גבול הרצועה
גבול הרצועהצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

לאחר שהתקבלה ההחלטה להוציא את כוחות צה"ל מחלק מישובי עוטף עזה היא הוקפאה אך היום יצאה ההחלטה לפועל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש מועצת חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, על ההחלטה שהתקבלה לאור היערכות ביטחונית טכנולוגית מחודשת.

"סוגיית הגנת הישובים נדונה לפני מעל שנה. העלינו בפני שר הביטחון והרמטכ"ל את הטענות והעניין הוקפא. אחרי 'צוק איתן' ההקפאה נמשכה. באחרונה מוסדות צה"ל החליטו שאין מקום להשאיר את הכוחות בישובים שאינם צמודי גדר. הצבא הסביר את ההגנה באופנים טכנולוגיים שונים ואמצעי תצפית שונים ללא צורך בחיילים", מספר פרג'ון.

לדבריו בעקבות ההחלטה התקיים דיון לא פשוט ברשויות השונות, אך "כשראינו את מערכת השיקולים והלחצים בנושא הזה קיבלנו את עמדת הפיקוד, וישובים שעל הגדר יקבלו את האבטחה בעוד אצל המרוחקים יורידו את הכוחות תוך התקנת המערכות הנדרשות".

פרג'ון נשמע רגוע באופן יחסי כשהוא מדווח על השינויים היוצאים לפועל היום. "המעטפת החלופית היא טובה. אצל התושבים יש אמנם תחושת בטן טובה יותר כשרואים חיילים בכניסה וכשהחיילים יוצאים יש תחושה של נטישה אבל לא כך הם פני הדברים".

לצד זאת סיפר פרג'ון על היערכות אנשי חמאס מעברה השני של הגדר. "אנשי חמאס מקימים עמדות שלא היה בעבר, עם דגלים גדולים כמו החזיבאללה. בכל כמה מטרים מקים חמאס מוצב עם סוללות עפר שיוצרות תחושת אחיזה בצד שלהם".

עם זאת הוא מבהיר כי מדובר בעמדות חסרות ערך צבאי אלא בעלות משמעות תודעתית בלבד. "בנקל יהיה אפשר להוריד אותם", הוא אומר ומעריך כי החמאס מבקש להעביר בהיאחזות זו "אמירה שהמאבק לא הסתיים".

"הצבא דרוך. יש הערכות לכאן או לכאן. יש שסבורים שחמאס הולך לרגיעה כדי להתאושש ויש מי שסבור שחמאס נערך לסבב נוסף דווקא בגלל מצבו הכללי. אני נמצא באסכולה שסבורה שאין לנו ברירה אחרת. אסור לסקטור האזרחי לחיות במצב של מתח תמידי. צריך לחיות כאזרחים לכל דבר ועניין", הוא אומר תוך הבעת אמונה בערנותו של הצבא לנוכח המתרחש מעבר לגבול הרצועה.