אישלג אוסטריה
אישלג אוסטריהצילום: TVB Paznaun-Ischgl)

איפה הטמפרטורה בקיץ מגיעה למינוס 25 מעלות? באיזה כפר הפרש הטמפרטורות בין הקיץ לחורף עומד על יותר מ-100? והיכן אפשר לקבל כוויית קור בתוך 5 דקות בלבד? לכבוד החורף קבלו כמה מהמקומות הקרים בעולם

dailymail.co.uk- אוימיאקון

רוסיה
אוימיאקון

500 תושבים בסך הכל מתגוררים בכפר אוימיאקון, הנחשב למקום המיושב הקר ביותר על פני כדור הארץ. הכפר שוכן לו בין רכס ורחויאנסק ורכס צ'רסקי, ושני רכסים אלו הם המונעים את זרימת האוויר החם. בשנת התרפ"ו (1926) נמדדה באוימיאקון הטמפרטורה הנמוכה ביותר: 71.2 מעלות מתחת לאפס. הנתון המדהים הוא שאף על פי שהמקום נחשב לקר ביותר בעולם, בעונת הקיץ שמבליחה לה - חם, והטמפרטורות יכולות לטפס עד ל-35 מעלות מעל האפס. לכן לעתים יירשם הפרש של 100 מעלות ואף יותר, בין עונת החורף לעונת הקיץ באותו מקום בשנה אחת!


jetworks- ורחויאנסק

ורחויאנסק

במרחק של 110 ק"מ מצפון לקוטב הצפוני, שוכנת העיירה ורחויאנסק, שמיקומה נחשב לאחד המקומות הקרים ביותר בחצי הכדור הצפוני. את מרבית זמנם מעבירים 1,300 התושבים שלה בעונת חורף בלתי נגמרת. כן, הטמפרטורה הממוצעת השנתית בוורחויאנסק עומדת על 17 מעלות מתחת לאפס, אבל הנתון המעניין יותר הוא שבחודש ינואר היא צונחת לכ-50 מעלות מתחת לאפס. הטמפרטורה הקרה ביותר נמדדה בשנת התרנ"ב (1892) והייתה 67.8 מעלות מתחת לאפס.

ווסטוק

תחנת המחקר הרוסית 'ווסטוק' ממוקמת קרוב לקוטב המגנטי הדרומי, המוכר לכולנו בשם אנטארקטיקה. על פי הנתונים, במקום הזה נמדדה הטמפרטורה הנמוכה ביותר אי פעם על פני כדור הארץ. בשנת התשמ"ג (1983) נרשמו בתחנה 89.2 מעלות מתחת לאפס. החוקרים הרוסים, האמריקנים והצרפתים המסתובבים במקום בחודשי קיץ, חווים קיץ בעצם חורפי במיוחד, שבו הטמפרטורה עומדת על מקסימום 25 מעלות מתחת לאפס. קר שם עד כדי כך שכמות הגשם שיורדת במקום מזערית, ועומדת על ממוצע 21 מ"מ בשנה. הסיבה נעוצה בכך שהקור החזק לא מאפשר ללחות גבוהה להופיע במקום וליצור משקעים גדולים יותר.

Todd Sowers LDEO- ווסטוק

 

ארצות הברית

בארו, אלסקה

העיר הצפונית ביותר בארה"ב, היא בארו שמיישבים אותה כ-4,429 תושבים. במשך חודשיים בשנה, מסוף דצמבר ועד תחילת פברואר, השמש במקום נעלמת. בחודש יולי, כאשר בישראל הקיץ כבר נותן את אותותיו, בבארו הטמפרטורה המקסימלית עומדת על 10 מעלות מעל האפס. עסקים רבים בבארו מספקים שירותי תמיכה לפעילות שדות הנפט. הכבישים בה אינם סלולים בשל שכבת האדמה הקפואה ולכן אין חיבור יבשתי בין העיר לשאר מדינת אלסקה. משום כך, התחבורה הנפוצה בה ביותר היא מטוסי נוסעים.

בארו
בארוJ.R. Manes


אינטרנשיונל פולס, מינסוטה

בגבול ארה"ב–קנדה מתגוררים 6,400 תושבים החיים בחורף בקור מקפיא ממוצע של 20 מעלות מתחת לאפס. השלג שנערם בחורף מגיע לעתים לגובה 170 סנטימטרים. בשנה הנוכחית דווח כי נמדדו באינטרנשיונל פולס קרוב ל-35 מעלות מתחת לאפס. מושל מדינת מינסוטה הורה לכל בתי הספר הציבוריים שלא לקיים לימודים כדי למנוע מהתלמידים חשיפה לקור הכבד, שעלול לגרום לכוויות קור בתוך חמש דקות בלבד.

אינטרנשיונל פולס
אינטרנשיונל פולסBjoertvedt


קנדה
מונטריאול

העיר השנייה בגדולה בקנדה היא מונטריאול, שאוכלוסייתה מונה כ-1.9 מיליון תושבים. הקהילה היהודית במונטריאול היא בין הקהילות הוותיקות והגדולות בצפון אמריקה ומתגוררים בה קרוב ל-100 אלף יהודים, בהם אלפי ישראלים.

ינואר הוא החודש הקר ביותר בעיר, הטמפרטורה הממוצעת בו היא 14.7 מעלות מתחת לאפס. הרוחות שנושבות במקום בחורף תורמות גם הן לאווירה וגורמות למבקרים, כמו גם לתושבים, לחוש טמפרטורות נמוכות אף יותר. בשנת התשי"ז (1957) נמדדה הטמפרטורה הנמוכה ביותר במונטריאול: 37.8 מעלות מתחת לאפס. תתפלאו, אבל דווקא בעונת הקיץ יורדים במונטריאול הגשמים הרבים ביותר.

מונטריאול
מונטריאולRomkri-myworldshots


קזחסטן
אסטנה

עיר בירתה של קזחסטן, אסטנה, שוכנת במרכז קזחסטן ואוכלוסייתה מונה קרוב ל-700,000 תושבים. יש הטוענים כי אסטנה היא עיר הבירה השנייה הקרה ביותר בעולם, לאור העובדה שהטמפרטורה הממוצעת בעיר עומדת על מעלה אחת בלבד ובחורף הטמפרטורות בה מגיעות לשיא של 40 מעלות מתחת לאפס. לפני כשנתיים בלבד דווח כי בעקבות רוחות מקפיאות שנשבו בעיר, נגרם גל קור קיצוני במיוחד שהוריד את הטמפרטורות ל-52 מעלות מתחת לאפס.

אסטנה
אסטנהDarkCorsar- wikivowage

רכוש עכשיו מנוי ל"עולם קטן" מגזין לנוער