'לוויתן', ברגע שהתנאים הרגולטורים, המסחריים והפיננסים יאפשרו את ההשקעות הנדרשות".