הציבור הדת"ל כמעט שאינו זוכה לתיעוד חוץ מרצף תמונות מתחלפות של ילדים שמתנסים בחוויה צבאית
הציבור הדת"ל כמעט שאינו זוכה לתיעוד חוץ מרצף תמונות מתחלפות של ילדים שמתנסים בחוויה צבאיתצילום ארכיון: פלאש 90

תערוכת עדות מקומית 2014,

מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב

"עדות מקומית" היא תערוכה שנתית של צילום עיתונות ותיעוד מקומי, שמוצגת בשנים האחרונות במרכז רוטשילד שבמוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.

כ‑7,000 תצלומים הוגשו השנה לתחרות על ידי 300 צלמים. מתוכם בחרה אוצרת התערוכה ורדי כהנא, יחד עם אנשי מקצוע מתחומי הצילום, האוצרות והתקשורת 250 תצלומים, שצולמו על ידי 69 צלמים.

התערוכה מתיימרת להיות ישראלית-אובייקטיבית, אך ההתרשמות שלי הייתה קצת אחרת. מטבע הדברים, חלק נכבד ממנה מוקדש למבצעי 'שובו אחים' ו'צוק איתן', אך התמונות המתעדות אותן לא מציגות רק את  הזווית הישראלית, אלא גם את זו הפלשתינית. כמו למשל תמונות של חיילים מתכוננים ללחימה או הלוויות קורעות לב של לוחמים, ומאידך לא מעט תמונות של משפחת אבו-ח'דיר המתאבלת ושל בתים מופגזים בעזה. ראויה לציון במיוחד תמונה מרהיבה של שריפה שמשתוללת בתחנת הכוח המרכזית של עזה בעקבות תקיפה ישראלית.

תמונות אחרות, ניטרליות יותר, משוות בין מסע הלוויה של הרב עובדיה יוסף להלווייתו של אריק איינשטיין. אחרות מנציחות חורף סוער במיוחד שהביא לאילת מחזה נדיר של שלג בהרי אדום, וגם תמונה מעניינת של מסורת וקִדמה במתחם המאהל של שבט בדואי ברהט.

הציבור החרדי מקבל ביטוי פה ושם במסגרת שמחת הפורים במאה שערים, העצרת הגדולה נגד גיוס בני הישיבות וגם תמונות משעשעות מסטודיו יוגה חרדי בבית שמש. לעומתם, הציבור הדתי-לאומי כמעט שאינו זוכה לתיעוד. ההוכחה היחידה לקיומם במסגרת החברה הישראלית היא ברצף תמונות מתחלפות של ילדים שמתנסים בחוויה צבאית, במהלך תצוגת נשק מסורתית של צה"ל לכבוד יום העצמאות באפרת. זו דרך מעניינת להכניס מגזר שלם לתוך קובייה. ואכן, שתי מבקרות תל אביביות שעמדו לצדי הזדעזעו עמוקות מדרך חינוך ילדי המתנחלים.

בסך הכול מדובר בתערוכה מעניינת, שכל תמונה בה היא פנינה בפני עצמה, אך היא מציגה תמונה חלקית מאוד מהשנה החולפת, ומזווית מסוימת מאוד של המפה הפוליטית. התערוכה מוצגת עד ג' בשבט, הכניסה בתשלום לכלל מתחם מוזיאון תל אביב.