לא מתרגש במיוחד. פוטין
לא מתרגש במיוחד. פוטיןפלאש 90

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא יגיע לטקס לציון 70 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, מאחר ו"הוא לא הוזמן לטקס" על פי הודעת הקרמלין.

בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" אמר דוברו של הנשיא פוטין, דמיטרי פסקוב, כי "הנשיא לא קיבל הזמנה להשתתף בטקס, ובכל מקרה לוח הזמנים שלו מאוד הדוק ואין לו זמן פנוי לנסיעות בתאריכים האלו".

הנהלת מוזיאון אושוויץ ומועצת אושוויץ הבינלאומית, המארגנות את הטקס שיתקיים ביום השואה הבינלאומי ב 27 בינואר, הודיעו כי לא נשלחו הזמנות אישיות לאישים בכירים, אולם המדינות שתרמו לאחרונה כספים לשימור מחנה ההשמדה, ובתוכן רוסיה, נשאלו האם הן מתכוונות לשלוח נציגים לטקס.

בשיחה עם סוכנות הידיעות "AP" אמר מנהל מוזיאון אושוויץ, פיוטר ציווינסקי, כי אי הזמנתו של הנשיא הרוסי לא היתה החרמה מכוונת של פוטין, והצהיר כי לא נשלחו הזמנות אישיות כלל. פוטין גם לא לקח חלק בטקסים שהתקיימו באושוויץ לציון 60 שנה לשחרור המחנה, בשנת 2005.

בתקשורת הפולנית והרוסית עסקו בהרחבה בעובדה כי נשיא רוסיה לא הוזמן לטקס, בעיקר לאור העובדה כי אושוויץ-בירקנאו שוחרר על ידי הצבא האדום, וחלק גדול מהקורבנות שמצאו את מותם במחנה היו יהודים ממוצא רוסי ושבויי מלחמה רוסיים.

בחודשים האחרונים קיימת מתיחות ביחסים בין רוסיה ופולין, לאחר שההנהגה הפולנית התייצבה בגלוי לצד אוקראינה, בעקבות הכיבוש של חצי האי קרים על ידי רוסיה. שר החוץ הפולני אף ביקר באוקראינה מיד לאחר כיבוש קרים, והעביר ביקורת על התוקפנות הרוסית.