טלפון סלולארי
טלפון סלולאריThinkstock

אחד הסיפורים החמים בגזרת הסייבר בחודש דצמבר עסק בפרשת הפריצה וההדלפות מחברת סוני, האחראית על הסרט "הריאיון", אשר עלילתו מתארת התנקשות במנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און על ידי זוג עיתונאים המגיע לראיין אותו במדינה הטוטליטרית הסגורה.

מיותר לציין שבצפון קוריאה לא אהבו את הבדיחה על חשבונם, אבל קיים ספק רב אם המדינה אכן עומדת מאחורי הפריצות וההדלפות – שכללו סרטים מלאים שטרם שוחררו, תכתובות פנימיות ואפילו מספרי טלפון של ידוענים כמו בראד פיט ועוד. חברת אבטחה בשם Norse, אשר עקבה אחר הסיפור, טוענת שהעקבות שהשאירו התוקפים מובילות לשישה אנשים, ביניהם עובדת סוני לשעבר, ולא לצפון קוריאה כפי שנטען תחילה.

היזהרו מאפליקציות שמבטיחות לכם את הסרט "הריאיון" בחינם

הבאז התקשורתי סביב הסיפור לא חמק מעיניהם של פושעי סייבר אחרים, שלא עמדו מהצד והחליטו להצטרף לחגיגה, הפיצו אפליקציה זדונית למכשירי אנדרואיד במטרה לאסוף פרטי בנק של משתמשים. האפליקציה הזדונית הופצה בעיקר בדרום קוריאה, אך היא תקפה גם לקוחות של ה City Bank שהוא בנק בינלאומי. לפי הדיווחים, כ 20 אלף משתמשים נפלו קורבן למתקפת הסייבר הזו.

אתר מתחזה לפופקורן טיים נגד גולשים מישראל

אתר המתחזה לשירות הסטרימינג הפופולארי – פופקורן טיים – מנסה להדביק גולשים בתוכנת כופר מסוכנת. האתר המתחזה נראה זהה כמעט לחלוטין לאתר ההורדה האמיתי של תוכנת הפופקורן טיים, אך לחיצה על כל אחד מקישורי ה'הורדה' שולחת את הגולש לאתר חיצוני בו מותקנת על המחשב שלו התוכנה הזדונית. האתר מופיע ראשון בתוצאות החיפוש כאשר מחפשים בגוגל "פופקורן טיים" בעברית – מה שמעיד על שימוש בטכניקות של קידום אתרים ולהגברת החשיפה להונאה.

התרסקות מטוס אייר אסיה כפיתיון להונאות סייבר

פושעי הסייבר ידועים בניצול סיפורים חדשותיים כדי להפיץ הונאות שונות באינטרנט ובמיוחד ברשתות החברתיות. סופה הטראגי של טיסת אייר אסיה שהתרסקה בשבוע שעבר לא שונה. מיד לאחר הדיווחים הראשונים על כך שאבד הקשר עם המטוס והחשש שהמטוס התרסק, החלו להופיע הונאות שונות עם "חדשות חמות" אודות הפרשה.

גולשים שמתפתים ללחוץ על הקישורים בהודעות כאלה מתבקשים להתקין "תוספים לצפייה בווידאו" ולעיתים גם מתבקשים לספק פרטים אישיים כדי לצפות בתוכן המבוקש. מובן מאליו שתוכן כזה כלל לא קיים ובפועל הגולשים התקינו תוכנות ריגול או ווירוסים על המחשב שלהם או שהם סיפקו לתוקפים מידע שיכול לשמש אותם לגניבת זהות והונאות אחרות.

ההמלצה שלנו היא תמיד להיות סקפטיים אודות ידיעות חדשותיות אם אינכם יודעים בוודאות מה המקור שלהן ובכל מקרה להעדיף להתעדכן בחדשות באתרים רשמיים ומוכרים.​