הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

מבוא לשבת הארץ מאת מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצוק"ל,

עם תורת שבת הארץ, ביאורים והרחבות. מאת מאיר יהושע מגנס. ירושלים,

המכון להלכה ומחקר שעל יד ישיבת שבות ישראל. אפרת, תשע"ה. שיט עמ'

(6514183‑02)

הרב מגנס שליט"א, מהר"מים הבכירים בישיבת מרכז הרב בירושלים, תלמיד מובהק של רבנו הרב אברהם שפירא זצ"ל, למד ולימד כהכנה לשמיטה המתקרבת את המבוא ל'שבת הארץ', ספר הלכתי העוסק בהלכות שמיטה בהרחבה ובעמקות.

המבוא מיוחד בכך שהוא הבסיס העיקרי והעוגן ההלכתי של היתר המכירה, שכידוע הרב קוק קיבל אותו מן המוכן מגדולי ישראל של הדור שלפניו, אולם הוא שיפר אותו וייסד אותו ופעל ליישומו.

כדי לעסוק בהיסטוריה של היתר המכירה מפנה הרב מגנס ל'ספר השמיטה' של הרב טוקצ'ינסקי זצ"ל, והוא דן בנקודות ההלכתיות של המכירה הקשורות לדיני שביעית בזמן הזה, לתועלת שבמכירה להפקעת חלק ממצוות השמיטה, דין "לא תחנם", הפגיעה במצוות יישוב הארץ על ידי המכירה ועוד, כסדר הדברים במבוא הגדול. הרב המחבר מדגיש שהרב קוק כתב בכוונת מכוון את המבוא באופן מקוצר ואפילו עמום, כפי שהוא כותב במפורש במכתבו לידידו-יריבו הרידב"ז מסלוצק: "כדי שלא יקלט על ידי זה ההיתר יותר מדאי"...

ההערות של הרב מגנס מבארות את השיטות של מקבלי דעת הרב קוק ושל החולקים עליו, ומדגישות בעיקר את חידושי ההלכה הרבים של מרן הרב זצ"ל. הרב יעקב אריאל שליט"א צירף לספר קונטרס משלו על המבוא ל'שבת הארץ', והמחבר הוסיף בסוף הספר השלמות ותוספת בירור על נקודות מסוימות שמצא מקום להאריך בהן. כך מוצג כעת המבוא המפורסם לספר 'שבת הארץ' לפני לומדי התורה מכל הגוונים כשהוא מבואר ומושלם, לעיון והעמקה בשנת השמיטה. יישר כוחו של הרב מגנס שליט"א על העבודה הכבירה שבספר חשוב זה, דבר בעתו מה טוב!

*************

שמיטה, הלכות מצוירות לילדים.

הרב אברהם ובתיה סתיו. אלון שבות, תשע"ה. 48 עמ'

(5474542‑02)

ספר מצויר אשר מציג לפני ההורים וילדיהם את מצוות השמיטה המעשיות והערכיות באופן מוחשי, נעים ואף משעשע.

אחרי ההקדמה הקצרה להורים מצויים בספר ארבעה פרקים, בכל פרק כמה סעיפים: מה קורה בשמיטה, מה [לא] עושים בשדה, מה עושים היום (על השמיטה בזמן הזה, היתר המכירה ואוצר בית דין), ופרק על קדושת הפירות.

כל סעיף מוצג בדף מצויר על פני כפולת עמודות צבעוניות ומבוארות באופן נעים לעין וקליט לראש. הספר מסתיים בקיצור הלכות שמיטה, שהם למעשה הרחבות הלכתיות לפי סדר דפי הספר. עבודה נאה ומושלמת.

שנת השבע. דפי מקורות ולימוד. ארץ חמדה – מכון גבוה ללימודי היהדות. ירושלים, תשע"ה (5371485‑02)

מכון ארץ חמדה הוסיף לשלל פעולותיו התורניות גם משלוח בדואר לכל מבקש, וכמובן אפשרות להורדה של שיעורים מובנים ומסודרים על הלכות השמיטה באתר האינטרנט שלו. מ'שמיטה בזמן הזה: מדאורייתא או מדרבנן?', עבור דרך 'גבולות הארץ לעניין שמיטה' ועוד ועוד. כלי נפלא למגידי שיעורים וללומדים עצמאיים, מקורות עם הסבריהם ושאלות הבהרה בשפה ברורה ונעימה.

[email protected]