הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

אור השמיטה.

מדריך ידידותי לשנת השמיטה.

הרב אלי טרגין. עיבד וערך: הרב ליאור לביא.

אלון שבות, מרכז הלכה והוראה, תשע"ד. 88 עמ'

(5474542‑02)

החוברת הנאה 'אור השמיטה' מיועדת לצעירים ולמבוגרים, ומטרתה להנגיש ולקרב את מצוות השמיטה למשפחה היהודית, שלעתים שנת השמיטה נראית לה כמלופפת במערכת מסובכת ומורכבת של כללי עשה ולא תעשה.

המחבר, מרבני בית המדרש 'מרכז הלכה והוראה' שעל יד ישיבת הר עציון בראשות הרב יוסף צבי רימון, מבקש להפיג את פחדו של הקורא משנת השמיטה. הוא עושה זאת באמצעות הוספת ידע בכלליה ופרטיה ועקרונותיה המעשיים והערכיים, כשהשילוב בין ההלכה ורעיונותיה אמור לגרום לשינוי גישה כללי של המשפחה היהודית לשנה זו.

אחרי הפרק הרעיוני באים פרקים שעוסקים במטבח, בכללי קניית פירות וירקות ושאר מוצרים בשנת השמיטה, ובטיפול בגינה הביתית במשך השנה הזאת. בהמשך נמצא פרק על שמיטת כספים ופרק על מצוות הקהל היקרה והמיוחדת, ועצות ליישום בפועל של ערכי מצוות השמיטה האחרים בחיי היומיום.

הרב טרגין חיבר גם חוברת בשם 'במעגלי האמונה – שמיטה', 32 עמודים העוסקים בפן האמוני של מצוות השמיטה, שהיא בת זוגה של החוברת 'במעגלי ההלכה – שמיטה', קיצור הלכות שמיטה מאת ראש המרכז הרב רימון. לפעולות המרכז יש להוסיף את הספר 'מסע בעולם השמיטה' ובו עשרים יחידות לימוד מאת הרב רימון, עם מבוא ופתיחה ונספחים ואיורים וצילומים ותרשימי זרימה, עוד כלי להנגשת השמיטה אצל בני הנעורים, כלי שעשוי להיות מועיל ויעיל גם למבוגרים.

לזה מצטרף הספר 'מקורות השמיטה', מקורות ומונחים ללימוד הלכות שמיטה, כולל תמונות מבארות ותרשימים מסכמים – דרך יוצאת מן הכלל לקרב גם את המקורות הכבדים של חז"ל והראשונים העוסקים בשמיטה ללומד הצעיר; וכן 'לוח השנה לשנת השמיטה תשע"ה' – לוח שנה דו-לשוני לבית היהודי הכולל הערות הלכתיות ואמוניות כפי סדר שנת השמיטה, כולל תמונות ואיורים רלוונטיים; ספר הילדים 'הטיסה הפלאית לשנה השביעית' מאת אורה רובין – סיפור ילדים מאויר על רקע שנת השמיטה והלכותיה שמחדד את המסר שכל העולם שייך לקב"ה, שפירות השמיטה הם הפקר ויש להקפיד שלא להזיק כאשר קוטפים אותם, היחס לקדושת הארץ ופירותיה ועוד. הפרויקט האחרון הוא 'רביעיות שמיטה' – סט של קלפי משחק המבוסס על הספר המרכזי 'הלכה ממקורה – הלכות שמיטה' מאת הרב רימון רב הפעלים.

כל המגוון הרחב והנפלא הזה הוא רק חלק מפעולותיו של 'מרכז הלכה והוראה' בענייני השמיטה, והוא עוסק גם בנושאים הלכתיים אחרים. יישר כוחם של ראש המכון וחבר רבניו על המקוריות והחריצות.

[email protected]