יהודה וינשטיין
יהודה וינשטייןצילום: פלאש 90

עו"ד תומר ישראל, בא כוחו של הפורום המשפטי למען ישראל, פנה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה לקחת חלק בהליך המשפטי של המשורר יצחק לאור נגד מפעל הפיס.

"על פי הפרסומים", כותב עו"ד ישראל, ''בתביעתו מבקש לאור מבית המשפט לבטל את החלטת מפעל הפיס אשר קבעה כי זכייתו בפרס בטלה. כפי הנראה, אחד השיקולים המכריעים בהחלטת הוועדה בדבר ביטול העברת הפרס ללאור היה תלונות שהתקבלו מידי נשים בדבר התקפות מיניות שספגו מלאור (ועליהן כפי הנראה חלה התיישנות)".

בפורום טוענים כי "מפעל הפיס הוא גוף ציבורי בעל זיכיון בלעדי מהמדינה לעריכת הגרלות ומשחקי מזל בישראל ונדמה כי מדובר בגוף 'דו מהותי' (כך גם בהתאם לפסיקה) ובפרט בשאלת חלוקת הכספים. בין אם מדובר במקרה שבו יש להחיל את כללי המשפט הציבורי ובין אם לאו, נדמה כי אין שאלה בדבר העניין הציבורי העולה מן הפרשה וכי כספי הפרס הנם כספי ציבור''.

"האינטרס הציבורי הוא שמי שנחשד בפגיעה במספר נשים לא יזכה להוקרת הציבור", מוסיפים בפורום, ''יצוין כי בצד חזקת החפות העומדת ללאור, יש נשים רבות אשר נפגעו. כדאי לקחת בחשבון כי למרות האשמות פומביות לא מעטות של מספר נשים ופרסומים רבים בכלי התקשורת, אשר כפי הנראה פגעו בשמו של לאור, הוא אינו מגיש ולא הגיש תביעת דיבה''.

בפורום למען ישראל טוענים עוד כי ''האינטרס של החברה הישראלית, של מדינת ישראל ושל הציבור הוא כי לאור לא יזכה להוקרה על פועלו בתחום האמנות כל עוד רבב כה כבד מוטל בבגדו וזה אינו עושה דבר כדי להסירו".

הפורום מבקש מהיועמ"ש להפעיל את סמכותו בהתאם לחוק, שקובע כי אם "ראה היועץ המשפטי לממשלה כי זכות של מדינת ישראל או זכות ציבורית או עניין ציבורי מושפעים או כרוכים, או עלולים להיות מושפעים או כרוכים, בהליך פלוני שלפני בית משפט... רשאי הוא, לפי ראות עיניו, להתייצב באותו הליך ולהשמיע דברו, או להסמיך במיוחד את נציגו לעשות זאת מטעמו".

יצוין כי יו"ר הפורום, עו"ד יוסי פוקס, פנה ליו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, כשלאור זכה בפרס וביקש ממנו לבחון מחדש את ההחלטה, בשל היותו של לאור "איש שמאל רדיקלי, חבר בארגונים אנטי־ישראליים, בעל עמדות פוסט־ציוניות וסרבן שירות".

"היעלה על הדעת, שמפעל הפיס, אשר הוקם לקידום החברה והקהילה הישראלית, יעניק את פרס לנדאו לאדם שרואה במדינת ישראל את 'המבצר האחרון של הקולוניאליזם בעולם'?", שאל פוקס את דיין.