תחנת רכבת בברלין.
תחנת רכבת בברלין.צילום: דורון הורביץ, פלאש 90

שחק שפירא, צעיר ישראלי בן 26 המתגורר בברלין, הותקף על ידי חבורה של מוסלמים שירקו עליו והיכו אותו לאחר שצילם אותם שרים שירים אנטישמיים. 

האנטישמיות אינה זרה למשפחתו — שפירא הוא נכדו של עמיצור שפירא ז"ל, מאמן האתלטיקה וחבר משלחת ישראל לאולימפיאדת מינכן ב-1972, שנרצח בטבח שגבה את חייהם של 11 ספורטאים.

בליל השנה האזרחית החדשה תיכנן שפירא, לצאת עם כמה מחבריו לחגוג. "כשנכנסנו לרכבת, הייתה לידנו חבורה של גברים צעירים ממוצע ערבי ששרו שירים אנטישמיים", סיפר אתמול שפירא ל"ידיעות אחרונות". הצעיר מתגורר כבר 12 שנים בגרמניה, לשם עבר עם אמו בנסיבות משפחתיות, והוא עובד כמנהל אמנותי.

"ניגשתי אליהם וביקשתי בצורה נעימה שיפסיקו עם השירים האלה, אבל הם התחילו לקלל ולהתנהג בצורה אלימה — ואיימו עלינו. אז שלפתי את הנייד שלי כדי לצלם אותם. הם קלטו את זה, ואחד מהם ירק עליי".

כמה גרמנים שהיו ברכבת התעמתו עם הצעירים, ושפירא תיעד הכל במצלמתו. כאשר הוא וחבריו ירדו מהרכבת עקבה אחריהם הקבוצה ודרשה ממנו למחוק את הסרטון. משסירב החלו להכות אותו. למקום הגיעו מאבטחים של הרכבת, ואז הצעירים נמלטו. "היו שם יריקות, בעיטות, אגרופים, חטפתי כמה מכות בראש", סיפר. "יש לי כמה חבלות אבל לא הלכתי בינתיים לבית-החולים".

רק למחרת היום הגיש שפירא תלונה במשטרה ומסר לה את צילום הווידאו מהטלפון הנייד. אולם כשהציג להם את הסרטון נדהם שבמשטרה אמרו לו כי "ייתכן שלא נוכל להתייחס לזה כאל אירוע של פשע שנאה, אלא רק כתקיפה גופנית". בעקבות הגשת התלונה נפתחה חקירה, המשטרה הפיצה את התמונות, ודובר המשטרה בברלין מרטין דאהמס אמר כי הם מחפשים אחרי התוקפים. אתמול כבר פורסם כי מדובר בתקיפה על רקע אנטישמי.

"אני לא חושב שההיסטוריה חוזרת כאן על עצמה", אמר אמש שפירא. "אני לא רוצה שישתמשו במקרה שלי כדי לחזק את הלאומנות בישראל. אני לא רוצה שייווצר הרושם כאילו ברלין רק מלאה בערבים צמאי דם שהולכים להרוג יהודים. אני לא רוצה להיות ערוץ לימין קיצוני". ובתשובה לשאלה האם התקרית הזו תחזיר אותו לארץ השיב: "מה פתאום. אני נשאר בברלין".

הקונגרס היהודי העולמי גינה בחריפות את התקיפה ואמר כי האירוע ממחיש את סכנת האלימות והאנטישמיות ההולכת וגוברת שלה חשופים יהודים באירופה. "בדיוק כמו כל אדם אחר, לאזרחים ישראלים יש הזכות לחיות באירופה בביטחון, מבלי שיזהו אותם על בסיס הלאום או האמונה שלהם".