מד"א בשלג
מד"א בשלגצילום: דוברות מד"א

במגן דוד אדום מסכמים יממה של מזג אויר סוער.

סמוך לשעה 13:35 התקבלה קריאה במוקד מד"א מרחב ירושלים על אוטובוס שהחליק בכביש 375 מצור הדסה לכיוון בית שמש ופגע בשני כלי רכב פרטיים ובהולכי רגל. צוותי מד"א שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי לנפגעים, בהם נער כבן 13 שנהרג במקום, ופינו לבית החולים הדסה עין-כרם 2 פצועים נוספים באורח בינוני שסובלים מחבלות ראש, בהם אביו של הנער.

פאראמדיק מד"א דן דרורי שהגיע למקום סיפר: "מדובר בתאונת דרכים קשה, על הכביש היה מכוסה בשלג וברד, ובצד הכביש סמוך לרכב מסחרי שכב נער כבן 13 ללא רוח חיים עם חבלה קשה מאוד בפלג גופו העליון. אנשים שהיו במקום סיפרו לנו שהוא נפגע מאוטובוס שהחליק לכיוון שלו, בסמוך אליו היה גבר כבן 52 עם חבלת ראש, בהכרה מלאה, הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותו לביה"ח יחד עם צעיר נוסף כבן 16 שהיה ברכב אחר ונפצע גם הוא בראשו באורח בינוני בתאונה."

הכבישים החלקים ברחבי הארץ, גרמו לפצועים נוספים, כאשר סמוך לשעה 10:30 נמסר למד"א על תאונות שרשרת של כעשרה כלי-רכב בקטע הכביש שבין צומת תפוח לכיוון מגדלים. צוותי מד"א שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי במקום ל-20 מנוסעי הרכבים. פעוטה כבת 3 שנפצעה במצב קל נזקקה להמשך טיפול ופונתה באמבולנס של מד"א לבית החולים שניידר.

תיעוד: השר לביטחון פנים מסייע לנהג שהחליק

את עיקר הפציעות ביומיים האחרונים גרמו הרוחות העזות המנשבות בכל רחבי הארץ וגורמות לנזקים קשים: אמש בשעות הערב פינו צוותי מד"א גבר כבן 30 מרעננה לבית החולים מאיר עם פציעה קלה בפנים מענף שנפל מעץ ופגע בו.

סמוך לשעה 8:30 בבוקר התקבלה במד"א מרחב ירושלים קריאה על גבר כבן 30 שבעת שעבד נפל מסולם בגובה של כ-3 מטרים עקב הרוחות העזות, ברחוב וויצמן בירושלים. צוותי מד"א שהגיעו למקום העניקו טיפול לפצוע שהיה במצב בינוני עם חבלה בגפיים ופינו אותו לבית החולים הדסה עין כרם.

פאראמדיק מד"א פאדי בדארנה שהגיע למקום סיפר: "על הכביש שכב גבר כבן 30 כשהוא כאוב מאוד עם חבלה קשה ברגליים וחבלות קלות בפנים ובגפיים, אזרחים שהיו עדים לאירוע סיפרו לנו שהוא עבד במקום על סולם ונפל כאשר היה משב רוח חזק במקום, הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני שכלל קיבוע ומשככי כאבים ופינינו אותו במצב בינוני לבי"ח הדסה עין כרם".

כעשר דקות לאחר מכן, טיפלו צוותי מד"א במקרה נוסף שנגרם כתוצאה מהרוחות, הפעם בדרך נמיר בתל-אביב. צוות מד"א העניק טיפול ופינה לבית החולים איכילוב אישה כבת 38 במצב קל עם חבלות בגב ובצוואר לאחר שעץ נפל על רכבה.

אירוע נוסף של רוחות עזות הוביל ל-3 פצועים באורח קל כאשר סמוך לשעה 14:20 נמסר למד"א מרחב איילון על גג מבנה מסחרי שקרס ופגע במספר כלי רכב בחנייה ברחוב הרוקמים בחולון. צוותי מד"א שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי ל-3 פצועים קל בהם שני גברים ואישה כבני 40. האישה קיבלה טיפול במקום ושני הגברים פונו לבית החולים וולפסון.

פאראמדיק מד"א דורון מרגיטאי שטיפל בנפגעים סיפר: "כשהגענו הבחנו בהרס של גג מבנה מסחרי שבאותו הזמן שהו בו מספר רב של אנשים שבדרך נס לא נפגעו, מתוך הרכבים בחנייה יצאו 2 גברים ואשה שסבלו מחבלות קלות ושריטות בפנים, לאחר שהענקנו להם טיפול רפואי במקום פינינו אותם לבית חולים וולפסון במצב קל".

בשעה 14:39 דווח למד"א מרחב ירקון על נפגע נוסף באורח קל כתוצאה מהרוחות, כאשר שלט חוצות נפל ופגע ברכב נוסע ברחוב סוקולוב פינת הראשונים ברמת השרון. חובשים ופאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לביה"ח איכילוב גבר כבן 27 במצב קל עם חבלה בצוואר. הרכב ניזוק והנהג בדרך נס נפגע באורח קל בלבד.

