קול אחר. בן גביר
קול אחר. בן גבירצילום: פלאש 90

צעיר יהודי, תושב אחד הגבעות בגוש שילה, נעצר בינואר אשתקד בחשד לתכנון עבירות ''תג מחיר''.

מעצרו הוארך בשלושה ימים ולאחריהם הורה בית המשפט לשחררו ממגרש הרוסים בירושלים. למרות שתנאי השחרור שהציב בית המשפט קויימו במלואם, הסוהרים שכחו את הצעיר במעצר.

הוא הגיש תביעה לבית משפט השלום בירושלים באמצעות עורך דינו איתמר בן גביר, שטען כי הוא נשכח בבית המעצר יותר מ-27 שעות, והמשטרה ושירות בתי הסוהר התרשלו ועליהם לפצות את הצעיר. 

הרשמת הבכירה מאיה אב גנים ויינשטיין קיבלה את התביעה וקבעה בין היתר כי "אין ולא יכולה להיות מחלוקת כי שלילת חירותו של אדם ללא הצדקה ובניגוד לחוק פוגעת בזכות היסודית ביותר של האדם. חירותו של אדם היא זכות יסוד מן המעלה הראשונה שעוגנה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לא ניתן להפריז בחשיבות הזכות לחירות". 

עוד הוסיפה הרשמת הבכירה כי "המקרה בו עסקינן הוא מקרה חמור, בו נותר התובע מאחורי סורג ובריח שלא כדין במשך 27 שעות בניגוד להחלטה שיפוטית. במצב דברים זה, כאשר התובע אוחז בידו החלטה המאפשרת שחרור, אך שחרורו מתעכב מקובל עלי כי המתנה לשחרור נראתה לתובע כנצח".

הרשמת המשיכה בביקורת וקבעה כי "שיקול לחומרה מצאתי בכך שהנתבעים לא טרחו לבדוק את טענות התובע למרות שהעתק מההחלטה השיפוטית הוצג בפני הסוהרים. בדיקה פשוטה הייתה חושפת את הטענה הנטענת ומאפשרת את שחרור התובע ללא דיחוי.

''האמור מקבל משנה חשיבות בהינתן וחדר המחשוב המרכזי בבית המעצר הושבת, עובדה שהייתה ידועה מראש ומכאן חייבה הקפדה יתרה שפקודת השחרור תתקבל בפועל, ומתן מענה ענייני ורציני לטענותיו החוזרות של התובע, טענות שנתמכו כאמור בהחלטה שיפוטית שבידו".

לאור כל האמור חייבה השופטת את המשטרה לשלם סכום של 14,000 ש"ח בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

עורך הדין בן גביר אמר בתגובה כי "פסק הדין מחייב את שלטונות השב"ס ומשטרת מחוז ש''י לערוך חשבון נפש פנימי ולבחון בחינה מחודשת של כל התנהלות המערכת. לא אחת אני נתקל בהתנהגות לא חוקית של השב"ס במיוחד במגרש הרוסים באשר ללקוחות שונים שלי ואני לא מוכן לעבור לסדר היום.

''בשב"ס חייבים להבין ולהפנים שהם לא מעל לחוקי המדינה", הדגיש בן גביר. ''אסור שבגלל תקלות או נהלים מיושנים הם יפעלו בניגוד לצווים של בית המשפט ובניגוד לחוק. מקווה שתשלום הפיצוי יעביר את המסר ותיפסק ההתנהלות האטומה שחלק מקציני השב''ס נוקטים בה כפי שהתרחש במקרה דנן".