ביהמ"ש: זיופי היודאיקה יושמדו

בית משפט המחוזי בירושלים הורה השבוע בפסק דין שניתן בהסכמה, להסיר מהמדפים ולהעביר להשמדה את כל הזיופים של של המוצר 'אותיות מרחפות'.

הזיוף של יצירת היודאיקה של דורית קליין "אם אשכחך ירושלים", במבט ראשון, דומה למקור, אך הצרכנים יגלו את ההבדלים ברמת העיצוב ובאיכות המוצר. מדובר ביצירת הדגל של המותג 'דורית יודאיקה', יצירה לכבודה של ירושלים, שעיצובה ארך זמן רב וכלל אינספור גרסאות, עד להשקתה בערב יום ירושלים לפני 5 שנים.

דורית קליין, ילידת הארץ, בת לפלמ"חניק ולירושלמית שורשית, "כאישה שומרת מצוות עולם האמנות היהודית היה תמיד קרוב ללבי... אני מודה לבורא עולם על מתנת שמים שקבלתי, על היכולת לבטא וליצור", היא כותבת באתר האינטרנט שלה.

על הזיופים אומרת קליין כי "ההרגשה לגלות שזייפו את המוצר זה כאילו גזלו ממני ילד שילדתי". 

תמיכה ערכית עקרונית היא שאבה מהרב שלמה אבינר, שבשו"ת סמס שהועבר אליו בשבוע האחרון, נשאל: האם מותר לקנות יודאיקה מזויפת? האם רק המזייף מפר זכויות יוצרים או גם הקונה? האם יש חומרה מיוחדת ביודאיקה ותשמישי קדושה מזויפים?

הרב השיב: "וודאי אסור. יש זכויות יוצרים, והפרתן היא סוג של גניבה. ולכן לקונה יש דין קונה מן הגנב, שהוא מסייע לגניבה, כי אם אף אחד לא יקנה אז הזייפן יחדל, כדברי חז"ל: 'לא העכבר גונב אלא החור גונב'. ואם זה לקיום מצווה, זה יותר חמור, מדין מצווה הבאה בעבירה, שהמצווה לא מבטלת את העבירה, ולפעמים העבירה מבטלת את המצווה ולפעמים המצווה הופכת לעבירה". 

תביעה חדשה בגין זיופים על סך חצי מיליון שקל הוגשה אתמול לבית המשפט וחומרים על זיופים נוספים מצויים בחקירה. פרקליט 'דורית יודאיקה', עו"ד גלעד קורינאלדי שמתמחה בזכויות יוצרים אמר כי "להשמדת הזיופים חשיבות הרתעתית: ידע כל זייפן - שיש דין ויש דיין".

האסטרטג השיווקי, ינון קדרי, משוכנע שלמרות חומרת הזיופים והנזקים המסחריים שהם יוצרים, בטווח הארוך, זיופים גם ממתגים גבוה את מוצרי המקור ואת היוצרים שלהם. "ציבור שנחשף ליצירות וליוצרים שמשמשים מודל לחיקוי, עושה 'אחד ועוד אחד' ומבין שאלו חומרים טובים. השוק לומד והצרכנים מבינים שאם מחקים אותך סימן שאתה שווה''. עם זאת, מבהיר קדרי, שאין בכך כדי להצדיק כל סוג של הפרת זכויות יוצרים ולהמעיט מהנזק שנגרם מכך.