גם הברקים התכופים, גרמו לפגיעות באזרחים. סמוך לשעה 12:00, נמסר למד"א מרחב ירדן על גבר שהחזיק מטריה שככל הנראה נפגע ממכת ברק באזור תעשייה בחצור הגלילית. צוות מד"א שהגיע למקום העניק טיפול רפואי לגבר כאשר הוא סובל מחבלה ביד ופינה אותו לבי"ח זיו במצב קל.

פאראמדיק מד"א אורן נאמן שהגיע למקום סיפר: "גבר כבן 45 נפגע בידו מברק כאשר החזיק מטריה, הוא סיפר לנו שמיד אחרי שהיה ברק הוא הרגיש זרם חזק וכאב בידו, הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני ופינינו אותו תוך כדי טיפול והשגחה רפואית לבי"ח זיו הסמוך כשהוא במצב קל".

בנוסף טיפלו מד"א בשני פצועים נוספים באורח קל. הראשונה אישה בת כ-74 מכפר ורדים שהחליקה בשלג ופונתה לבית החולים בנהריה. והשני צעיר כבן 18 שהתעלף ברחוב מנחם בגין בירושלים בעקבות מכת קור ופונה במצב קל לבית החולים שערי צדק בעיר.

כוחות מד"א ממשיכים להיות ערוכים בכוננות גבוהה בכל רחבי הארץ כאשר בין היתר פועלים באזורים המושלגים עשרות אמבולנסים עם הנעה קדמית (4x4) עליהם הורכבו שרשראות שלג לפינוי פצועים מאזורים אלו. בנוסף אליהם פועלים גם כ- 120 ג'יפים מיחידית הג'יפים המיוחדת של מתנדבי מד"א אשר נרתמו לכל המשימות הנדרשות בימי הסערה הצפויים.

על-מנת להגיע במהירות האפשרית ולהעניק סיוע רפואי לכל מי שנזקק מגן דוד אדום ארגון ההצלה הלאומי של ישראל עובד בשיתוף פעולה מלא ומתואם עם כלל הרשויות המקומיות ועם גורמי הביטחון בהם צה"ל ומשטרת ישראל, כיבוי אש, משרדי הממשלה ועוד. על מנת שיתאפשר למד"א לפנות חולים ונפגעים במהירות האפשרית לבתי החולים, במקרה של חסימה בצירים ניתנת עדיפות עליונה לפינוי הצירים לצורך מעבר אמבולנסים. בנוסף, לניידות טיפול נמרץ ולאמבולנסים של מד"א הוכנס ציוד רפואי ייעודי לטיפול בפגיעות קור.

גם בשירותי הדם של מד"א ערוכים בכוננות ועומדים בקשר עם בתי החולים באזורים המושלגים אשר תוגברו מראש במאות מנות דם ומרכיבי דם על מנת לספק את מנות הדם על פי הצורך גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים. עקב ביטול התרמות דם באזורים המושלגים, במד"א קוראים לציבור לבוא ולתרום דם באתרי ההתרמות ברחבי הארץ. לבירור אתרי התרמה ניתן לפנות למוקד ההתרמות של מד"א בטלפון 03-5300400 ודרך רשימת אתרי ההתרמות המפורסמת באתר מד"א: http://www.mdais.org/dam/ .

במזג אויר קר שכזה, קיימת חשיבות רבה לשמירה על אוכלוסייה שיכולה בקלות להיפגע מפגעי הקור- בעיקר קשישים ותינוקות. על כן, במד"א שבים ומחדדים את ההנחיות לשמירה על ביטחונן של אוכלוסיות אלה: לא לקחת סיכונים מיותרים – בכל צורך רפואי יש להתקשר לקו החירום 101 של מד"א.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין אמר כי צוותי מד"א ברחבי הארץ "שפועלים במהלך כל השנה במקצועיות ממשיכים לטפל בימים אלו בתנאי מזג האוויר הקשים במסירות רבה באלפי אנשים שנזקקים לסיוע רפואי. במיוחד במהלך ימי הסערה אני חוזר וקורא לציבור לשמור על קשר רציף עם בני משפחה ושכנים קשישים המתגוררים בגפם ולוודא שאינם נזקקים לעזרה. על מנת להימנע מפגיעות מיותרות בנפש יש לתת את הדעת על הנחיות הבטיחות המצילות חיים שמפרסם מד"א ולהישמע להנחיות משטרת ישראל והרשויות המקומיות ובכך למנוע סכנת חיים. ההערכות מראש והכוננות הגבוהה במד"א מוכיחים את עצמם ומאפשרים לצוותי מד"א לטפל בכל מי שנזקק לטיפול רפואי ובכל תנאי מזג האוויר. אני מאחל לכולנו חורף בטוח ובריא".