רה''מ בבית הכנסת הגדול בפריז

ביום הזה אזרחי ישראל כולם ויהודים בעולם כולו עומדים לצדם של צרפת והעם הצרפתי. אני מאוד מעריך את עמדתם הנחושה של נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש הממשלה ואלס נגד הגילוי של האנטישמיות, של אנטי ציונות ונגד הטרור. העמדה הזאת חשובה לצרפת והיא חשובה לעולם.

אני מבקש למסור תנחומים למשפחות של העיתונאים ושל השוטרים, ושל כל החפים מפשע שנרצחו בעת שמימשו את הזכויות הבסיסיות ביותר שלהם: חופש הביטוי, חופש המחשבה וחופש האמונה, אפילו החופש לא להאמין. אלה ערכים שעליהם נבנתה צרפת המודרנית, ואלה ערכים שראוי להילחם עבורם.

היום צעדתי ברחובות פריז, בשורה אחת עם מנהיגי העולם כדי לומר: די לטרור, הגיע הזמן להילחם יחד בטרור. ובהזדמנות זאת, אני מבקש להצדיע לאנשי הביטחון של צרפת שפעלו באומץ לב ראוי לציון, וכן להביע הערכה לאזרח של מאלי, מוסלמי, שסייע להציל שבעה יהודים.

אחיי ואחיותיי היקרים, הגעתי לכאן מירושלים, בירת הנצח של ישראל, הגעתי לכאן כדי לחלוק עמכם את הכאב על הירצחם של פרנסואה-מישל, של פיליפ, של יואב ושל יוהן, שבגבורתו ניסה להוציא את הנשק מידי המחבל, ונפצע פצעי מוות. זכרם של ארבעת אחינו הקדושים יהיה נצור בלב עמנו.

לצערי, עם ישראל חווה את הכאב הזה. חווינו אותו פעמים רבות, כי אנחנו נלחמים בטרור שנים רבות, וכמו רבים בישראל אני מכיר אישית את פצעי הטרור וגם את ייסורי השכול. כחייל, אני נפצעתי במבצע לשחרור בני ערובה שנחטפו במטוס סבנה. אחי יוני ז"ל נפל במבצע חילוץ בני ערובה שנחטפו במטוס אייר-פראנס לאנטבה. לאורך השנים, מיטב בנינו ובנותינו נספו בפיגועי טרור רבים, ופאר לוחמינו נפלו בקרבות גבורה נגד הטרור, כולל רק לאחרונה במבצע צוק איתן.

היום אנחנו מרכינים ראש לזכר הקורבנות בפריז. אבל כנציגי עם עתיק וגאה, אנחנו ניצבים זקופי קומה אל מול הרשע, כי יכול נוכל לו. "כאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ" - כי הצדק והאמת איתנו. והנה האמת: האויב של כולנו הוא האיסלאם הקיצוני, לא האיסלאם,  לא סתם קיצונים - האיסלאם הקיצוני. האיסלאם הזה מופיע בהרבה שמות: דאע"ש, חמאס, בוקו חראם, אל-קאעדה, אל-נוצרה, אל-שבאב, חיזבאללה –  אבל כולם ענפים של אותו עץ מורעל.

אף שפלגיו השונים של האיסלאם הקיצוני נתונים בסכסוכי דמים מקומיים, כולל בינם לבין עצמם, הם כולם מונעים מאותה שאיפה: להשליט על העולם משטר עריצות אפל, להחזיר את האנושות אלף שנים אחורה. הם רומסים כל מי שאינו שותף לדרכם, ובראש בראשונה את אחיהם המוסלמים, אבל שנאתם הגדולה ביותר שמורה לתרבות המערב, אותה תרבות שמכבדת חופש, שוויון זכויות, כל הדברים שהם כל כך מתעבים.

ועל כן, זה  לא  מקרי שהאיסלאם הקיצוני שואף להשמיד את ישראל מיום היווסדה - כי ישראל היא הדמוקרטיה המערבית היחידה במזרח התיכון, כי ישראל היא המקום היחיד שבאמת בטוח לנוצרים, לנשים, למיעוטים, שמכבדת את כל זכויות האדם באשר הן.

