ישי ושטבון בכנס בשדרות
ישי ושטבון בכנס בשדרותצילום: אדי ישראל

בראיון ליומן ערוץ 7 מתאר חבר הכנסת אלי ישי, ראש מפלגת 'יחד - העם איתנו' את הימים הקשים העוברים עליו לנוכח הסערה ברחוב החרדי ספרדי ולנוכח מסכת ההכפשות שהוא סופג בימים אלה.

"ידעתי שהדרך החדשה שאני יוצא אליה תהיה קשה, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה. במקום ללכת למערכת בחירות נקיה ומכובדת של דרך ארץ קדמה לתורה. הרי כשהקמנו את ש"ס לפני למעלה משלושים שנה לא התפצלנו מיהדות התורה אלא להיפך, הבאנו מכפלות כוח. גם כעת. יש ציבור גדול שרוצה בית, שרוצה ארץ ישראל השלמה, לא להחזיר שטחים, שלא יהיה אוסלו ג', רוצים מסורת יהדות ערכים, חינוך יהודי טהור, מפלגה שלא משנה בה הכיפה, סרוגה שחורה או בלי כיפה, מפלגה שתהיה בה אחדות ואהבה לעם ודאגה לשכבות החלשות''.

"אני הרי באתי מבית שיודע דלות מהי דלות לא מסטטיסטיקה אלא ממציאות חיים שבה לאמא שלי לא היה כסף לאוכל לילדים", הוא מספר, ''היום גם כששני ההורים עובדים משכורת אחת הולכת למשכנתא והשנייה למעונות יום ושכר לימוד. אי אפשר להתחיל את החודש. השילוב שלנו עם יוני (שטבון) מביא בשורה ואחדות וזה מה שאנחנו עושים ובמקום זאת תוקפים ומשמיצים ופוגעים. צר לי על כך. אני קורא להם לחדול ובמקום להתעסק בי להתעסק בעבודה בשטח ובמפלגה. שנוכל לשלב ידיים אחרי הבחירות לעבודה למען ערכים, מסורת, יהדות ולמען הביטחון".

ישי נשאל בשיחה עמו אם גם בציבור החרדי קיים רצון לראות את שיתוף הפעולה שהוא מוביל עם אנשי הציונות הדתית. זאת לנוכח הכמות הרבה של כיפות סרוגות שנראו בכנס שהתקיים אתמול בשדרות והיעדרם של תומכים מקרב הציבור החרדי.

ישי מבהיר כי מפלגתו היא "מפלגה חרדית ערכית יהודית ישראלית שחרטה את כל הדגלים על עצמה. אנחנו פונים לכל אחד מהמצביעים שרואה בנו בית ורוצה את הארץ ואת הערכים והדאגה לשכבות החלשות. מדברים על מע"מ אפס, בואו נדבר על הוזלת קרקעות לזוגות צעירים, נדבר על הפשרת מיליון יחידות דיור שיתנו מענה, נדבר על פתרונות למעונות יום ובתי ספר''.

חבר הכנסת ישי מבהיר כי בכוונתו להמשיך ולפעול גם מתוך מפלגתו החדשה למען מוסדות החינוך של ש"ס, מוסדות מעיין החינוך התורני. זאת במקביל לקידום ערכים יהודיים בכלל בתי הספר.

"אני מתכוון גם לעזור למעין החינוך התורני, שבכל בית ספר יהיו ערכים וחינוך יהודי, חגים ומסורת ישראל. כל העם רוצה חינוך יהודי וערכים. ראה מה קורה היום לנוער, ראה את הסמים וההתדרדרות. הציבור רוצה מסורת וערכים, הדרת פני זקן וחסד. את זה בונים מתוך אהבת חינם ולא מתוך רדיפות והתקפות ושנאה. שכל אחד יתמקד בעשייה שלו, בדרך שלו ולא לתקוף את האחרים".

לנוכח דבריו אלה ולנוכח המתקפות המילוליות והפיזיות שספג ביממות האחרונות ולאור דבריו על ה"תנזים" שתוקף אותו, נשאל אלי ישי אם הוא חש פחד אישי ברמה הפשוטה ביותר, בעת היציאה מהבית והכניסה לרכב או לכל מקום אחר.

"הצעד הזה לא פשוט. זה הצעד הקשה ביותר שקיבלתי בחיי. אולי הייתי עושה טוב לעצמי ולמשפחה אם הייתי לוקח פסק זמן או שהייתי נשאר במקום השני בש"ס, אבל בחרתי בדרך שהעם זקוק לה והציבור רוצה אותה. דרך של אחדות קירוב ועשייה אמיתית. זו דעת התורה שקיבלתי. ניסיתי להניא אותם ולבקש על משפחתי ועל נפשי לקחת פסק זמן אבל זו הייתה החלטה קשה ולא נתנו לי את האופציה הזו ואני פה מתוך תחושת שליחות אמיתית עם הרבה אמונה בדרך ותעצומות נפש למען העם היהודי והאחדות בו והדאגה לכלל. הציבור סובל בהיבט הכלכלי, החברתי והביטחוני. החמאס יורה מעל ראש עוטף עזה ואין פוצה פה ומצפצף".

ישי מסכים שאכן יתכן ונכון היה יותר לוותר על הקדנציה הנוכחית ולהקים את המפלגה לקראת הקדנציה הבאה ללא הסערה העצומה ברחוב החרדי ספרדי כפי שהיא כעת, אך לדבריו רבותיו לא אישרו לו לנקוט בדרך זו. "זה מה שרציתי, זה מה שביקשתי מרבותי. התחננתי, אבל לא אישרו לי רבותי. הם אמרו לי שיש כאן הזדמנות לייצר מכפלת כוח עם הדרך שהעם רוצה אותה. יש מאות אלפי אנשים ללא בית ואנחנו הבית שלהם".

על שאלות סביב התנהלות ש"ס מעדיף ישי לדלג. גם כשהוא נשאל אם לא ניתן ללמוד מהתייצבות של חברי הכנסת של הסיעה אחורי דרעי ונכונותם להתפטר על אמון בו. "אני לא מתעסק בדברים הללו. אני חושב שצריך להתעסק בבחירות. אני קורא גם להם לעסוק בבחירות המתקרבות, בהקמת המטה. לאחר מכן אפשר יהיה להתחבר, לדבר, לשלב ידיים. חבל על כל הדברים הללו. אני קורא להם לחדול".

ומה לגבי אפשרות של איחוד עתידי בין שתי המפלגות, אולי כעת, לאחר שאריה דרעי התפטר? ישי לא בטוח שקיים סיכוי שכזה אך מביע שאיפה לכך. "אני לא יודע. אני רוצה אחדות. ההליכה הנפרדת משמעותית וחשובה. אנחנו שונים בדרך, אבל נוכל לעבוד יחד בהרבה דברים אחרי הבחירות. חבל מאוד ללכת בסגנון בוטה של התקפות. זה מיותר לחלוטין. כשהקמנו את ש"ס לא הייתה התפצלות מיהדות התורה. כל אחד קיבל את זה בהבנה והבאנו להכפלת הכוח.

''למה לריב? למה לתקוף? למה מחלוקות? למה שנאת חינם? בואו נרבה אהבת חינם. החלום שלי הוא לאחד את כל המפלגות הדתיות החרדיות ושל שומרי התורה והמאמינים. אולי האיחוד הזה שלנו עם יוני יביא לאחדות גדולה יותר של כל המחנה הדתי. גדולי תורה שרואים למרחוק אמרו לי שאולי זו הדרך שתביא לאחדות בכל עם ישראל בשלב הבא. זה מה שאנחנו רוצים".