אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר המזרחן פרופ' ניסים דנה, איש המחלקה הרב תחומית למדעי החברה והרוח וראש המרכז ללימוד וחקר דתות ותרבויות עמי המזרח התיכון באוניברסיטת אריאל, על השתלשלות האלימות המוסלמית בעקבות מה שהיה נדמה בעיני המוסלמים כהעלבת הנביא מוחמד.

את הדברים אומר פרופ' דנה על רקע הטבח שבוצע במערכת העיתון הצרפתי כתגובה לקריקטורה שעלבה בדמותו של נביא האיסאלם. דנה פותח ומציג "סיפור שהיה בזמנו של הנביא עצמו שיכול להעיד כאלף עדים על כך".

"בשנת 624 יצא נביא האסלאם, מוחמד, למלחמה כלשהי והייתה אז משוררת ידועה בשם עאסמה שלא הייתה ביחסים טובים איתו. היא לעגה לו תוך כדי יציאתו למלחמה והשמיעה כלפיו שירי לעג. הוא השתתק והמשיך, נלחם, ניצח, חזר משם ולא עשה דבר. לכאורה הוא השלים עם הפגיעה בו כנביא ללא תגובה, אבל יותר מאוחר אחד מאנשיו הלך אל אותה גברת ומצא אותה בחשכת הליל כשהיא מניקה את התינוק שלה וסביבה ילדים יושבים. הוא הזיז את התינוק ודקר אותה עד שהחוד של החרב יצא מהצד השני של הגוף. כך מופיע התיאור בספר. לאחר מכן הוא חזר חזרה לנביא שהיה בעיצומה של התפילה. הצטרף לתפילה שלו וחשש מהתגובה של מוחמד למעשה, אבל כשהסתיימה התפילה שאל מוחמד האם אתה הרגת את המשוררת הזו, עאסמה. הוא אמר שכן, רצחתי אותה כי היא פגעה בנביא. ואז מוחמד הכריז בפני כל המתפללים שמי שרוצה לראות דוגמא של אדם שמגן על אללא ועל הנביא הנה יש כאן דוגמא כזו".

פרופ' דנה רואה באירוע זה המסמל את החשיבות שהנחיל מוחמד למאמיניו לשמירת כבודו את היסוד והבסיס לאירועים רבים אחרים שבהם השמירה על כבוד הנביא הגיעה לשיאים במהלך ההיסטוריה המוסלמית.

פרופ' דנה נזהר משימוש בביטוי 'עונש מוות' כראוי למבזיו של מוחמד על פי התפיסה המוסלמית, אם כי גם הוא מציין שהן בסיפורה של המשוררת והן במציאות האקטואלית הנוכחית בצרפת אכן מוות הוא דינו של מי שנחשד כמזלזל בדמותו של הנביא.

לזאת הוא מוסיף ומציין כי ישנם מקרים שבהם מתברר שהיחס לזלזול בנביא חמור אף מהיחס למזלזל באללא עצמו. "מהניסיון האישי שלי לעיתים אני שומע בהתנהלות של חיי המוסלמים מישהו מקלל אפילו את אללא מתוך כעס ואומר 'יהיה מקולל מי שברא אותך'. התגובה לכך לא קיצונית כמו פגיעה במוחמד. בהתנהלות המעשית שבה נתקלתי זו התוצאה".

פרופ' דנה מזכיר את התגובה החריפה של העולם המוסלמי לקריקטורה שצוירה לפני שנים לא רבות על ידי תושבת חברון שציירה קריקטורה שנראית הייתה בעיני המוסלמים כפגיעה במוחמד "והתגובה הייתה חריפה עד כדי כך שהרב הראשי בא לחברון כדי להתנצל בפני ההנהגה המוסלמית ולרצות אותה. האירועים בשטח מראים עד כמה יש להם רגישות לעניין הזה".

"כאשר מדובר בעלבון כלפי הנביא ניתן לנבא את התוצאה, אולי לא עד כדי מוות אבל התגובה תהיה חריפה. אמנם לא כל המוסלמים בעלי רגישות עצומה כל כך אבל כאשר מדובר בפגיעה בנביא התגובה תהיה חריפה".