ובכן, הנה אמת נוספת: האיסלאם הקיצוני אינו שונא את המערב בגלל ישראל. הוא שונא את ישראל כי היא חלק אורגני של המערב. הוא רואה בישראל, בצדק, הוא רואה בישראל בצדק אי של דמוקרטיה וסובלנות מערבית בים הקנאות והאלימות שהוא רוצה להשליט על המזרח התיכון, על אירופה ועל העולם כולו.

ישראל איננה מותקפת על פרט זה או אחר של מדיניותה, אלא על עצם קיומה ועצם מהותה. אבל לא רק אנחנו מותקפים. תסתכלו סביבכם: כל העולם תחת התקפה, כל העולם. מגדלי התאומים בניו-יורק, הרכבת התחתית בלונדון ובמדריד, תיירים בבאלי, תלמידי בית ספר ברוסיה ובפקיסטן, בית מלון במומבאי, קניון בניירובי.

דרך קצרה מאוד מובילה מפרסום הפתווה נגד הסופר סלמן רושדי, דרך רציחתו של תיאו ואן גוך בהולנד, ועד ההתקפות על יהודים בישראל ובעולם - המרחק קצר להתקפות הרצחניות בפריז על Charlie Hebdo ועל ההיפר-מרקט הכשר, לא רחוק מכאן. אלה אינן פעולות מבודדות, ועלינו לראות את המשותף שבהן, אחרת לא נוכל להילחם בטרור באופן שיטתי ועקבי.

עלינו להכיר בכך שיש פה רשת עולמית של האיסלאם הקיצוני - רשת של שנאה, קנאות ורצח. אני מאמין שהאיום הזה עוד ילך ויגדל, כשיבואו לאירופה אלפי מחבלים משדות הקטל במזרח התיכון, הסכנה תגדל בהרבה והיא תיהפך לאיום חמור על האנושות כולה אם האסלאם הקיצוני ישתלט על נשק גרעיני, ועל כן עלינו למנוע בכל דרך מאיראן להשיג נשק אטומי. עלינו לתמוך אחד בשני במאבק הגורלי נגד קנאי האיסלאם הקיצוני באשר הם.

ישראל ניצבת עם אירופה - ואירופה חייבת להתייצב עם ישראל. כפי שהעולם התרבותי מתייצב היום עם צרפת נגד הטרור, כך עליו להתייצב עם ישראל נגד הטרור. זהו בדיוק אותו טרור. אלה שטבחו ביהודים בבית הכנסת בירושלים ואלה שטבחו ביהודים ובעיתונאים בפריז שייכים לאותה תנועת טרור רצחנית. צריך לגנות אותם באותה מידה וצריך להילחם בהם באותה צורה.

רק כשהקהילה הבינלאומית תילחם בדרך אחידה באויב המשותף של כולנו– רק אז נדע שאנו בדרך לניצחון. אני מבקש להבטיח לכם: ישראל תמשיך להילחם בטרור. ישראל תמשיך להגן על עצמה, ואנחנו יודעים שכשאנחנו מגנים על עצמנו אנחנו מגנים על העולם התרבותי כולו.

ולכם, אחיי ואחיותיי, יהודי צרפת, לכם אני מבקש לומר מה שאני אומר לאחינו היהודים בכל המדינות: יש לכם הזכות המלאה לחיות בבטחה ובהשקט כאזרחים שווי זכויות בכל מקום שתבחרו, לרבות כאן, בצרפת. אבל היהודים בימינו התברכו בזכות נוספת: זכות שלא הייתה קיימת לדורות קודמים של יהודים - הזכות להצטרף לאחיהם היהודים במולדתנו ההיסטורית, בארץ ישראל; הזכות לחיות במדינתו החופשית, האחת והיחידה של העם היהודי – היא מדינת ישראל; הזכות לעמוד זקופים וגאים מול חומותיה של ציון – בירתנו הנצחית ירושלים.

כל יהודי וכל יהודייה שירצו לעלות לישראל יתקבלו על ידינו בזרועות פתוחות ובלב חם וחפץ. הם לא יגיעו למדינה זרה, הם יגיעו לארץ חמדת אבות. בעזרת השם, הם יגיעו וגם רבים מכם תגיעו לבית של כולנו. עם ישראל חי.