Avigdor Liberman
Avigdor LibermanMiriam Alster/Flash 90

הפרשן הפוליטי הבכיר שהסביר למיליון מאזיניו שאביגדור ליברמן הוא המבוגר האחראי בממשלת ישראל, כפי הנראה הסתובב אתמול בחוסר נחת באולפנים.

הרעיונות החדשים של ליברמן מבית המדרש השמאלני ייתכן שנועדו לקדם את פני הרעה שנפלה כרעם ביום בהיר על ישראל ביתנו. ההיסטוריה של השחיתות הישראלית הוכיחה יותר מפעם אחת כי פנייה שמאלה יכולה להועיל ולהוריד את הלחץ בפרקליטות ובתקשורת.

בייחוד באותם כלי תקשורת שהתמחו במתן רוח גבית לחשודים בכירים, בניגוד לכל כללי אתיקה עיתונאית ויושרה בסיסית. אריה דרעי, אריאל שרון, אהוד אולמרט - כולם הפנימו היטב את היתרון שבפנייה שמאלה. אלפי ישראלים שילמו את מחיר הזגזוג.

חשוב שיידעו כל הפוליטיקאים ועושי דברם, שאחרי פסק הדין של השופט דוד רוזן בעניין ראש הממשלה לשעבר, אזרחי המדינה כבר הפנימו את הסכנה הקיומית שבשחיתות. סכנה מוחשית במיוחד כשמדובר בארגוני פשיעה פוליטיים רבי זרועות הפועלים על פי קודים סיציליאניים. החברה הישראלית עוברת לאחרונה תהליך של טיהור ותיקון. יש לקוות שהוא יימשך עד שנבחרי ציבור ועובדי רשויות יפנימו ששליחות ציבורית נועדה לשרת את הציבור ולא אותם עצמם. שליחות ציבורית אינה השקעה כלכלית שיש לממש אותה בתוך קדנציה אחת. כאשר על פי הפרסומים מדובר ב־30 חשודים לכאורה, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בתעשייה.

בימים אלה ולקראת המתקפות המתוזמנות שעוד צפויות נגד גורמי אכיפת החוק, יש לחזק את ידי החוקרים הנחושים והפרקליטים המלווים את החקירה. את הביטויים הראשונים למתקפה שמענו מפיו של ח"כ דוד רותם, משפטן מובהק, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, שמודה כי לא דיבר עם החשודים וכי אינו מכיר את הפרטים, אך קובע נחרצות שבכירי המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה עשו יד אחת נגד ישראל ביתנו. מדוע להאשים אותם בשלב מוקדם כל כך? הם בסך הכל רוצים שישראל תהיה בית נקי.

חשוב להוקיר את החוקרים, שהצליחו במשך שנה תמימה לבצע חקירה מסועפת בלי שדלפה. במדינת ישראל מדובר בהישג בלתי רגיל. החוקרים חייבים לסיים את החקירה במהירות וביעילות. זו זכותם הבסיסית של החשודים ושל כלל אזרחי המדינה. אסור שהחקירה תימשך שנים, ושבמהלכה ילכו לעולמם עדים מרכזיים. חיוני למנוע מצב שבו גזברים, חשבים ורואי חשבון יתבררו כבלתי כשרים להעיד.

על פניו, החשדות לכאורה מזכירים את השיטה שהיתה מקובלת בעת כהונת אריה דרעי במשרד הפנים, שיטה שבגינה הועמד לדין, וששופטי ביהמ"ש העליון אמרו עליה דברים נחרצים בגזר דינו. יש רק הבדל מהותי - למפלגת ישראל ביתנו אין גדולי תורה שייתנו מטרייה למעשים בלתי כשרים לכאורה, שיגרמו למצביעים להתעלם מאי כשירות ערכית ומוסרית.

כשחברי מפלגות דמוקרטיות, שלצערי הולכות ומתמעטות בישראל, מתבקשים לבחור את המועמדים שלהם לכנסת, חשוב שיבחרו אך ורק כאלה שאין ספק ביושרם, באמינותם ובצמידותם לחזון המפלגה. כך אפשר גם לצפות מאזרחי המדינה בבואם להצביע בבחירות הכלליות. במדינת ישראל, שבה אזרחים נקראים להקרבה, אין המותרות לבחור בנבחרים שיושרם מפוקפק, גם אם לא הורשעו בפלילים.

פורסם ב"ישראל היום"